Golv
Testarn: Vi har gotländsk kalksten, Norrvange, i vår hall och den är fogad med en ljus "vanlig" fogmassa. Minns inte exakt märke men bilden på Mapei megafog känns vagt bekant som en av de fogsäckar vi hade hemma när det gjordes. Vi har inte sett några missfärgningar eller andra problem med fogarna eller stenen. Om du är osäker så kanske du ska kolla med levernatören och fråga varför den
Testarn: Gör tröskeln med en kant som går in under fodret så täcker du hålet som du markerat med röda pilen.
Yngwiejm: [citat] Njää, det blev det inte. Jag köpte barth & Co Erica 8mm korkvinyl och är supernöjd!
Agneta02: [citat] Jo lim brukar ju inte vara att leka med, det är säkert för mycket jobb även om jag kan vara sjukt envis så känns det som att jag kanske borde lägga ner. Man får ju jobba med asbest i sitt hem om man inte är företagare, så jag hade nog tänkt göra det själv med en bra mask och skyddskläder, det är ju ffa vid långvarig och/eller upprepad exponering som det blir riktigt
Posselosse: [citat] Jag har en matta med kokosfibrer som väger en del. Den är skuren tajt efter väggarna. Det blir typ inte skitigt under iom att gummit under sluter tätt. Så lyfter mer eller mindre aldrig upp den. Vartannat år kanske lyfter och kikar och lägger ner igen utan att dammsuga
maijanp: [citat] Hej! Vi skulle vilja göra samma sak i vårt kök och undrade hur det gick för dig?
FG: Även om den yttre dräneringen är funktionsduglig kan det fortfarande vandra en del fukt kapillärt underifrån och upp i sulan. Man skulle behöva veta mer om husets grundkonstruktion och även golvkonstruktionen om det är en uppreglerad historia. Är huset tänkt att ha inredd källare från början eller är det byggt i efterhand?
klinus: Har en skånelänga från 1914, med en liten matkällare med nedgång utifrån på kanske 4x4 kvadrat. När vi tog över för ett år sedan satt det frigolitskivor uppskruvade i taket, nu har de börjat trilla ner så vi ser golvet underifrån. Ovanför frigoliten sitter golvreglar och gullfiber, och ovanför det nån typ av trägolv, kanske att det är golvet i rummet ovanför? Jag tänkte riva
VLJ: Ni märker väl om träet är murket, ser det både OK ut ovanifrån och ni inte ser några indikationer på fukt underifrån är det väl ok. Ni behöver då inte byta det utan kan slipa upp det till ett fint, om än rustikt, plankgolv. Limmet, prova med varmluftspistol (eller hårfön) och skrapa bort det. Var försiktig så inte varmluftspistolen bränner träet.
BirgitS: En besiktningsman kanske kan vara bra att ta in.
datja: [citat] När mina föräldrar på 80-talet tog bort en meter vägg mellan två rum som i övrigt hade enhetligt parkettgolv fick de tag i en duktig snickare som fyllde i glipan med ekstavar. Det här var ju före klickparkettens tid.
nermin99: Jag har använt vinkelslip med en kapskiva för trä för att skära i parkett, och resultatet blev väldigt bra måste jag säga! Det är bara ändarna/hörnen som är lite kluriga, särskilt mot en vägg. Vinkelslipen kommer inte åt sista ~1cm mot väggen, men det lilla avståndet lyckades jag skära bort eller iaf göra svagare med hjälp av en kombination av: hammare, kniv, brytbladskniv och
andwim: [citat] Tack, ska läsa på lite mer men funderingen kvarstår. :-)
jawen: Hyr en sån här & kör av golvet. Lätt på handen & arbeta från vä till hö https://www.ramirent.se/hyra/byggmaskiner/slip-och-ytbehandling/betongslipar-handhallna/betongslip-vagg-tak-eldriven-935389
Magnus Ha: Halloj! Hur har det gått för er? Vi har haft Elementhusakuten över, och även han föredrog 45x170 under bjälklaget, och långa skruv underifrån. Vi har även kollat med en ingenjörsbyrå (som även ska rita på en takkupa), och de kunde inte konstruera något med regel underifrån... De hänvisade snarare till byggare. Men att hitta en sådan man kan lita på i detta fall (utan tydlig
BirgitS: [citat] Ingen begränsning på hur kort en bit får vara? Det är vanligt att det är t.ex. 30 cm.
Stefanhemmafixare: Hej. Har ett 1 1/2 planshus med golvknarr på hela övervåningen vad göra ? Huset är byggt -76 så spånskivorna i golvet är nog spikade. Ska lägga nytt golv i halva övervåningen och vill få bort ljudet ? Någon som vet om man ser reglarna med en värmekamera eller tips på hur man hittar alla reglar. /Stefan
tomte2025: Ja, ok där får om man rådfrågar personalen på Bauhaus. Har ni något tips på ett väldigt lätthanterligt medel som kan användas för att täta glipor på ca 5-10 mm mellan parkettgolv och golvsockel? Sockeln är vit och ljuset vitpigmenterad ek. Snickerispackel är ju väldigt lätt att jobba med, men det är väl inte tillräckligt elastiskt för att hålla när golv och socklar börjar
BirgitS: Nu har jag ingen erfarenhet av grangolv med not och spont men det är viktigt att följa tillverkarens anvisningar när det gäller om det ska installeras flytande eller skruvas fast. Om det ska skruvas fast är jag tveksam till att göra det genom linoleummattan. Om det är en linoleummatta från 70-talet eller tidigare så kan den och/eller limmet innehålla asbest. Det bör man ta hänsyn till
Maghog01: Fortsätter min egen tråd för lite fler råd & tips. Där jag köpte plattorna sa det att man ska köra fix både på golv och plattor och att jag ska använda 12mm fixkam. Ska man köra 12mm på både golv/platta? Vilken höjd bygger det i så fall? Vilken skillnad gör 12mm fixkam jmf med 10mm? Golvet är flytspacklat och har golvvärme ska man lägga primer innan fixet?
Relik: [citat] Ja precis, det är tanken att borra hål i betongen för att få dit plugg och skruv.
ArneTW: Vet inte om det finns som en produkt att köpa... men det skulle ju gå att köpa en ekprodukt och slipa själv. Planka/hyllplan/skärbräda etc. kan ju vara bra att ekorprodukten är obehandlad. /ATW
Fäladen: [citat] Mmm. Typ 60 år för sent.
Dowser4711: Ni kommer irritera er lika mycket ett tag på alternativ 1 och 2. Ett något för högt första steg kommer göra att ni slår i tårna ett tag. En platform kommer leda till att ni snubblar till på den istället. Men jag tycker att det låter som bättre alternativ än att ha olika nivåer mellan olika delar av huset, för då kommer ni ju snubbla till där istället. :D Jag röstar för
sturnus: Maybe so? New floor panels for that. [bild] [bild] [bild]
grytfot: [citat] Hej! Nu har det ju gått en tid, men vi står inför att slipa en gammal holländsk ekparkett och det ser ut som du fått ett fint resultat. Gjorde ni det själva, och isåfall med vilka maskiner? Jag är lite tveksam till bandslip just pga mönstret..
useless: Den där sortens matta var populär på 80-talet och det ser ut som en hyfsat modern PVC-matta. Så jag skulle inte oroat mig. Men, som sagt var - Vill man vara helt säker så skickar man ett prov.