Byggahus.se
Ska gjuta en platta för en mindre utbyggnad på 21m2

De armeringsnät som legat framme på de byggvaruhus jag tittat in på är 6mm med 150 mm rutor. Räcker det med ett lager av denna dimmension? Har läst om 8 och 10 mm men inte sett. Vill ju inte köpa 8 eller 10 om det inte behövs. Tungt att hålla på med och kostar mer.

Kommer att lägga 5 gånger 12mm järn i voten och en solrosformad extra armering i hörnorna.
 
Mikael_L
Armeringsnätet är sprickarmering, har ingen större betydelse för hållfastheten i övrigt.

Vill man slippa krympsprickor måste man kraftigare armeringsnät ju starkare betong man använder samt hur stor plattan är. Lite krympsprickor gör knappast någon större skada såvitt du inte har problem med markradon.

Jag skulle kört med max 6150 om jag varit i din sits.

Du kan även läsa här, där det diskuteras nätets grovlek:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/81542-ska-jag-taecka-plattan-med-presenning.html
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/99451-val-av-armering.html

Näten bör du placera ca 4-5 cm under den färdiga betongytan. Normalt bör man undvika att överlappa fler än 3 nät på samma punkt.


Varför ska du ha så kraftig kantarmering?
Och vad menar du med solrosformad?
Tänkte du ha "villabyglar" med?
 
Hej Mikael_L

Dimensionen på kantarmering valde jag bara för att jag var osäker ;)
Det spelade inte så stor roll på priset och raka pinnar är enkla att hantera, men det kanske räcker med 4 x 10mm ?

Ja, jag tänker försöka använda villbyglar, lite osäker på om formatet 200x200 passar i voten som blir ca 300 djup och 400 bred.

Jag har förstått att nätarmeringen är för krympsprickor, men förtår inte riktigt vad det innebär. Om det bara är små sprickor som inte får förekomma vid synliga betonggolv så rör det inte mig, jag kommer att lägga ett trägolv sedan. Men det kommer att ligga vattenburen golvvärme i plattan, och jag vill inte att det spricker så mycket så att dessa går sönder.

Nätet kommer att läggas mitt i plattan, på 5 cm djup. Golvvärmeslang fäster jag hängandes under i armeringen.

Solros...längtar tydligen efter sommaren. Solfjäder menade jag ;)
Se t.ex.: http://bp3.blogger.com/_9p8fu_7vznM/Rx7bSMfrcbI/AAAAAAAAAII/zCxfEPonLx0/s1600-h/20071023.jpg
 
Mikael_L
Bnicke skrev:
Hej Mikael_L

Dimensionen på kantarmering valde jag bara för att jag var osäker
Det spelade inte så stor roll på priset och raka pinnar är enkla att hantera, men det kanske räcker med 4 x 10mm ?
Det kanske räcker... Dimensionen på järnen i kantbalkarna ska vara vald map hållfasthet, så det går väl inte att säga bara sådär.
Till garaget hade jag först tänkt köra med 4x12mm, men när jag var och köpte armeringsjärnen, av en i branchen verksam, så tyckte han att det alla gånger skulle klara sig med 10'or. Han hade själv satt 10'or i sitt relativt nybyggda garage, där han brukade köra in sin 3,5 ton tunga arbetsbil titt som tätt. Däremot var han noga med villabyglarna, cc30 och cc15 vid garageporten!

Jag tror iaf att 4x10mm räcker om det är bra mark under och ordentligt gjort markarbete samt en lätt byggnad (trä). Är det tungt stenhus vi pratar om eller punktlaster på kantbalken från t.ex. bärande limträpelare så blir det givetvis direkt annat. Och då är det kanske dags att ta ett snack med en konstruktör.
I vilket fall, kör du med 4x12mm till en lätt byggnad för säkerhets skull, så har du inte gjort något mer tokigt än slösat några kroner extra.

Ja, jag tänker försöka använda villbyglar, lite osäker på om formatet 200x200 passar i voten som blir ca 300 djup och 400 bred.
Låter OK. Går det att hitta några i ungefär 200x250, 200x300, för att få ut armeringen närmare kanten så är det säkert ännu bättre.

Jag har förstått att nätarmeringen är för krympsprickor, men förtår inte riktigt vad det innebär. Om det bara är små sprickor som inte får förekomma vid synliga betonggolv så rör det inte mig, jag kommer att lägga ett trägolv sedan. Men det kommer att ligga vattenburen golvvärme i plattan, och jag vill inte att det spricker så mycket så att dessa går sönder.
Nu har jag inte sett så särskillt många armeringar, men kraftigare än 6150 verkar vara ovanligt. Och brukar slangen klara sig för alla dessa så ...
Jag hoppas någon annan kan hoppa in här med lite synpunkter!

Nätet kommer att läggas mitt i plattan, på 5 cm djup. Golvvärmeslang fäster jag hängandes under i armeringen.
Så skulle jag också gjort, eller kanske rörhållarskenor på isoleringen, smidigare att jobba med.

Solros...längtar tydligen efter sommaren. Solfjäder menade jag ;)
Se t.ex.: [länk]
Ja det där var en armeringsfigur jag inte sett förut. :)
Tycker det såg onödigt komplicerat ut... :confused:

Det finns några som hänger här på forumet som verkar vara riktigt vassa på allt med grunder, armering och betong att göra. Jag hoppas att vi kan få lite fler synpunkter. Jag är bara en usel amatör. :surprised:
 
Då är vi två amatörer som gör vårt bästa ;)

Solfjäderarmeringen har som uppgift att minimera sättningar i hörnorna, kanske lite overkill, men lätt att få till.

Utbyggnaden blir i trä, två våningar med betongpannor, inga direkta punktlaster.

Låter OK. Går det att hitta några i ungefär 200x250, 200x300, för att få ut armeringen närmare kanten så är det säkert ännu bättre.
Jag faktiskt inte hittar några större än 200x200, och jag är inte sugen på att bocka alla själv.
Kraften som kanbalken kan utsättas för är knäckning, t.ex. om marken sätter sig. Jag har svårt att tänka mig balken böja sig innåt ellerut åt från plattan, vilken är det enda en 200x300 skulle motverka bättre. Därför tror jag att 200x200 går bra, tänker jag rätt?
 
Snailman
Tja, en av förutsättningarna är ju att marken du ska bygga på är problemfri...

Är det ett område med dåliga grundförhållanden så kan man tex behöva dubbelarmerad platta eller korsarmerat markribbdäck....

ville bara nämna att diskussonen ovan förutsätter bra markförhållanden...
 
Sorry, gömde berätta om förutsättningarna, dom är goda.

Solid berggrund, med vibbrat dräneringslager på. Ingen jord eller lera, ganska stabilt mao ;)
 
6150nät räcker alldeles utmärkt
 
Min platta som jag ska gjuta för huset har jag fått ritningar till av företaget jag köpte kantelementen av. Det är inte alls så mycket armering som många här verkar använda. Trähus i mellansverige 30 graders takvinkel, nockbalk på tre stöd. Husets bredd 7,8 meter.
 
  • U400410_Model.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Jag har märkt att en del grunder nästan? helt skippar armeringsbyglar i kantbalken, men jag vet inte vad man baserar konstruktion med eller utan armeringsbyglar på...
 
Tack för all information. Nu lutar det åt att det blir 6150 armeringsnät.

gnilrub, tack för ritningen! Om jag förstår den rätt så har du ett 5mm armeringsnät, men kompletterat "skarven" mellan kantbalk och platta med 12mm stänger, rätt? Eller är det "villabyglarna" som syns, för dom blir i mitt fall placerade så, fast 900 mm överlappande.

De monteringsanvisninar jag hittar från leverantörer av kantelement, som är dimensionerade för två våningar, ser oftast ut enligt bifogad bild.

Kanbalken blir 400mm bred. Dock är de villabyglar jag hittar gjorda för kanbalkar som är 300x300 :(
Tror att jag satsar på att stoppa ner 200x200-byglar med 100 mm betong framför och bakom, och 50mm ovan/under

Summering: 6150-nät i plattan, 5x12 mm i vot med 200x200mm byglar (3 per meter), eventuellt extra armering i hörn/övergång mellan vot/platta.
 
  • kantbalk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cabri och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr inte, VB30 är 300x300 och har alltså samma höjd som betongen i kantbalken med L-element med höjden 400.

Tror inte att fabrikörerna av isolering (kantelement) och armering är riktigt insatta i varandras produkter.
 
Snailman
ok, har för mig jag sett byglar från tibnor tillverkade enligt kundspec (måttsatta typ a b c d nånting..., om du inte vill göra dem själv...
 
Mikael_L
Men jag undrar om det verkligen gör så mycket om man använder 200x200mm byglar, till en 400x300 vot ?
 
  • Gilla
Nico75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.