M
MerHru: Hej, Någon här som testat edge slipmaskin på ek golv? Har idag testat att slipa med K60 och den gör absolut ingenting, inte ens minsta tecken av slip efter 10 genomgångar på samma yta. Vad gör vi för fel?
0 svar · 683 läst
Keiller
Keiller: [citat] Ja. Det enda "problemet" är att det kan bukta upp sig på ett ställe när det är riktigt varmt sommartid. Men det är mitt eget fel, då jag la golvet innan köket var helt klart. En köksbänk lades till i efterhand så golvet är inte flytande precis överallt. Annars är det i lika fint skick som när jag la in det.
6 svar · 6,8k läst
J
jgusta11: Bor i bostadsrätt på bottenvåning och byggnaden är från början på -70 och är byggt med tryckimpregnerad syll som börjat lukta. Har fått den bytt, allt är nytt på den väggen upp till nederkant på fönstret på insidan. Är dessutom sovrum så vill inte ha den lukten där. Ska även kompletteras med aktiv ventilation. På betonggolvet har lagts blå Platon och nu ska jag ta över och
0 svar · 875 läst
ullet
ullet: Passa på att byta golvbrunnen om den är av äldre modell (läs rostigt gjutjärn) innan du spacklar. Skulle inte kännas så skoj om den behöver bilas upp ett par år efter ni gjort golvet.
13 svar · 3,2k läst
·
T
tergo: [citat] det är att det ska lika dant ut efter några års användning
5 svar · 1,1k läst
R
Rickard.lj: Åk till en golv firma som säljer golv, ser utsatt vara vanlig kärsch 3 stav , se om du kan köpa 2 brädor, sen får du Feina in den nya , du skulle kunna sätta den i golv lim eller casco extreme och sen sätta lister över ,
2 svar · 593 läst
·
M
M H: [citat] Jag köpte Ventitex sen iallafall så den kommer ligga under Platonmattan. Ovanför Platonmattan ska det vara grålumppapp enligt en expert på Isola som jag pratade med. Han sa att eventuell fukt inte kommer kunna nå grålumppappen ändå så jag får väl lita på det (även om det inte känns helt hundra). Det blir alltså platta, ventitex, platon, grålumppapp och slutligen
2 svar · 2,2k läst
Davidbagare
Davidbagare: Det gamla limmet har släppt av vibrationer från slipmaskinen. De stavar som sitter löst behöver förmodligen tas bort för att limmas om på nytt. Borde inte vara några konstigheter.
1 svar · 1,2k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: så som det ser ut så hade jag kolla noga längs alla socklarna. Har man satt fogmassa överallt så kommer det bara bli mer problem med tiden. Och skarvarna talar om att någon verkligen inte vet vad som sysslar med. Min misstanke är att golvet under inte är jämnt och att det är därför brädan reser sig. Jag hade övervägt att lägga om helt och hållet för att få förståelse för vad
7 svar · 1,2k läst
·
E
Ezzie: Har just köpt ett 40-tals hus med gamla oljade furugolv som gulnat enligt tidens tand. Nu vill jag ta bort/ slipa dessa golv och behandla dem med antingen vax eller golvlack. Vill säkerställa att de nyslipade och behandlade golven inte gulnar. Tacksam för idéer tankar som man bör beakta. Har slipat golv tidigare men då var dessa lackade.
0 svar · 713 läst
B
Brieffe: Det blir inte några skåp just, även om jag inte tror att det skulle spela någon roll, varför tror du det? Ska bli ett barn/lekrum.
6 svar · 953 läst
·
AXS
AXS: Några förslag: Måla golvet. Ta bort golvet och lägg ny parkett Ta bort golvet och lägg marmoleum med klick. Lägg matta, typ linoleum, ovanpå golvet. Bygger bara några mm. Slipa och hoppas på det bästa. Lägg inte laminat över nuvarande, brukar bli riktigt fult och du får en höjdskillnad mot idag.
4 svar · 1,5k läst
·
B
bjornen99: Hej, Bor i sutteränghus byggt i början på 60-talet. I somras dränerade vi om, och tilläggisolerade grunden med 100 mm Optidrän och utanpå det en duk. I ett sovrum på bottenplan i huset hade vi en uppreglad isolerad innervägg mot ytterväggen under marknivå (träreglar, cellplast och spånskiva) som jag nu rivit eftersom vi har isolering utvändigt istället. När jag tittade ner i
0 svar · 593 läst
·
T
tompanen: Hej! Jag planerar ett golvrenoveringsprojekt för ett nyköpt hus (har ej ännu flyttat in). Huset är byggt 2012 och 2015 byggdes huset ut med en större tillbyggnad. Följande gäller: 1) Tillbyggnaden förlänger (bland annat) vardagsrummet så att vardagsrummet nu är dubbelt så stort (ca 70-80 kvm). 2) Ursprunglig byggnad har golvvärme, tillbyggnaden saknar golvvärme (finns ingjuten, men
0 svar · 458 läst
M
Mirela Hadzijusufovic1: Vi fick ny golv i frisörsalongen som ska öppnas inom kort .. några dagar efter upptäckte vi bubblor i golvet som blev större och större , själva golvläggare skyllde på kylan värmen och att det kommer lägga sig efter 15 dagar men vi öppnar inom 15 dagar. .. bubblor bli flera och större vad kan det bero på tack så jättemycket
0 svar · 801 läst
·
L
Lundin018: Vi ska börja planera helrenovering av vårt hus från 57. Huset har uppvärmd grovkällare med garage pannrum etc. Men källaren kommer vi inte prioritera utan det är entréplan som är prioriterat. Vi vill lägga golvvärme och vi vill ha vinylgolv, helst ett limmat. Är det någon som gjort likande renovering? Det jag funderar på är underarbete och förläggningsätt för golvvärmen som
0 svar · 495 läst
J
Johan Sva: Hej! Precis flytspacklat ett golv i källaren och ska lägga heltäckningsmatta som andas. Vet någon om man behöver dammbinda med primer innan mattan? Vad är gängse?
0 svar · 655 läst
K
Kreta: Golvet (det sista) som vi ska slutbehandla nu, ser ut som nedan. Jag har som alternativ funderat på bara lut (utan kalk), och sedan skura det 3 ggr med linoljesåpa...
3 svar · 660 läst
·
S
sofresh: hur gick det sen? var det någon asbest?
6 svar · 11,9k läst
·
S
sofresh: hur gick det sen, var det någon asbest?
33 svar · 11,6k läst
·
H
hakke13: [citat] Hej! Nej, det var det inte.
4 svar · 1,8k läst
·
S
sofresh: hej jag såg att plastmattan innehöll asbest men hur var det med heltäckningsmattan? Innehöll den med asbest?
14 svar · 5,0k läst
·
K
kobbish: Hallå på er! Läste någon tidigare tråd om detta men var några år sedan. Flyttar snart till villa och ska lägga in nytt golv överallt. Har hela tiden varit inne på att köpa ett parkettgolv men tåligheten för repor osv är inte den bästa. (småbarn och katter) Har då börjat att fundera på att lägga in ett vinylgolv från någon av de större företagen som Pergo eller Tarkett. Men
0 svar · 979 läst
A
Anonymiserad 618974: Det vet jag inte. Det är jättesvårt att veta utan att göra en provtagning. Jag tror det finns en risk här, svartlim är ökända för att kunna innehålla asbest, och de behöver inte vara svarta utan kan även vara bruna och gula och dessa lim används för att limma mattor. Men! Det finns en bra tjänst dit man postar ett prov som heter Evema. Ett labbprov är det är enda säkra sättet
3 svar · 859 läst
·
K
Kardan79: [citat] Här kommer skärmdumpar, eftersom du inte orkade klicka på länken.
8 svar · 1,1k läst
·
C
cej: [citat] Priserna är angivna inkl. moms. Materialkostnad inkluderar troligen servicebil och verktygsslitage etc.
3 svar · 827 läst
·
S
Stefan1972: Den är ju skruvad? Ta bort den och be nåt snickeri eller nåt att slipa en fas åt andra hållet också och lacka om den. Sen beror det ju på hur det ser ut under också. Man kan ju inte göra den hur tunn som helst. Då finns det ju risk att den spricker om nån går på den på fel sätt och belastar den hårt.
9 svar · 1,2k läst
·
M
mecros: [citat] okej fattar. tack för hjälpen.
7 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.