Nykomling
Medlem: Feb 2009
Län: Västra Götaland
Källarprojekt
Hej forum!
Planen är att sänka golvet och ta bort en cementklack i källaren. Målet är att få fler användbara m2, 1-2 dm högre takhöjd och kanske tom golvvärme. Har inte lämnat in bygganmälan ännu men vill komma igång snart.
Objektet är ett 2-plans funkishus med källare från -36, byggyta 56 m2. Huset står på berg som går in i källarväggen i den äldre delen. Den högra delen av källaren (se ritning) är en utgrävning som gjordes på 60-talet. Dock är taköjden endast 1,85-1,9 m här (inte 2 m som den gamla bygglovsritningen säger). Det finns också en 0.5-1 m hög, 0.3 m bred klack runt om i utbyggnaden som tar mycket plats.
Vad har klacken för funktion? Jag tror ni om att ta bort cementklacken och kavla bort 4 dm berg i framförallt den lägre halvan? Vilka maskiner rekomenderar ni att jag skaffar, vad finns det för svårigheter som jag bör kolla upp, tidsåtgång?
Planen är att sänka golvet och ta bort en cementklack i källaren. Målet är att få fler användbara m2, 1-2 dm högre takhöjd och kanske tom golvvärme. Har inte lämnat in bygganmälan ännu men vill komma igång snart.
?
Konsultera en byggkonstruktör först !!!!! Ingen idee att lämna bygganmällan om det inte går att genomföra! Klacken håller ditt hus stående på marken. Tar du den bort kan huset drabbas av sättningsskador och i värsta fall ett rass. Hoppas att jag har skrämt dej tillräckligt
gaia
Nykomling
Medlem: Feb 2009
Län: Västra Götaland
Tanken var att spetta bort en meter i taget och se om/hur förstärkning är möjlig. Källaren ligger i en grop nersprängd i berget som synes på ritningen, det borde inte vara några problem att få väggen stabil om man förlänger den ner till berget (vilket den nog redan är). Den gamla delen har heller ingen klack. Hur mycket hjälp får jag av en byggkontruktör? Måste inte även en sådan veta hur det ser ut under golvet och bakom väggen innan en metod kan föreslås? Vad jag egentligen undrade är varför finns klacken där, det borde räcka med en 30 cm tjock vägg som resten av källaren?