H
HRico: Vet du hur bjälklaget är uppbyggt? Är det lätta träbjälklag så hjälper tyvärr stegljudsmattor eller golv med inbyggd stegljudsdämpning väldigt lite. Är det sand inuti bjälklaget? Då kan det hjälpa lite. Dock blir det aldrig sämre, men kan vara pengar i sjön.
8 svar · 1,4k läst
C
cpalm: [citat] Jag tänker att 200 mm/m är alldeles för brant, det kommer att bli en allvarlig halkrisk om man råkar sätta foten där.
3 svar · 615 läst
·
G
gustavk: [citat] Tack för utförligt svar!
5 svar · 3,3k läst
joakim_j
joakim_j: Är där ingen armering i flytspacklet? Annars ser det väl ut att vara typ enligt anvisningen för EPS i träbjälklag.
8 svar · 1,3k läst
·
mexitegel
mexitegel: Rugga ytan med grovt sandpapper så det biter det bättre så går det säkert bra.
8 svar · 855 läst
V
Videoten: Tackar för tipsen
3 svar · 616 läst
·
M
martinradbo: [citat] SPOT ON! eller vad man nu ska säga. Jag tror också golvet kommer ligga längre än du tror. Att dra till med billigaste lösningen ångrar man ofta på sikt. För egen del gör jag alltid projekten med toppresultat. Tillfredsställelsen av att spara några kronor försvinner oroväckande snabbt jämfört med hur nöjd man känner sig under lång tid av ett väl genomfört projekt. Det
26 svar · 4,1k läst
·
MultiMan
MultiMan: Ser ut som helt vanlig, ren PVC-matta från tiden och även limmet är från tiden efter asbest-eran, enligt min åsikt alltså. Som tidigare skrev, man bör alltid skicka prov vid tvivel, eller som minst använda skyddsutrustning vid rivning. Jag har samma plastmatta på spånskiva i mitt badrum, renoverat 1977. Ingen asbest där. Däremot är det asbestplastplattor i hallen som är renoverad
2 svar · 1,8k läst
·
R
Roobiiiiin: [bild]
11 svar · 1,7k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: Jag har ingen egen erfarenhet men förra gången jag såg en sån här tråd rekommenderades något som heter "lackfräs".
1 svar · 676 läst
·
R
Roosen: [citat] Det har funkat jättebra de här åren. På golvet lades klinkers. Har känts lika stumt över tid.
5 svar · 4,7k läst
nino
nino: Finns som ser ut som ett T, där du skruvar en typ list i golvet mellan golven och sen trycker i täckbiten. Får du inte skruva alls så kanske dubbelhäftande tejp funkar
1 svar · 507 läst
H
hr.lennman: [citat] Tack för svar. Blir att testa i morgon
2 svar · 472 läst
·
S
Sabfab: [citat] Hej! Många år sedan detta skrevs men sugen på att göra liknande. Höll det över tid? Behandlade du med något över lasyren?
17 svar · 12,9k läst
·
J
jawen: [citat] Bara Flytspacklet ger INTE bättre ljudisolering mellan våningsplan, utan tvärt om. Istället leder/alstrar det ljudet vidare, eftersom vibrationer leds genom hela konstruktionen. Ett sätt är att första lägga ut 10-12 mm Stepisol med kantband & tejpa skarvarna, då får du en yta som INTE leder ljudet vidare. (har använt det ofta vid jobb på sjukhusen & andra platser som kräver
37 svar · 2,4k läst
·
S
Samluc: [citat] Ja, hela bredden.
26 svar · 1,6k läst
·
M
MecaMax: Hej, vi har en inglasad men ej isolerad altan med ett fint trägolv av kärnfuru. Träet har börjat få en massa konstiga fläckar som jag hoppas kunna åtgärda med rätt rengöring. Förra våren skurade jag golvet med gulsåpa och kallvatten enligt instruktion från förra ägaren. Det hade inte såna här fläckar tidigare som har dykt upp under året. Kan ni tipsa om andra medel/metoder
0 svar · 418 läst
·
A
Anlopp: [citat] Tack för svaret. Vi vände inte heller riktning. Vi hoppade över fris helt och körde med lika brett listband. Vi skippade fris helt och hade bara listband i hela rummet (hallen) eftersom hallen är rätt smal / på några ställen. Vi ser fram emot bilder så småningom. Vårt golv är också täckt fortfarande.
10 svar · 1,4k läst
·
FG
FG: Aprobo har lösningar på detta. https://aprobo.com/product/decibel-compact/ https://aprobo.com/product/decibel-soundseal/
1 svar · 481 läst
robbannnnn
robbannnnn: Hur gick det för er? Hade behövt något som bygger 6mm under klinkersen för att komma i nivå med parketten
29 svar · 50,5k läst
·
Villavärlden
Villavärlden: Hej vi flyttade in i ett hus med en hemsk brun heltäckningsmatta i textil. Efter att vi dragit bort mattan var det gummifoam kvar, vi funderar på att lägga laminatgolv på det som ett alternativ - hade det funkat? Ett annat alternativ är att riva bort hela golvet och lägga nytt. Det nuvarande sluttar lite från gången mellan trappan och väggen. Men jag är orolig att detta jobbet blir
0 svar · 765 läst
·
Mjukvarutönten
Mjukvarutönten: [citat] Det är golv till tröskel, kan återkomma med ny bild när jag lagt golvet!
10 svar · 1,3k läst
·
Isakare
Isakare: Såga med sticksåg från baksidan så blir det finare synligt snitt, precis som med trä.
3 svar · 835 läst
Anno1854
Anno1854: [citat] Hur går det?
14 svar · 15,9k läst
R
rispalt: hur gick det? Har liknande ide om poolrum (förvaring, gym,relax)
4 svar · 1,6k läst
N
noone70: [citat] Kommer inte ihåg exakt Men jag tror jag limmade på ena sida och körde med latex på andra Med en nivå lisr
4 svar · 6,8k läst
·
Hep
Hep: @BjörnKarl Hur har det gått?
12 svar · 3,8k läst
·
M
Mam12: [citat]
2 svar · 292 läst
·
M
2 svar · 292 läst
·
T
Testarn: Jag hade sågat till träbitar och skruvat fast som fyller ut och jämnar till. Sett till att det bara blir små glipor på mindre än centimetern (helst millimeterpassning) och helt i nivå med ytan golvbeläggningen ska ligga på. Ska du ha matta och inte parkett/klickgolv/laminat så är det lite viktigare med helt slätt underlag men då är det nog till att lägga någon form av skiva
1 svar · 837 läst
·
I
IconicMoose: Hur gjorde du/hur blev det? Har ett garage golv i liknande skick!
1 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.