Nykomling
Medlem: Jan 2009
Län: Västragötaland
1,2 meter asså? det e djupare än jag trodde men bra att veta såklart. Vad står din sockel på? min kommer väl stå på lera/sand, men jag tänkte om man gräver tio cm extra ungefär och paddar ner lite makadam och ställer sockeln på det. Låter det som en bra idé? Hur gjorde du?
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2007
Län: västrägötaland
hade mest lera där jag bygger, så jag använde markduk (längst ner och upp mot "väggarn") och sen ca 20 cm makadam 8-16 (ner paddat), som sockeln står på, samt en dränering på utsidan som är kopplad till husets befintliga dränering.
vet inte om du behöver gräva så djupt egentligen, tror att jag grävde lite mycket, men runt 1 m bör du väll ha ialla fall, så det inte smäller till med värsta tjälen.
sen hade jag 7 lager med leca block för att komma upp i nivå med husets grund överdel.
Nykomling
Medlem: Jan 2009
Län: Västragötaland
Okej, låter bra, som jag tänkt mig. En fråga angående hur du gjorde formen till sockeln. Gjorde du den av osb eller vanliga plank? Hur stöttar man upp den? Fick du betongen för 5000:- med utkörning och hela kittet eller?
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2007
Län: västrägötaland
hej du !
"ärvde" en mängd brädor när vi köpte huset, så jag använde dessa till formen.
jag byggde som bilden visar ungefär, det mesta fritt från huvudet...
Tänk på att försöka få det så plant som möjligt direkt, min sula diffade ca 2-3 cm i höjd från ena sidan till den andra, detta fixar man till sen när man bygger upp med lecablocken, när sista lagret byggs upp måste/bör lecablocken vara i våg/plant.
jo ca 5000:- gick det till, då gjorde vi allt själv, dvs betong bilen kom dit, vi sa till föraren vart han skulle hälla i betongen, sen hade jag hyrt en vibrostav på bygghandeln som jag använde för att skaka ner betongen mellan armeringsmattan vi lagt i tog ca 20 min sen var det klart...
tänk bara på att det är ganska kallt ute nu, om du ska gjuta i minus så måste det till massa extra saker, det får inte frysa i betongen när det härdar, då kommer betongen inte brinna/härda.