Jag står i valet och kvalet om hurvida jag ska dränera innan jag bygger ett nytt trädäck/altan i sommar.
Huset är byggt 1973, vi har inga innerväggar, bara puts på insidan och inga problem med fukt överhuvudtaget.
Jag ber er om era råd, borde jag dränera även om jag inte ser några problem just nu, detta för att slipa bryta upp altanen den dagen det är dags, eller kommer jag att klara mig bra utan att dränera om eftersom mitt hus inte visar några problem.
Huset är byggt med sluttningar runt omkring, med ganska mycket berg i marken.
Jag ber er inte om några lösningar, bara råd och tankar. Snälla svara.
Fullvärdig medlem
Medlem: Jan 2009
Län: Södermanlands län
Jag tycker du har svarat på din fråga själv... Vore det inte riktigt surt att få göra om hela den nya fina altanen om 5 år ifall du skulle få fuktgenomslag? Man brukar väll räkna med att en dränering håller i ca 30-40år, din kåk är nu 36 år gammal och om den inte är omdränerad är det troligen dags inom 5-10år...
Jag skulle om jag vore dig, göra en ordentlig dränering av hela ytan under den nya altanen, och sedan kanske avvakta med resten av huset men i alla fall se till att altanen är säkrad i 30-40 år till!
Glöm inte att titta på att isolera grunden lite samtidigt och få upp standarden i källaren, jag menar om du vill göra det när det är dags att dränera resten så är det ju bra om du gör det även under altanen.
Observera att jag är en glad amatör!
Har man råd med tråkiga utgifter NU så tveka inte att ta dem.
Iofs kan man ju bygga altanen såpass att den är lätt att lyfta åt sidan den dagen det blir dags. Tänker man på det är det ju enkelt att ersätta spik med genomgående skruv med mutter så är det enkelt att demontera.
Vänder man på det så kan det ju vara så att jag gräver upp och det visar sig att allt fint o bra och att jag hade kunnat gå ytterliggare 30 år utan att gräva upp. DÅ har jag ju lagt ut tråkiga pengar till ingen nytta. Tycker bara det blir svårare och svårare ju mer jag tänker på det. Just nu lutar det åt att strunta i att dränera.
På min gata är det ca 30 hus som är bygga samma år och på samma sätt, 3 utav dem har dränerat om och en utav dem gjorde enbart för att han skulle bygga altan.
Det är ingen stor andel som har problem med fukt. Lägger man där till att en av de tre bor längst ner i backen så börjar allt klarna.