VI har grävt ut en del av tomten pga stenläggning (stenen ska läggas om 2v) och problemet är nu att stuprören går ju ner i ngn form av keramik "rör" som sen leds ut i avloppet.
Keramikrören har alla gått sönder nu vid utgrävningen.
Så jag måste gräva ut runt dem, ta bort de gamla bitarna och montera ngn form av nytt rör som stuprören kan gå ner i.
Är det vanligt markavloppsrör som man kan använda då eller?
Tänkte köpa material i eftermiddag så jag är tacksam för ngt snabbt svar :)
Tack på förhand!

Snabbt svar blev det väl inte kanske men jag använde markavloppsrör när jag la nytt dagvatten i samband med omdränering så det borde vara ok nu med.

Jag har nu grävt ut runt stupröret, och tagit bort de lösa bitar keramik som fanns där. Ungefär 25cm ner så mynnade keramikröret ut i ett annat keramikrör som leder vattnet till dagbrunnen ca 15m bort. Jag köpte ett markavloppsrör, men går det att kapa av ca 30cm och köra ner det i röret som leder till brunnen? Hålet är avlångt och större än avloppasröret, så isåfall måste jag ju täta med ngt runtom avloppsröret. Jag antar att byggsilikon/fog inte räcker? Ska man foga ihop det med lite betong/cement? Vill göra det så gott det går då jag ska lägga sten på platsen om en vecka. Jag har ingen möjlighet att gräva ut helt för att lägga nytt rör ända till dagbrunnen. Fallet på röret är så djupt att det är ca 1m till hålet i dagbrunnen.
Tacksam för tips. Hur har ni andra gjort?

Redigerat:
Grävde ut runt ett annat stuprör idag. Ca 70cm ner går ett keramikrör till brunnen, problemet är att röret ligger i ca 70 graders vinkel...

Jag funderar på att trycka i en rörvinkel (70 graders) och sen ett 1m mellanrör för att sen koppla det vanliga stupröret i det (med en "muff" i mellan)
Men rörvinklen är 90mm, hålet i keramikröret är 100mm. Tänkte röra ner lite betong så det blir tätt. Tror ni att det skulle funka?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.