Nykomling
Medlem: Feb 2009
Län: Västra Götaland
Plattläggning i krypgrund
Vi har ett hus från -66 som är tillbyggt i ett par omgångar (-82 och -01).
I Originaldelens krypgrund är det berg och gjuten betong som "golv" i grunden. I denna del är det ok fuktvärden och virket från -66 ser friskt ut.
I krypgrunden från -82 är det mest jord som "golv". Lite berg som sticker upp på nåt ställe. Här är luftfuktigheten något högre. Inte så att det är tillväxt på virket men det gör ju inget om fukten går ner om det är möjligt.
Nu till mina funderingar...
Vi har en trave betongplattor (vanliga 40x40 till uteplatser mm.) som bara står i ett hörn av trädgården och skräpar. Tänkte om man skulle jämna till jorden i 82-grunden och lägga plattorna ovanpå. Får för mig att fukten underifrån då skulle minska. Har jag fel? Kanske det blir tvärtom, att det skulle binda mer fukt? Tänkte att plattorna också bildar ett bra underlag att eventuellt lägga plast på i framtiden.
I första hand: försök få bort allt organiskt. Om du med "jord" menar matjord så är den organisk och ska inte vara i krypgrunden. Är det mer som sand eller grus är det OK. Sen lägger du på plast och täcker marken.
Betongplattorna är inte diffusionstäta. Det känns som ett väldigt besvär att asa in dem i krypgrunden bara för att få ett jämnt underlag.
I första hand: försök få bort allt organiskt. Om du med "jord" menar matjord så är den organisk och ska inte vara i krypgrunden. Är det mer som sand eller grus är det OK. Sen lägger du på plast och täcker marken.
Njae... inte matjord direkt. Snarare grus/jord/sten i en härlig förening. Se bifogad bild.