Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: skåne

singel runt torpargrund?

har ett hus från 1850 talet med torpargrund ,
    har planer på att minska fuktpåverkan runt grunden/huset genom att gräva ur och lägga singel närmast grunden.

anser inte det behövs dränering med rör osv. utan borde räcka med ett lämpligt tjockt lager singel närmast huset.

så min fråga är , hur djupt bör jag gräva och hur brett?
    har provat att gräva ner ca 40-50cm och där är stenarna som huset vilar på helt synliga, bör jag gräva djupare så jag är under stenarna eller?

och ska jag lägga markduk isåfall hur ?
    upp mot stenarna?

jag är bara ute efter att förbättra lite när jag ändå är på G att gräva , har inte upplevt eller mätt upp fuktproblem.

räcker djup 40-50 cm bredd 40cm och markduk upp mot fasad och nere i botten och sen på med singel?

tack på förhand

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Östergötland

Hej vwfreak!
    Jag är lite intresserad över vad du kom fram till. Har du påbörjat arbetet ännu? Jag är nämligen på gång med att få ner fukthalten i min torpargrund också. Jag funderar på om det är bra att dränera runt torpargrund. Är lite orolig för att huset ska röra sig när man gräver ner runt stenmuren.
    Jag bloggar om min torpargrund: Fuktig torpargrund

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: Västernorrland

Singel runt huset? Borde fungera som ett bra vattendike om du vill ha mer fukt i grunden. Eller har jag missat något? Om jag skulle dränera så skulle jag lägga ett dränerings rör med fiberväv runt på hyfsat djup och sedan fylla på med kompakt lera för att få så tätt som möjligt runt huset. Och om möjligt fixa markfall från huset. Gräv inte för nära eller för djupt!
    Bor du i en backe med regn- och smältvatten? Har du en källåder över tomten? Kanske du behöver bryta tillförseln av vatten på ett helt annat ställe än runt den känsliga grunden?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson