Golv
Älvsjö: Tack, och intressant! Körde hårdvax-oljan på bänkskiva och matbord nu när jag ändå var i farten, det blev verkligen en hård hinna. T o m i stålskålen fastnade en stark hinna som inte går att skrapa genom med nageln. Å ena sidan är det matsalen, men stort flöde och slitage, det talar för hårdvax, men å andra sidan finns en liten oro just för underhåll/möjlighet till mindre
Älvsjö: Hej! Efter avslutad inoljning och borstning av fiskbensparketten undrar jag NÄR det är dags för hårdvaxoljan. Sista strykingen av Timberex pigmenterad golvolja var 23 timmar sedan. Jag lät den torka 10 timmar och körde slutpolering för ca 12 timmar sedan. Golvet känns mättat, halt och fint nu, utan att klibba eller lämna fläckar på vita strumpor. Arbetsplanen är att rolla på ett
En Novis: [citat] Tyvärr så är det inte tidigare ägaren som har lagt golvet och de har inte fått tag de som ägde innan, fick detta som svar på en annan fråga vi ställde nämligen. Hittade dock detta på baksidan av en bit golv, det står: "Made in Sweden 31162 33" Vet inte om det är någon som kan tyda det?
Johan456: Jo om man lägger foam+golv så sågar man av för mycket eftersom bladet har en höjd. Utan foam under brukar bli bättre. Ta ner täcksidan och såga i ovankkant. Du vill inte ha en sågad kant mot golvet, den kommer suga fukt och bli ful om du spiller, torkar golv etc.
rampante: Gammal tråd jag vet - men fick du nån ordning på din granitkeramik och flamsigheten?
Olf Oggler: När jag försöker dra i skruvarna i egenborrade 22mm hål så går det så trögt att skruvarna spricker.
Stuff: [citat] Låter som det kan funka. Är underlaget bara stumt och hyfsat slätt så går det bra. Blir du osäker på några limsträngar så kan du gå över dem en sväng med en skrapa, men behöver absolut inte vara perfekt. Vanligtvis limmar man ju de nya stegen uppepå de gamla, så tar man flödigt med lim så kommer de små ojämnheterna inte ens att märkas
universe: [citat] Jag fattar inte denna felaktiga vurm för undergLov. Gissar att det från början grundar sig i okunskap och att det är så inpräntat att även om de som vet att det inte är meningen att göra i ordning och använda som golv så hör man uttalanden i stil med att man vill behålla det utseendet för att man inte vill göra åverkan på det ursprungliga. Det går ju inte ihop eftersom
Anna_H: Eftersom hallen i princip är kvadratisk spelar det ingen roll. Följ alltså övriga rum.
Nils45: Är amatör på det här med golv, behöver tips! Har detta trägolv (osäker på träslag) som bitvis är ordentligt slitet i passager och märke efter storhundsklor. Förstår att det måste slipas, har endast gjort det en gång på ett fult gran/furugolv. Förmodar att detta golvet är lackat, se bilder? Skall man lacka igen efter slipning? Vilken lack för bästa hållbarhet, storhunden lever
Sam man: Ska lägga klinker i hallen typ 3 kvm Funkar 22mm spånskiva skruvad mitt reglarna (cc300) 16mm golvgips limmas mot spånskiva (Vilket lim är bra att ha?) Ingen ingen fuktspärr, ev el värme? Klinker
Pallebyggare: Hej! Jag undrar om man kan färga en redan gjuten betongplatta på ett bra sätt? Har en betongplatta med ingjuten golvvärme som jag nu vill försöka använda som golv. Kan man blanda i nåt i primern som sjunker in? Någon som gjort detta? Tacksam för tips och råd. Mvh Patrik
Olf Oggler: Hur ser egentligen den konventionella lösningen ut när man lägger golvspån? I mitt fall håller jag på med uppregling av golv på betongplatta. Hur bör det se ut i dörrhålet mellan två rum som skils åt med ej bärande vägg? Det ligger ju en träsyll mot betongen. Det är väl ca 60mm spalt mellan ovansida syll till undersida golvspån. Ska golvspånet bara mötas från respektive sida
nino: Ställ dom på golvet du, eller lämna nån mm och dra en latex i vinkeln
Thel: [citat] Tack för svar! Då är det bara till att börja och se hur man klarar detta 😁
Andy82: Har funderingar att frångå min första plan att bila ut min 50kvm källarvåning för att isolera och gjuta om plattan. Idag är det ett stort utrymme plus tvättstuga/badrum. Efter renoveringen kommer det finnas tvättstuga med sekundär dusch/toa, två rum samt ett öppet utrymme mellan trapp och tvättstuga. Planen skulle troligtvis vara att lägga det ventilerade golvet för att därefter
nikno: Med en spillbit masonit gratis från närmsta bygghandel - så var de 3 trösklarna höjda med 6mm (la masonit dubbelt). Tröskel med våtrumsmatta lossades bara försiktigt och sedan "puttade" jag in en masonitremsa på några cm bredd in under tröskeln. Löst på dryga 1h. 🙃
Nytt_användarnamn_2024_12: [citat] Vad är det för 6mm undergolv? Har för mig att minimum på flytande undergolv med spont är 12mm, undergolvet ska ligga flytande med en åldersbeständig plast 0,2mm och lumpapp emellan golvvärmen och undergolvet..
Nyatag: [citat] Parketten är definitivt något tillsatt långt efter original - hade det varit det ursprungliga golvet hade jag inte tvekat. Önskar att det vore fiskben eller rutmönster eller något från den tiden men dessvärre är det sån variant med en lager trä ovanpå någon träfiberskiva
Olf Oggler: Jag limmade med PL200, om någon är nyfiken. Eller rättare sagt. Jag har provat i ett rum. Granab skryter ju med att de har levererat 4,5 milj kvadratmeter golv som limmats med liknande lim. Så det bord ju vara väl beprövat.
annepanne70: Vill göra en enkel och billig uppfräschning av tvättstugan. Radhus från -67. Tvättstuga/pannrum i entréplan. Betonggolv med flagnande färg (epoxi?) idag. Att riva ut, lägga klinker etc är inte aktuellt. Som alternativ till att måla om tänkte jag höra om det går att lägga gummimatta av denna modell (m prickar) på betonggolvet? Finns en golvbrunn, tvättmaskin och en tvättho med
rocking_ghost: Ska riva upp golvet i hallen på 8 kvadratmeter och lägga 20mm golvvärmeslang. Vilken teknisk lösning ska jag välja? Funderar på om man bör gjuta in slangen för bra värmeöverföring och mindre risk för rörelse och sprickor i klinkers? I resten av bottenvåningen är det massiva trägolv med golvvärmeplåtar under. Räknar med att riva bort gamla bjälkar och börja från scratch. I
anders07: [citat] 2005 så är det lugnt! Då har du isolering under golvet. Jag personligen skulle aldrig lägga plast på plast eftersom man då stänger in ev. fukt som finns i golvet idag, men det ska ju inte vara mycket...
Olf Oggler: [bild] Jag har fräst med 16mm radiefräs för 16mm slang. Slangen ligger tajt i spåret. Den går ner fint med handkraft och sticker inte upp något. Men det är 0mm i spel. Är det ok? Eller bör man ha ett bredare spår?