Golv
Geeklas: [citat] Bara några månader sedan 😉 Men jag köpte en stabil färgskrapa på Clas Ohlson och körde muskelkraft. Gick ändå förvånansvärt smidigt att skrapa bort skiten. Jag körde multiverktyg med sågblad först, för att få bort det mesta av pappen över. Sen skrapan. Slipade med excenterslip för att få bort resterna. Behövde inte få bort exakt allt, så det fungerade bra 😀
Bill70plus: (mitt första inlägg här, så var snälla mot mig :-)) Hej. Har ett altangolv i betong som är målat, senast med silikatfärg. Håller ju bara en säsong eller två. Hur gör jag, och vilken färg ska jag måla med så det håller för svenska vintrar? För mig vore idealet egentligen att slipa betongen med HTC's koncept så det nästan ser ut som marmor, men det blir troligen för dyrt.
teuvo tainio: [citat] Hej, placera klinker plattor jämte varandra på ett bord så ser du hur mycket cupningen ger i höjd fel när du förskjuter plattorna, cupade plattor bör man lägga utan förskjutning för bästa resultat, en höjd skillnad på 2 mm eller mer är störande
sonjan: Hej, tack för ditt engagemang och utförliga svar. Vi har bett företaget om en ny faktura./Sonja
Johan Gunverth: Ser ut som vitpigmenterad parkettlack på hyfsat nyslipat golv av gran. Troligtvis ett underlagsgolv. Inre mycket att göra mer än att våttorka. Skillnaden i ton är från soljus och kommer inte att förändras med tiden när det är lackat. Bara att acceptera
Torkad gubbe: [citat] beror på kvaliten av plyfa till ett furu eller grangolv så har björkplyfa funkat bra i ett flertal projekt och till ek och ask så har askplyfa också fungerat bra i flera projekt. Men generellt så rekommenderar vi 15mm plyfa även om branchen har 12mm skivmaterial som minimum. Instämmer med att spån är poröst och därigenom inte perfekt men man kan däremot minimera risken genom
Martin Selfors: Hej! Vi står inför samma beslut nu när vi ska bygga hus - tänkte installera vinylgolv i vardagsrummet där vi också ska ha en kamin. Hur gick det för dig? Blev det bra eller märker du någon påverkan på golven?
BirgitS: Lumppapp är 1 mm tjockt och används för utjämning, men det innebär ju att det bli 1 mm kant längs lumppappen och det brukar anses acceptabelt.
ConnyN: Hej! Försöker greja lite ordning i ett gammalt förråd. Förra ägaren påbörjade att regla upp, resultatet var sisådär. Jag stagar upp det så det blir okej. Frågan är - kan jag lägga golvspån rakt på detta eller är det inte bra eftersom det är lite mer öppet och inte fuktskyddat undertill?
klaskarlsson: [citat] Är undergolvet stumt ? Det ser ut som det är ett gammalt golv under det nya uppreglade, om det inte är stumt så kan det ju svika också, då är det itne alltid det nya hjälper.
Karl-Ove Qvarfordt: Det sitter en övergångslist i öppningen, ta bort den så kan man bättre se vad det är för golv.
Testarn: [citat] Aha! Jag missade att det var ett mellanrum mellan de olika nivåerna... annars hade det fungerat bra. Jag en liknande lösning där jag har 4-5 mm nivåskillnad mellan två golv och någon centimeters mellanrum. Jag tog en bit planhyvlad ek som är 8 mm tjock och 60 mm bred och sen limmade jag dit en 8x8 mm bit på den och hyvlade ner till samma höjd som nivåskillnaden innan jag rundade
Johan Gunverth: [citat] Du behöver fräsa dem för att springan (som alltid uppstår över vinterhalvåret) skall stanna på djupet vid den lösa fjädern. Hur stor golvarea vill du lägga och hur breda är de gamla brädorna? Jag körde mitt ”test” med överhandsfräs och skivnotsstål, men då var det kanske 5 m² golv. Blev tillräckligt bra rent tekniskt och var inget större arbete.
Clas Ohlson: [citat] Hej! Får man fråga hur du satte fast nya lister? 😊 Har liknande situation.
AK1981: [citat] Man får pussla och mäta noga (och såga lite fel för snygga övergångar mellan rummen men det går! Här är en bit av mitt 2000-bitars pussel 😆
AK1981: [citat] Älskar mitt! Har lagt 80 kvm som var klart i juni 2025. Har två rum kvar att lägga. Nån repa har jag för att jag klantade mig och drog fram kyl och frys utan nåt skydd under men inget jag tänker på.
Kegel: Allt detta är utmärkta frågor, som jag dessvärre inte har svar på. Vi har tillträde till huset om en månad, så jag har tyvärr inte möjlighet att mäta just nu. Men idén att fräsa ut under tröskeln var ju toppen! Förutsatt att den är tillräckligt tjock.
Gornor Ulragh: [citat] Hur blev det? Har exakt samma situation med samma kolmårds marmor. Hur gjorde du?
Prostis23: [citat] Tack så jättemycket för svar! Jag ska kolla upp dom! 😊
O: [citat] Av info i dina bilder ser det ut att fungera. Max yta enl lägginstruktion är 12x8m, dvs 96kvm. Du uppskattar behovet till 60-80 kvm [citat] Beror på produkten. Läs lägginstruktion Men det lär inte behövas skarvar [citat] Hur man brukar göra är svårt att veta. Och de är väl oxo ganska ointressant i förhållande till hur ni vill ha det. Det "rätta" sättet att att lägga golv
Demmpa: Bilder på golvvärmefördelaren skulle underlätta. Sen skulle nog reglercentralen i fjv-centralen behöva justeras in så att den inte skickar ut så varmt på framledningen när det inte behövs. Så en bild på "insidan" av fjv-centralen skulle också underlätta.
oveåfasa: Jag har köpt ett gammalt hus byggt 1910. Vet inte när, var eller hur tidigare renoveringar är gjorda när det gäller golvet men det är inte särskilt kallt på vintern. För att kunna möblera optimalt vill jag inte ha tre olika nivåer på golvet utan ska höja golvet till samma nivå som tegelgolvet. Tänker att oavsett är det bästa att isolera golvet de extra cm som jag ändå höjer
Jocke Best: Jag instämmer med Multimans inlägg. Du måste göra likadant som när du lyfte golvet, om igen. Med den skillnaden att du får ha ett hål i mitten, på det du lyfter med så att du kan pussla in den lösa biten med. Någon konstruktion som en ram runt din lösa skiva. Lyfter du upp hela omgivningen så sträcker du ut hålet och den kan sedan pusslas in. Dubbelhäftande tejp och spacklar och
AndersS: Byt ut "plankan" till en riktig tröskel/övergång där man gör uttag mot golven i det material ni önskar. Denna gjorde jag i tre meters längd. [bild]
Eva Öfors: [citat] Det blir nivåskillnad mot rummet om man lägger ett tunt trägolv på stengolvet . Förslag på snygg tröskel i äldre hus 1920-tal
anojak: Det värsta som händer om det blir snett är att du får skruva upp golvet, flytta och göra om. Slå ett snöre, mät två gånger och sen är det bara att köra. Vilket håll du börjar från spelar mindre roll.
Matti_75: Ja men då utsätts foamen för fukt. Det brukar vara en bit plast utan foam där den ska skarvas