22 112 läst ·
10 svar
22k läst
10 svar
Cellplast på platta i källare
Turen har nu kommit till källaren att bli renoverad!
Golvet där är betongplatta på okänt material, har inte bilat upp och kollat än men huset är byggt 1951 så det är nog inte någon större möda nerlaggd på isoleringen gissar jag...
Vårat problem är att vi vill gjuta in golvvärme i källaren, men inte bila och gräva ur, insåg då jag hjälpte en kompis med detta att det var lite mer omfattande än vi tänkt oss, iaf ekonomiskt, arbetskraft är ju gratis men inte byggmaterial! Så min tanke var att jag skulle lägga 50mm cellplast på bef. platta, sedan lägga golvvärme och gjuta.
Vill inte bygga på mer än så för takhöjden.
Är detta lika dummt som att isolera en källarvägg på insidan eller???
Nämnas kan ju att vi kommer att dränera om nu också.
Golvet där är betongplatta på okänt material, har inte bilat upp och kollat än men huset är byggt 1951 så det är nog inte någon större möda nerlaggd på isoleringen gissar jag...
Vårat problem är att vi vill gjuta in golvvärme i källaren, men inte bila och gräva ur, insåg då jag hjälpte en kompis med detta att det var lite mer omfattande än vi tänkt oss, iaf ekonomiskt, arbetskraft är ju gratis men inte byggmaterial! Så min tanke var att jag skulle lägga 50mm cellplast på bef. platta, sedan lägga golvvärme och gjuta.
Vill inte bygga på mer än så för takhöjden.
Är detta lika dummt som att isolera en källarvägg på insidan eller???
Nämnas kan ju att vi kommer att dränera om nu också.
Jag skulle gissa på det. När du lägger golv i gammal källare så får du inte göra det ångtätt. Vad har du för golv nu? Ska du lägga tätt golv som plastmatta eller parkett så bör du lägga in ventilerande skikt under för att ta hand om fukten som kommer genom plattan. Det finns tunna platonmattor speciellt anpassade för detta. Detta kompletteras med speciella golvlister som också ventilerar. I vårt hus ligger filtmatta, det funkar, men klickgolv skulle jag inte våga lägga in.Joakim_S skrev:
Idag är det bara en betongplatta. Vi ska ha klinker i nästan hela källaren, bara en 10m2 yta med laminat. Tänkte att varken den nya betongen, klinkern eller cellplasten är väl fukttäta, så fuktproblem mellan bef. platta och cellplast inte skulle vara något problem.
Läste just i en broschyr från uponor att det skulle gå,
http://www.uponor.se/upload/documen...roschyrer/5031 022007 Rörläggning 070131B.pdf
Sidan 15
Men det borde väl inte få vara vilken isolering som helst gissar jag!
http://www.uponor.se/upload/documen...roschyrer/5031 022007 Rörläggning 070131B.pdf
Sidan 15
Men det borde väl inte få vara vilken isolering som helst gissar jag!
Undrar om inte det skulle kunna fungera med EPS cement.
EPS cement består av en blandning av frigolitkulor och cement. Om du gjuter ett så tjockt lager som möjligt ovanpå ditt gamla betongolv med EPS ( Minst 100mm) beroende på takhöjd, och sedan flytspacklar in golvvärmeslingorna PÅ EPS skiktet.
Därefter har du klinkerplattor överst. Då får du ett isolerat källargolv (Någotsånär i alla fall) som dessutom kan andas.
Vet ej om ovanstående fungerar, men har själv funderat på denna lösning, då jag också har ett oisolerat källargolv, som jag inte orkar bila bort om jag inte måste.
// Kim
EPS cement består av en blandning av frigolitkulor och cement. Om du gjuter ett så tjockt lager som möjligt ovanpå ditt gamla betongolv med EPS ( Minst 100mm) beroende på takhöjd, och sedan flytspacklar in golvvärmeslingorna PÅ EPS skiktet.
Därefter har du klinkerplattor överst. Då får du ett isolerat källargolv (Någotsånär i alla fall) som dessutom kan andas.
Vet ej om ovanstående fungerar, men har själv funderat på denna lösning, då jag också har ett oisolerat källargolv, som jag inte orkar bila bort om jag inte måste.
// Kim
Redigerat:
Håller med de som rekommenderar avluftning av golvet, själv ha jag bara för någon månad sedan lagt Icopals matta i en källare som är väldigt fuktig och jag är mycket nöjd. Icopals matta har den fördelen att den bara bygger några mm. Ovanpå la jag frigolit och sedan lumppapp och laminat. I tvättstugan blev det golvgips på frigoliten och därefter spacklades golvet upp innan det så småningom blir klinker lagt.
Mattan läggs med uppvik mot väggen och sedan monteras ventilerande socklar.
Mattan läggs med uppvik mot väggen och sedan monteras ventilerande socklar.
vi har gjort det du ska göra, fick hjälp av en behörig plattsättare...
gjut upp golvet rakt, 50mm eps skiva, armering, gjuta, elslinga, gjuta, klinka....
inte billigt men man tjänar på det i längden...
vårat hus är byggt på 80-talet så det ligger någon form av isolering under men inte tillräckligt.
gjut upp golvet rakt, 50mm eps skiva, armering, gjuta, elslinga, gjuta, klinka....
inte billigt men man tjänar på det i längden...
vårat hus är byggt på 80-talet så det ligger någon form av isolering under men inte tillräckligt.
Varför inte en platonliknande matta som viks upp några cm på inneväggen och sen en 50 eller 70 mm spårfräst S200 som du lägger golvvärmen i (antar att det är vattenburen värme) så slipper du all form av gjutning. Sen ventilerad golvlist så att luften under cellplasten kan ventileras ut.
Det där är ju en ganska vanlig metod som jag har förstått det. Men blir det så ventilerat då? Borde inte luften stå typ stilla? Isoleringen lägger man dessutom ovanpå platonmattan, vilket gör att luften där blir kall då vill den väll knappast stiga upp där värmen är..fsn skrev:
Eller?
Att ordna med ett fläkt system är nog heller inte lätt, men kanske det vettigaste som man ska göra så.. ?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vet jag inte faktiskt men fukten borde gå från varmt mot kallt . Med ett sånt system finns det en väg ut för eventuell fukt och man har alltid möjligheten att sätta en fäkt som ventilerar utrymmet vid behov.Per-Erik skrev:Det där är ju en ganska vanlig metod som jag har förstått det. Men blir det så ventilerat då? Borde inte luften stå typ stilla? Isoleringen lägger man dessutom ovanpå platonmattan, vilket gör att luften där blir kall då vill den väll knappast stiga upp där värmen är..
Eller?
Att ordna med ett fläkt system är nog heller inte lätt, men kanske det vettigaste som man ska göra så.. ?
Jämfört med cellplast som gjuts in så känns denna metoden
både billigare och lättare att ha kontoll över. Jag är ingen expert på området och jag har ofta fel så det finns säkert stora luckor i mitt resonemang.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden