Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Län: x

Vad lägger ni för golv ovanpå betongplattan? Jag har funderat på en liknande konstruktion och tänkte gjuta plattan och sedan lägga ett regelat trägolv för att få ett trägolv som det var orginal. Kan det funka eller blir det mögelproblem?

2.    länk #17
    Junior medlem Medlem: May 2007
    Län: Örebro län

Tjena!

Ingmar: När man lägger trägolv på betong så skall man alltid lägga en PE-foile mellan betong och trä. Man lägger ju då oftast ett flytande "parkett"-golv utan något regelverk under. Men det skulla kanske fungera om du lägger en PE-folie på betongen och sedan stolpar upp ett golv ovan på. Utrymmet bör nog ändå vara ventilerat. Det är vad jag tror.

Jag själv skall lägga klinker och flytande golv med max 20 mm i tjocklek. Vågar inte lägga tjockare trägolv pga golvvärmen. (värmemotståndet i trä)

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: Sep 2007
    Län: värmland

Antar att om du gjuter en platta med fuktspärr under (cellplast) så behövs ingen fuktspärr ovanför plattan..

4.    länk #19
    Nykomling Medlem: Feb 2008
    Län: Dalarnas

Antar att om du gjuter en platta med fuktspärr under (cellplast) så behövs ingen fuktspärr ovanför plattan..
    Jo, enligt golvtillverkarna måste man ha det pga byggfukt i plattan. Bäst att göra som dom säger ifall det skulle bli problem med golvet sen.

5.    länk #20
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Län: x

Nu har jag grävt ur under huset och funderar på isoleringen under plattan.
    Jag tänker två varianter,
    1. Tvättat singel - cellplast - betongplatta - trägolv eller golvmatta.
    2. Som ovan men Isodrän istället för celplast.
    Isodrän är ju dyrare men min tanke är att ev fukt inte ska kunna vandra upp från marken till plattan men att fukt i plattanska kunna vandra ner i marken.
    Vad tror ni och vilken tjocklek bör isoleringen ha då jag ska ha golv värme.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson