Golv
Mazen: Hagmans 1K körde jag just på flytspacklade golvet I boden, funkade kanon .. drygt och enkelt att applicera med rulle
karluppsala: [citat] Fästa en regel i betongbjälklaget precis vid övergången och fixera golvspånet just där, och resterande delen av golvet flytande på gruset kanske?
StefaniSanda: Jag ska komplettera ett golv efter borttagning av köksskåp och behöver tre skivor PERGO Grey Oak- 3 strip (art nr 72015-0810. Skivorna är 1288,3x194,7x9. Jag kan köpa helt paket om det finns. Kan möjligtvis hämta när jag har vägarna förbi. Svara gärna i tråden om du har nåt liggande.
Råd från snickare: [citat] Är det en innerdörr som tröskeln går att ta bort på? Isf lägg golvet under, finns det mycket spelmån från tröskel till dörrblad så kan du kanske bara lägga tillbaka tröskeln eller köpa en som inte är 13mm eller byta till en aluminiumlist. Lägg 22 spån iaf. Parkett eller laminat är upp till dig, laminat kan klara sig bättre mot märken och fukt medans parketten går att
pacman42: [citat] Du vill ha spont i underlaget.
Avemo: När jag hyrt golvslip har det stått med i villkoren att man inte får slipa golv som det sitter spikar i. Jag tror att det är ett ganska stort jobb att försänka alla de spikarna.
karluppsala: Ok, har nu lyft på parketten mer och inser att lagret av grus endast är 1-1,5 cm tjockt. Under gruset ligger ett betongbjälklag som är relativt plant och i våg. Är det inte enklare och mer hållbart i längden att ta bort gruset och bygga höjd med någon form av skivmaterial, golvgips eller liknande, istället för att på nytt lägga flytande spånskivor på gruset? Det är ett lite
jesege: Jag har gjort ganska precis det här för ett tag sedan - brutit upp en bit klicklinoleumgolv framför vår kakelugn och lagt klinkers direkt på golvspånet under. Nu var det bara några månader sedan, så jag kan väl inte dra långtgående slutsatser om hur väl det håller men än så länge har inget släppt eller spruckit. Jag resonerade som så att om plattorna skulle spricka eller
Johan Gunverth: Granvirke har stängda celler och drar inte åt sig bets, olja och annat som furuvirke gör. Ställ en granplanka i varm olja eller impregnering ett par dagar. Inget tränger in. Betsen kommer alltså att ligga på ytan av grangolvet. Det blir väldigt olika resultat i och med att skiktet blir tunt och granvirket har olika egenskaper i samma planka. Det slits också bort väldigt fort. Du
Renoverings-Linn: [citat] Tack för ditt svar! 🙂 Jag läste det när du skrev och nu har jag funderat och kommer med största sannolikhet inte riva ut mattan. Din sista mening var bra. Det blir ett lite för stort projekt. Nu har jag tagit bort nästan alla golvlister i de rummen där golvet ska läggas, en list kvar som bråkar lite. Jag får hem golv och verktyg i veckan men ska måla väggar och tak först.
BirgitS: Om det ska vara någon sorts tätskikt så behöver arbetet spridas ut över minst 3 dagar, tätskikt, torka, plattsättning, torka, fogning. Därför tror jag att det inte går att komma just något lägre än din offert. Men som alltid är det bra att ta in flera offerter, och personliga rekommendationer är också viktiga.
Karl-Ove Qvarfordt: 30 mm är aldeles för lite. Jag skulle vilja påstå att 150-200 är ett minimum..
erik999999999: Jag har det här golvet i huset och har tagit bort en vägg. Nu vill jag lägga exakt samma golv där väggen försvann och i rummet bakom, men jag har ingen aning om när golvet las in, huset är från 60-talet. Inget jag hittar har exakt samma mått. Eller nära nog för att inte sticka ut. Någon som haft samma problem och hittat detta och kan berätta vad tillverkaren heter? Kanske jag har
Burthen: [citat] Jag hade en ide om att lägga termofolie emellan för att åtminstone minska det kalla, utan golvvärme. Kan det förbättra nåt?
nallepu: Ska byta gjutjärns avloppsrör under källargolvet men har för ett par år sedan lagt 30x30 cm golvklinker på hele golvet. Går dessvärre inte att få tag i nya plattor av samma färg och funderar då på om det skulle gå att lossa plattorna utan att plattorna går sönder. Har ganska breda fogar mellan plattorna så det gick bra att med vinkelsipen slipa upp ett par cm brett spår mellan
Discharged: [citat] Jag tycker att det ser ut att vara över golvnivå ibland, sen är det inte dumt för primern att få en färsk yta utan nästan 100 års smuts att fästa på.
q51020: Hej Har haft en plastmatta limmad på betonggolvet - limmad 1974…. Har nu rivit ut allt och skall in med golvvärme kabel och sen flyta Hur viktigt att få bort ALLA klisterrester , tänker att kanske värmen från kabeln kanske kan bråka med klistret men å andra sidan så är det ju inga höga temperaturer
Kocket: Hej! Vi håller på och renoverar samt byter brunn i groventren. Tycker det är lite ont om reglar under golvspånsskivan. Eller är det så här det brukar se ut? Sen undrar jag om ullen som ligger i botten, bör jag byta ut den och regla upp/ner mot taket inunder? Isåfall till vilken? Hur mycket? Behöver jag ta bort alla golvspån skivor?
tommib: Jag har väldigt bra koll på riskbilden och det finns många andra på forumet som har det också. Vet du vad malignt mesoteliom är? Det är inte bara sk dammlunga som är farligt med asbest. Det är inte kryptonit och som du säger så går det bra med säkerhetsåtgärder man kan vidta själv. Det är dock många människor som skulle sova oroligt om nätterna i skräck för att ha spridit
maxman: [citat] P24, den vanliga som är till trä huvudsakligen Tack snälla för din guidning
maxman: [citat] 4-30 mm https://ardex.se/produkt/ardex-k-301-mix/
Intet: Lägg in en planka som du hoppar på. Känns det tillräckligt stabilt, är det bra
yonna: [citat] Vad jag vet finns ingen ytbehandling som hindrar betongen mot bestående fläckar. Just därför har jag en gallerimatta i mitt avlånga kök.
maah: Om jag tolkar dina mått rätt så måste du riva bort spånskivan i hallen och ersätta det med något som är 6mm för att komma i samma nivå som vardagsrummet. Och jag tror inte att det blir ett korrekt underlag för parkettgolvet. Men börja med att läsa instruktionerna för det golvet du har köpt och se vilket underlag som krävs. Är det ett träbjälklag som ligger på betong? I sånt
Larsa: [citat] Men om det är en bred springa vill jag ju ha en lodrät fog. Drar jag tejpen innan det härdat blir det ju skit av fogen. En vanlig rundad fog kommer ju gå ut mycket på golvet,
Smarteus: Hej! Har precis lagt in ett massivt obehandlat trägolv från Baseco i gran (ekonomisortering) i mitt sommarhus. https://www.baseco.se/sv/golv/produkter/gran-obehandlat/ Köpte idag Osmo hårdvaxolja 3062 Ofärgad matt. Sant Osmo borste+skaft för appliceringen. Han jag köpte den av sa att det egentligen inte bövde slipas innan jag behandlade golvet. Frågar någon mig så är plankorna jag la