S
snicksnackaren: Tack för svar! Tråkigt att ni fick felaktig försäkran från firman.
4 svar · 3,0k läst
·
hamph1337
hamph1337: För intresserade: La flytspackel runt kakelugnen, blev väldigt jämnt och bra. Limmade ihop spontat trägolv och la det flytande, vi får se hur det är om några år :) . Behandlat med osmo hårdvaxolja med vittpigment, 2 lager. Total kostnad för allt: 7500kr + arbete. (26kvm)
1 svar · 1,0k läst
·
D
dalldalldall: Bygger nytt badrum, betonggolv med oinredd källare under, kan jag bara lägga cellplast nät o gjuta sen flyta det? Hur tjock isolering behöver jag? Ska inte ha golvvärme.
0 svar · 765 läst
H
Hamami: [citat] Tack, ska se ifall vi slipper flytspackla golvet alt. slipa det. Vill inte lägga på golv på golvet, för jag vill bli av med den konstiga trälukten.
7 svar · 2,1k läst
·
T
Tompafix: [citat] Den bjälken du lägger längs med kommer inte öka styvheten i bjälklaget nämnvärt efter som den hänger i de befintliga. CC60 för att montera golvspån.
5 svar · 3,3k läst
·
C
crazytok: Gött! Då kör jag på det… :-)
7 svar · 1,9k läst
Danska vägen
Danska vägen: Dina teakluckor har ju en väldigt varm färgton, med mättad djup färg. Det tas upp i originalgolvets varmt lejongula och orange färger. I åtminstone två av dina bildexempel ser du ut att ha valt snarare kalla toner - med en kall citrongul, kallt duvblå och de gråa tonerna. Om du försöker hitta ersättningsfärger som bättre möter upp värmen och mättnaden i luckorna tror jag att det
6 svar · 2,0k läst
·
yonna
yonna: Jag lade in 24(26?) mm granplank i övervåningen och trappan upp för snart 18 år sedan. Det lutades först. Sedan linoljesåpades det relativt ofta de första åren - men inte fööör ofta då jag vill ha det ljust. Därefter tvättas det bara med kallt vatten. Numera har jag såpa i vattnet ett par ggr året. Det är lätt att hålla rent och är ljust och fint. Senare tillägg: Tänk på
6 svar · 5,0k läst
·
S
Anonymiserad 405730: [citat] Du får testa dig fram har du en plastkloss till parkett så kan ingett hända..
5 svar · 1,5k läst
T
Tobias P: Sen återkoppling, men tack för alla svar. Valet föll på hårdvaxoljan och vi har nu utvärderat ett antal veckor. Mina reflektioner så här långt stämmer ganska väl med ovanstående svar. Golvet är ganska repkänsligt med tåligt mot väta. Jag tycker det fick en fin yta av hårdvaxoljan. Betydligt trevligare än den gamla lacken i varje fall. Hade dock varit intressant att jämföra med
5 svar · 4,4k läst
BirgitS
BirgitS: En tvärgående eklist så att det blir ungefär som när man har en fris runt stavparkett eller som men tröskel?
2 svar · 1,4k läst
·
T
tergo: https://www.ekotipset.se/blogg/2022/10/18/ta-bort-fuktflckar-frn-golvet-tex-frn-hundkiss-eller-lckande-krukor
2 svar · 3,0k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Om vi spinner vidare på denna tråden men nu gäller det själva sponten som inte är 100 procent slät. Vad kan jag göra bäst för att jämna till en enskild bräda? Tanken är att limma golvgips ovanpå så det måste vara något som kan spikas eller limmas i sponten och därefter limmas mot gipsen. Lumppapp känns inte tillräckligt hållbart? Finns det ett golvlist som även fyller ut lite
6 svar · 2,5k läst
·
J
Anonymiserad 405730: [citat] Ett gammalt hederligt plankgolv..
2 svar · 688 läst
·
hsd
hsd: Prova en bit med såpa /varmt vatten, 50/50 , låt ligga en stund och borsta med en skurborste Såpa löser det mesta
15 svar · 3,0k läst
·
K
Anonymiserad 405730: [citat] Du har rätt..läste lite om dom det är aluminiumfolieklädda EPS skivor.. men även om EPS är hårdare än vanlig cellplast så känns det lite skumt och risky att lägga klinkers direkt på med bara fix emellan… För så fort det är våtutrymme så hänvisas man till BKRs riktlinjer om minst 12mm armerad flytspackel innan tätskiktsmontage…
9 svar · 1,8k läst
·
Y
Yolle: Hej alla, Läser mycket här på forumet och har haft stor nytta av det, men nu tänkte jag göra ett inlägg :) Jag kan ingenting och golv men funderar på att slipa om min fiskbensparkett i vardagsrummet och eventuellt byta ut golvet i hallen. Jag skulle gärna vilja veta vad det är för golv jag har (ek, lamellparkett tex) och vilken behandling den är gjort med. Bilder finner ni nedan. Det
0 svar · 784 läst
·
lizette.hjortander
lizette.hjortander: Hej på er. Är det någon som har kvar en låda slätten. Tog bort två garderober och där under var det inget golv. Ska flytta i mars så är i behov av att fixa detta snarast. All hjälp är bra hjälp
9 svar · 31,3k läst
·
D
Danii KD: Hej, Till våren/sommaren ska vi byta golv, till att börja med i vardagsrummet. Vi har en oisolerad platta som grund (huset byggt 1962). Golvet är uppreglat. När vi flyttade in i huset för ca 5 år sedan förstod vi oss inte på uppvärmningssystemet. Man sa att värmen kom via listerna i golvet, men hur det förstod vi inte. Vi installerade bergvärme för två år sedan och då drog vi
0 svar · 683 läst
O
Olle75: [citat] tack det är precis det jag behöver
2 svar · 645 läst
S
Småbrukaren: Borde räcka med avjämningsmassa eller flytspackel. Ska du byta golvbrunnen?
1 svar · 722 läst
P
Anonymiserad 622067: Jag tänker också att ett trägolv/parketgolv är dubbelt så tjockt som dessa laminatgolven. Det borde väl också göra lite skillnad?
5 svar · 1,3k läst
yonna
yonna: Jag la en billigare heltäckningsmatta i barnens rum för att spara parkettgolvet. Slängde ut mattorna efter 10 år. (Då fick de var sin riktigt snygg mindre matta på det oförstörda golvet.) TS får säkert adekvat råd från den rumänske tillverkaren - tydligen ett företag som verkat i många år.
8 svar · 1,2k läst
·
M
Många fel: [citat] Det är säkert ett undergolv tror jag också, men det var så fint tyckte jag 👍. Slipa och behandla får jag kolla upp hur man gör, tack för tipset!
4 svar · 1,4k läst
·
F
fredrik.johansson: Det var nog en skruv från början, men något har gjort att den gick av där gängan börjar.
2 svar · 695 läst
·
T
Tomasharrysson: Min tanke har varit att bila upp halva källaren, (där kommer nytt avlopp) göra klart för gjutning. Sedan flytta över dusch/tvättmaskin provisorisk till den nya delen, sedan bila upp andra sidan och göra klart. Vill gärna gjuta allt i ett pga kostnader.
3 svar · 1,1k läst
A
Attbygga: [citat] Tack! Får kanske testa de om oxalsyran inte gör sitt jobb. Eller så får jag bara lägga på lite ny färg
7 svar · 2,2k läst
·
G
Anonymiserad 405730: [citat] Nej inte direkt, mattan under lör inte stoppa värmen..
3 svar · 2,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Fast nu var det ju hemma i hallen hos en privatperson och inte entrén i ett sjukhus med hygienkrav. Så här skriver för övrigt Forbo” ”Svetsning har kommit att bli ett erkänt krav när det gäller halvhårda golv. Detta beror på att de flesta halvhårda golv tenderar att krympa efter läggning, vilket ökar risken för att fogarna ska gå upp. Men Marmoleum krymper inte. Det
3 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.