28 325 läst ·
10 svar
28k läst
10 svar
Djup till berget, hur kontrollerar jag?
Planerar ett litet projekt och behöver veta hur långt ner jag har till berg. Gissar att det handlar om drygt 2 meter, marken är hård och att stöta ner ett spett har jag tyvärr inte lyckats med. Inga tyngre maskiner kan transporteras till platsen till skälig kostnad. Platsen ligger en meter över havets nivå så vid en ev. grävning blir det snabbt blött om fötterna 
Någon som har ide om enkel lösning? Borrhammare eller Cobra med långt borr t.ex.?
Någon som har ide om enkel lösning? Borrhammare eller Cobra med långt borr t.ex.?
Det är möjligt att det går, men marken är väldigt hårt packad så jag kan se mig själv snurra runt som en vante när borren kör fastIsaksson skrev:
Tror inte de i såfall kan tillföra något här, borrade brunnen ligger 60-70 meter från platsen och är borrad i princip direkt på berg. På den här delen där det tilltänkta projektet skall ske finns inget berg i dagen och tidigare test har indikerat att inget berg finns strax under marknivån, men frågan är hur djupt ner det finns..injonil skrev:
Håller också som du på att undersöka marken där vi skall bygga någon gång.
Har funderat på att svetsa på ett spetsat 1,5 meter långt 8mm rundstål eller armeringsjärn på en gammal borr till borrhammaren. Borde gå ganska enkelt att "mejsla" ner i marken om det inte är för stenigt.
På så sätt kan man få en enkel uppfattning om markens beskaffenhet.
Själv vet jag att jag har berg på mellan 2 dm och 2 m på nästan hela tomten.
Det blir plintgrund för min del.
Seismiska mätinstrument som ger en berggrundskarta är bara för proffs. Men som "tröst" brukar man säga att man ändå aldrig vet exakt vad som döljer sig i marken förrän man har tittat efter.
Man kan även gräva en provgrop på några ställen för att få en uppfattning.
Har funderat på att svetsa på ett spetsat 1,5 meter långt 8mm rundstål eller armeringsjärn på en gammal borr till borrhammaren. Borde gå ganska enkelt att "mejsla" ner i marken om det inte är för stenigt.
På så sätt kan man få en enkel uppfattning om markens beskaffenhet.
Själv vet jag att jag har berg på mellan 2 dm och 2 m på nästan hela tomten.
Det blir plintgrund för min del.
Seismiska mätinstrument som ger en berggrundskarta är bara för proffs. Men som "tröst" brukar man säga att man ändå aldrig vet exakt vad som döljer sig i marken förrän man har tittat efter.
Man kan även gräva en provgrop på några ställen för att få en uppfattning.
Hyr en Cobra eller Pionjär med jordspett och några förlängningar. Ett vanligt spett är totalt värdlöst jämfört med en maskin. Maskinen slår bara, så du kommer inte att snurra runt. (Det kan ändå vara i idé att snurra lite på maskinen så att spettet inte böjer sig.) Seismik används inte för husbyggen, vid en geoteknisk undersökning borrar man bara. Löst lagrad morän utan alltför stora stenar klarar du lätt med en Cobra.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Tar upp en gammal tråd då det är aktuellt för oss att mäta djupet på ett antal ställen på gräsmattan. Vi vill veta avstånd till berg då vi funderar på att lägga jordvärmeslingor som skall ner ca 1 m.
Vad kallas maskinen man hyr för sånt?
Vad kallas maskinen man hyr för sånt?
Grävmaskin eller spade kallas den
Alternativt så fråga grannar eller gamla gubbar i trakten om de vet hur det ser ut.
För att "vetenskapligt" ta reda på avstånd till berg använder man annars en liten borrigg eller så går ni ovetenskapligt till väga och ber en slagruteman komma och kolla.
För att "vetenskapligt" ta reda på avstånd till berg använder man annars en liten borrigg eller så går ni ovetenskapligt till väga och ber en slagruteman komma och kolla.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Nej en bergborr typ Cobra eller pionjär-borr men med med jordspett och uppdragare. Själva borrmaskinen finns lite varstans, men jordspett är Inte lätt att hitta. Borren används normalt till att borra i berg, men då har man en annan spets. I Stockholm finns bland annat Georent som hyr ut. Sök efter geoteknik på gula sidorna, det kostar inget att ringa och fråga.
Idén att sätta en lång borr/armeringsjärn på en rejäl borrhammare är bra om du bara ska ner 1 m. Se till att det går att dra upp grejorna bara innan du kör ner för djupt. Ring Cramo eller nån annan uthyrare och kolla vad dom har.
En riktig borr-rigg kostar 12.000 till 18.000 per dag med personal och är totalt overkill för det du ska göra.
Idén att sätta en lång borr/armeringsjärn på en rejäl borrhammare är bra om du bara ska ner 1 m. Se till att det går att dra upp grejorna bara innan du kör ner för djupt. Ring Cramo eller nån annan uthyrare och kolla vad dom har.
En riktig borr-rigg kostar 12.000 till 18.000 per dag med personal och är totalt overkill för det du ska göra.
Redigerat:
Klicka här för att svara