Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Västragötaland

Krypgrund

Tjena, jag har ett hus med krypgrund som jag ska bygga ut. Det blir ju lecablock ståendes på en sockel.

Fråga 1: Måste man gjuta sockel, såg på maxits hemsida nåt om att ha en färdig gjuten och armerad grundbalk i botten?

Fråga 2: Hur långt under marknivå måste man ha sockeln?

Fråga 3: Vad för armering ska man använda mellan leca blocken?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2007
    Län: västrägötaland

1. jag gjöt en egen sockel, ca 3 kbm betong med betong bil, ca 5000:-

2. till frostfritt, bor själv i v-götaland och grävde till ca 1.2 m

3. använde mig av 8 mm armeringsjärn, 2 st i bredd, vart annat lager, kanske lite mycket, den armeringen ska hålla mot jordtrycket från utsidan...

3.    länk #3

1,2 meter asså? det e djupare än jag trodde men bra att veta såklart. Vad står din sockel på? min kommer väl stå på lera/sand, men jag tänkte om man gräver tio cm extra ungefär och paddar ner lite makadam och ställer sockeln på det. Låter det som en bra idé? Hur gjorde du?

4.    länk #4

hade mest lera där jag bygger, så jag använde markduk (längst ner och upp mot "väggarn") och sen ca 20 cm makadam 8-16 (ner paddat), som sockeln står på, samt en dränering på utsidan som är kopplad till husets befintliga dränering.

vet inte om du behöver gräva så djupt egentligen, tror att jag grävde lite mycket, men runt 1 m bör du väll ha ialla fall, så det inte smäller till med värsta tjälen.

sen hade jag 7 lager med leca block för att komma upp i nivå med husets grund överdel.

5.    länk #5

Okej, låter bra, som jag tänkt mig. En fråga angående hur du gjorde formen till sockeln. Gjorde du den av osb eller vanliga plank? Hur stöttar man upp den? Fick du betongen för 5000:- med utkörning och hela kittet eller?

6.    länk #6

hej du !
    "ärvde" en mängd brädor när vi köpte huset, så jag använde dessa till formen.
    jag byggde som bilden visar ungefär, det mesta fritt från huvudet...

Tänk på att försöka få det så plant som möjligt direkt, min sula diffade ca 2-3 cm i höjd från ena sidan till den andra, detta fixar man till sen när man bygger upp med lecablocken, när sista lagret byggs upp måste/bör lecablocken vara i våg/plant.

jo ca 5000:- gick det till, då gjorde vi allt själv, dvs betong bilen kom dit, vi sa till föraren vart han skulle hälla i betongen, sen hade jag hyrt en vibrostav på bygghandeln som jag använde för att skaka ner betongen mellan armeringsmattan vi lagt i tog ca 20 min sen var det klart...

tänk bara på att det är ganska kallt ute nu, om du ska gjuta i minus så måste det till massa extra saker, det får inte frysa i betongen när det härdar, då kommer betongen inte brinna/härda.
    Senast redigerad av nikke 2009-02-14 19:13

7.    länk #7

Tackar för all information, perfekt bild på formbygget!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson