K
Kimpaann: Primer och flytspackel?
1 svar · 672 läst
·
N
nybyggarn3: [citat] Kul är du tycker att det är intressant. Är du lite händig och har tålamod så klarar du det säkert. Jag hade ingen erfarenhet av golvläggning utöver klickgolv och hade nästan aldrig använt en sänksåg eller överhandsfräs innan. Jag var lite skeptisk till att limma när jag var mitt i det men inte längre. Golvet är helt knarrfritt och ligger där det ligger. Det är bara att
15 svar · 2,8k läst
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Hur gick detta då? Jag har lite jordgolv i källaren och skulle gärna slippa lite damm, är inte ute efter en avvägd platta, utan vill bara ha nåt som inte dammar och som gärna går att sopa.
1 svar · 818 läst
J
jawen: [citat] Jag skulle nog lägga det flytande på bra kvalité av lumppapp, för det är väl spontat? Vill man sedan, så kan man "fixera" det något med några få "hjälpskruv" ute vid sockeln.
4 svar · 691 läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Tyvärr är det kört så som det ser ut nu. När vattnet tränger in under ytskiktet så delar sig parketten (dvs plywooden under expanderar) och det går inte att återställa till originalskick. Det är renovering som gäller, antingen delrenovering eller hela golvet.
12 svar · 1,7k läst
·
K
Klassemollberg: [citat] Guld, tack!
8 svar · 1,6k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Svåra att få tag på, men ibland dyker de upp hos byggåtervinningen när någon byggkeramiker har städat på lagret. De som säljer dem vet att ta betalt. Skulle gissa på 150-200:-/platta. Här har du en lista på den sista utgåvan av sortimentet. Kan vara bra att fråga efter ”rätt färg”. Den vanligaste färgen var ”rustikrosa”, klassisk tegelfärg eller terracotta som du
1 svar · 757 läst
·
M
myrstack: De flesta tillverkare av golv tillåter inte så tunna/lätta övergolv som 8mm av denna och säkert andra anledningar. Många kräver tex en 15mm parkett som då måste gå tvärs riktningen på slingorna alternativ ett mellangolv
22 svar · 11,8k läst
·
A
A&O: Hej! Nytt golv (flytande trägolv) lades i vårt hus (fr 2013) på övervåningen bla för några veckor sedan. Känns lite studsigt när man går på det, har förstått att det kan vara så ett tag, tills det ”sätter sig”? Men i sonens rum, så märker jag lite nivåskillnad. Inte i hela rummet, men en del av det. Mätte igår och fick då 0.8 på högsta skillnaden. Inget synligt, men
0 svar · 569 läst
·
J
Jack2001: "golvet kommer jämna ut sig med tiden och trä resningen försvinna" Det är ren bullshit. Eller, ja, fibrerna kommer att slitas bort där ni går (räkna med att behöva köpa många par strumpor) men inte på resten av golvet. Att trä "jämnar ut sig" är bara absurd, det är ingen flytande material. De har använt för grov slippapper för att jobbet skulle gå fort. Det enda sättet att få
1 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Då kan det ju inte komma någon fukt underifrån. Skiva, foam och laminatgolvet blir då bra. I de rum där plastmattan blir kvar behöver du nog ingen skiva.
5 svar · 876 läst
RoTe
RoTe: Lägg klinkers
1 svar · 956 läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej En smal tröskel ser mer ut som en list och kan se taffligt ut. Mät upp noga vilken profil du har och gå till ett snickeri för att få en tröskel tillverkad. Sen labbar du lite med spillvirke för att få till en exakt bit som mall som du överför till den fina ektröskeln. Ta och gör en högerbit och en vänsterbit som du skruvar ihop med en mittenbit när du gör mallen. Lycka till.
4 svar · 776 läst
·
S
stenna: Sika Sikaflex har produkter för att täta sprickor i betong mot Radon
2 svar · 938 läst
·
boschkenta
boschkenta: [citat] Backa det nya golvet lite och lägg övergångslisten ned mot det gamla golvet i linje med stenytan kanske?
5 svar · 1,4k läst
·
T
Testarn: Om du flytspacklar så får du ju samma, stumma, material hela ytan. Vet inte om du kan flytspackla så mycket dock, åtminstone inte i ett skikt, det måste tillverkaren av spacklet svara på. Jag ser ingen anledning till att lägga in plywood när du har stenmaterial i övrigt annat än att det kanske går fortare.
1 svar · 758 läst
·
J
Jack2001: Huset byggd 1975, hela bottenvåningen är betongplatta på 100 mm cellplast på mark, väldränerad runt om huset. Ingen golvvärme och ingen önskas heller. Håller på med att bila upp ful klinker vid ingången som sitter på 5-10 mm kakelfix och det verkar vara ett tunt lager gummiaktig lim/tätskikt under det (kanske primer?). Resulterande betongytan är väldigt ojämn så jag måste
0 svar · 778 läst
Filiplo
Filiplo: [citat] Hej, har samma problem. Hur har du läst detta?
3 svar · 5,5k läst
·
S
sjpilis: Hej, Kan ni lägga upp en bild hur ni löst golvbrunnen för epoxy? Jag hittar denna instruktion från purus med en PM ring men vill gärna se bild på slutresultat. https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_140_7103441.pdf
27 svar · 19,6k läst
·
ricebridge
ricebridge: [citat] Just det! Glömde säga det. Jag kapade dörrkarmarna p-r-e-c-i-s så att tröskeln gick att banka in under dem. Tillsammans med lite lim räckte det för att hålla dem på plats.
8 svar · 3,8k läst
·
J
jarvis: [citat] Tack, ja det är bra inspel. Ska ta mig en tänkare.
6 svar · 1,2k läst
A
Andy1000: Tack för svaret! Jag testar med trälim!
2 svar · 1,8k läst
·
A
Andreas Kneg: Hej Skall lägga marmor/natursten 2cm alt klinker 1cm ovanpå ett gjutet/flytit golv med golvspackel. Det är i en hall. Golvspacklet flyts på helt nylagt golvspån utan nivådifferenser. Det är värmekabel i ca4mm tjockt. Enligt manual räcker 5mm. Det är höganäs fiber golvspackel och inget armeringsnät används. Hur tjockt måste jag flyta? Hantverkare tycker 20mm men jag förstår inte
0 svar · 636 läst
·
T
Testarn: På undervåningen skriver du att golvet sviktar. Menar du att det gungar eller att det lutar?
1 svar · 1,1k läst
D
Daniel 109: Stod det torktid eller härdtid? Det ska inte torka ut för fort.
5 svar · 961 läst
·
U
Utsliten och utdömd: [citat] Du polerar också efter, men det är inte en del av gjutningen utan mer en ytbehandling. Sloda, eventuell rivning och sen glätta görs under gjutningen. Du kommer garanterat få sprickor om du bara ska gjuta in golvvärmen, skulle säga att du behöver nog 5-7cm betong som minst. Alternativet är väll nån weber konst-cementblandning eller flytspackel om du ska få det så tunt. Tror
28 svar · 19,5k läst
·
Sashadahlberg
Sashadahlberg: [citat] Nej, blev aldrig någon lack. Frågade runt på olika byggvaruhus men va ingen som vågade lova att det skulle funka eftersom jag inte kunde redogöra för om det va trärent under o vad det va för färg.. Blev en stor matta som täcker det mesta.
2 svar · 2,0k läst
Denniis
Denniis: Vårat val blev Berry Alloc efter att ha fastnat för ett visningsgolv av ljust furugolv (original white pine). Vi är väldigt nöjda med golvet. Lätt att lägga och starkt lås. Känns varmt att gå på, oavsett om det är rum med golvvärme eller ej (vi har enbart golvvärme i kök). Känns att det är bra kvalitet. Tror att Pergo är i samma klass. Ett tips: Om ni köper en större mängd
15 svar · 8,4k läst
·
C
cpalm: [citat] En till synes relativt vanlig åtgärd är att borra små hål och spruta in skum. Fast i de fall jag är bekant med har det inte gett någon beständig effekt, utan problemet återkommer efter en tid 🙄
1 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.