L
Lund: Tack för ditt svar! Lutar åt att endast slipa om det är någon ojämnhet vilket det inte brode vara och sedan tvätta av med syra och måla direkt. Sedan blir det Julas golvskydd längs med hjulspåren för att minimera slitaget. I övrigt är det minimalt emd slitage då det mest är ett förvaringsutrymme.
2 svar · 1,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: …och skulle fogen mellan plattorna skadas går den att göra om.
23 svar · 1,8k läst
·
K
Karl-Lena: [citat] Måste vara länge sen Ikea slutade med dessa. Men ett superbra golv!
1 svar · 673 läst
·
M
m4ncsj5: Hej! Ska slutföra trapp-renovering, målning på vangstycke+sättsteg är klar, vinylgolvbitarna som ska läggas på planstegen är tillsågade. Nu undrar jag bara, om det spelar någon roll vilken av dessa 2 produkter jag använder för att limma fast bitarna ovanpå befintliga plansteg? https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/tralim/konstruktionslim-502069/
0 svar · 482 läst
C
citronskal: [citat] I vårt fall är det original fiskbensparkett från när huset byggdes, så jag tror mer på glipor bara :D
10 svar · 1,1k läst
·
N
Naesstrom: Tack för alla bra svar, det är ingen golvvärme utan ska in vattenburen värme sedan. Han lyckades hålla det nere till 30mm med spacklet ca. så ska kolla med honom nu på morgonen när han lägger tätskiktet om det verkligen behövs uppvik i tvättstugan vid tröskeln, annars kan jag ta bort den ena 45mm biten som är överst!
7 svar · 1,3k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Fogskum eller polyuretan borde funka ?
1 svar · 536 läst
·
J
jonken1: Hej, Jag är i antågande att installera golvvärme i huset. Det är en krypgrund med betongbjälklag. I dagsläget ligger det frigolit med inspårade reglar typ 25x25mm som golvspånet är skruvat i. Det jag kunnat läsa mej till är att spårade golvspånskivor är en bärande konstruktion i sig, så min fråga är om någon vet ifall jag kan riva ut nuvarande golvspån och lägga in spårade
0 svar · 502 läst
A
Askalar: Hej, Jag och sambon flyttade in i ett församlingshem byggt 1882 & upptäckte att det fanns gamla trägolv i kåken under klickgolven som lagts ovanpå. Bort med dem och slipa, plugga och nåta om originalgolven under. Valde mellan att såpa, olja och vaxa som slutbehandling och bestämde oss till slut för att använda Herdins lut och sedan (deras) såpa golven i kök och entré. -Vilket vi i
0 svar · 1,5k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Ingen plast på golvet, då finns risk att går fukten upp i väggarna istället. Det bästa är något golv som "andas", typ luftiga plattor eller någon matta.
1 svar · 807 läst
·
J
JanA5: Nja, jag har ju inte rivit ut golvet helt. Jag har rivit ut parekettskiktet men inte råsonten som är i gott skick. Frågan blir väl hur mycket av radonet som kommer från den krossade blåbetongen och hur mycket som komer från ytterväggarna - den blåbetonge n kan jag ju inte slippa utan att riva huset. Men kanske det släpper igenom mera eftersom man krossat betngen ? Hur bra isolerar för
3 svar · 1,1k läst
M
martin.la90: Yes, exakt, undergolvet I köket är på samma höjd som parketten i resten av huset. Ja det kanske är så enkelt att parketten ligger direkt på bjälklaget och för att kunna lägga korken eller vad som nu låg där innan om det inte är orginal behövdes ett undergolv av en viss tjocklek, och då fick det bli som det blev.
2 svar · 946 läst
·
K
Kaun: Hej, Jag håller på med att lägga ett laminatgolv på en tunn heltäckningsmatta i ett radhus från 1971. Mattan ligger bra där den ligger, och får fungera som "foam" under golvet. Den är limmad med någon 1970-tals-lim mot en spån- eller masonitskiva kanske 5 mm tjock, och därunder ligger ett tunnt svart lager som jag antar är något slags ljudisoleringsmatta i papp eller liknande. Allt
0 svar · 542 läst
·
Unikt namn
Unikt namn: [citat] Där har du väl svaret? Underlaget smular sönder och blir pulver. Detta pulver "pumpas" det upp i springor som tex mellanrummet mellan golv och vägg/list när du går på golvet. Edit: Missade att tråden var fler år.
7 svar · 4,2k läst
·
J
jonaserik: [citat] Troligen är det som du skriver och spikarna sitter då snett nertill vänster. Att såga spår, så kan det bli att såga i spik med, klinga med hårdnetallskär är nog ingen dum ide. Du kan kolla om det sitter spikar utmed väggen på den smala brädan, den kan bara inte sitta i sponten. Kan vara limmad sista vid vägg. Är det något ytskikt som tillkommit på yttervägen tro, då kan
11 svar · 1,2k läst
·
S
somesundaymorning: Det är en idé I alla fall. Att sätta ett lägre bjälklag med stöd i mitten av golvet av murblock och sedan ha lite mindre bjälklag ovanpå (istället för det man ska för 4 meter). Vi är inte klara med det så vi får se.
4 svar · 550 läst
O
Octavianus: Vattenläckan är nog från skurning av golven, så har det läckt ner i skarven. Möjligt att det inte går bort vid slipning. Bör inte kunna vara några farligheter, bara slipa på.
3 svar · 825 läst
·
B
Bergsklippa: [citat] Hej, Allt står sig bra. 😊 så små borrade hål, med hårdvaxstavar använda för att reparera hål, gör att man aldrig kommer att se var det blivit fyllt.
20 svar · 8,9k läst
·
danny84
danny84: [citat] Får väl prova det, rädd att väggen är lite för ojämn, att det kommer skeva
3 svar · 561 läst
·
T
tergo: [citat] dålig ide
3 svar · 519 läst
·
O
O: Håller med dig!👍 Inte frågar man om mattor heller.🤔 Nej, det är ju så enkelt att återställa (=nedgradera😁) så det finns väl ingen anledning att motsätta sig. Kör på säger jag!
1 svar · 556 läst
H
husfrid: Källaren i vårt fritidshus är byggt tidigt 80-tal. Där är riktigt kallt eftersom där är 4 ventilhål rakt ut och huset är inte uppvärmt mer än till 15 grader på vintern vilket ger 3-4grader i källaren. Taket i källaren är rätt lågt och brunbetsat så för att få ett ljusare intryck vill jag måla det vitt. Undrar om jag ska spärrmåla och sen måla med vanlig snickerifärg eller
0 svar · 462 läst
B
byggobil: [citat] Det lutar mot att jag kör med 4,8 meters då.
2 svar · 517 läst
G
gustavk: [citat] Ja, parkettläggaren ville gärna få bort så.mycket som möjligt innan slipningen då det korvar ihop sig i slipen.
6 svar · 530 läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Foto underlättar
12 svar · 8,9k läst
·
Misse
Misse: [citat] Tack! Jag är inte överdrivet förtjust i sådana där lister- det är nästan så att jag hellre ser om vi kan bryta upp stenen och lägga ny istället för en klumpig list (de jag tänker på är i all fall inte snygga men det kanske finns sådana som ser bra ut). Vi hade det så fint innan och nu är vi inte nöjda alls. "Problemet" har ju uppstått pga de slipade golvet två gånger
2 svar · 438 läst
E
Evakatarina: [citat] Jo, mot väggen ska jag förstås täta. Det sitter en plåt där som nu är tillfälligt borttagen. Under den tänkte jag svetsa fast en remsa takpapp som går ut några cm på golvet. Det systemet du tipsade om verkar ju vara mest för om man ska lägga klinkers sedan och här behöver det ju inte vara idiottätt neråt. När jag nu fortsatt med arbetet så inser jag att det aldrig
2 svar · 812 läst
·
BirgitS
BirgitS: Det kanske är asbesthaltigt svartlim.
1 svar · 677 läst
·
J
jawen: [citat] Ingen orsak 👍 Förstår precis dit problem, men svårt med perfekta råd när man bara ser bilder. Börja med att "läsa av" ytan vid svackorna & vidare ut mot kanten (kortaste vägen) Du skulle ju kunna ha en högpunkt mellan svackan & yttre kant, & bra att ta reda på förutsättningarna först. Ett v-skär kräver ju ofta också ett fall, så 3 mm i ena änden kanske är 20 mm i
5 svar · 691 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.