Golv
Tosse: En liten matta kanske? Annars är det väl se att om man vill låta vattenstänk ligga kvar så är det plastmatta eller klinker som funkar bäst. Och diskstället kan du ställa på en bricka, inte ska det droppa ned på golvet.
sweknox: [citat] Jo det dyrare golvet jag la i ett annat rum hade jag kunnat skjuta in under fodret och sen fortsätta för man behövde inte vika upp hela raden för att klicka i långsidan som man måste göra med det här... Skillnad om man avslutar raden mot fodret, men det gör jag inte nu.
Hammarfall: [citat] Precis så. Jag gjorde så att jag "gömde" problemet några år med mattor. Sen slipade jag bort all färg. Ett tips är att hyra en golvslip med dammsugare. Jag väntade med jobbet och passade på att byta avloppet.
BönhusReno: Tack så mycket alla! Vi tänkte köra på det billigaste ikea, men kanske borde kolla runt mer ändå? Måste nog beställa närmsta dagarna annars får vi gå på värmeslingor Hade egentligen velat ha trägolv men då kommer vi nog inte undan särskilt billigt, men det tar emot att lägga något skitgolv, blir ju trots allt 8-10.000kr för allt det.
Shiraz: Jag har lackat Kährs ekparkett och den kom med en torrmopp med en sprayflaska med rengöringsmedel
putte22: [citat] Skulle nog satt socklarna ordentligt först sen lagt golvet och en smidig kvartstav runt. Snabbt sen om/när du flyttar. Bort med kvartstav och golvet, klart...
vanpire: Förstår inte vad LG menar. Jag skulle lägga golvvärmen i flytspackel. Bygger inte så mkt som 7 cm.
noupe: Om det inte är ett jättestort utrymme så behöver det ju inte svida så mycket med ett annat golv. IKEAs kostar 29kr/m2 - ett Pergo, exempelvis, kan du få för 200. Givet ett 25 m2 rum skulle skillnaden således bli drygt 4000 kr. När IKEA-golvet väl ligger så ligger det säkert där på ett bra sätt - kolla lite trådar här om folk som haft problem med svår läggning etc. Ska folk gå
Rabbithole: Obehandlad betong dammar väldigt mycket så något bör man göra. Klinker, måla, superfloor etc.
BirgitS: De flesta golv behöver expansionsutrymme, dvs. ½ - 1 cm runtom som är fritt så att golvet kan krympa och växa allt efter hur luftfuktigheten varierar under åren, och det medför att golvtillverkare normalt avråder från att lägga sammanhängande golv i två rum utan anger att det ska finnas ett mellanrum mellan de två rummens golv och det mellanrummet lägger man en list eller
BirgitS: Hej och välkommen till forumet! Du kan använda några lager lumppapp för att jämna ut höjdskillnaden över en längre sträcka. Lite höjdvariationer klarar det nya golvet av, läs dess läggningsinstruktion. Många uppskattar stavparkett i original så riv inte ut det golvet utan att tänka på att det kan sänka lägenhetens värde. Den kvalitén kan knappt köpas nu för tiden. I en
nikasp: I boken ”Bygga, fixa, bo” finns en sån vägg beskriven. Stålregel med filt på baksidan mot golv och tak och sedan kila träreglar mellan tak- och golvreglarna.
xely: Det var även min första tanke också. Dock blir man blir lite fundersam när det inte sett ut så någon annan stans i bostaden och när det i anslutning till rummet där barnen sover. Men det är skönt att få en bekräftelse på att man är inne på rätt spår.
blue.b: [citat] Är det vattenburen golvvärme så bord den ligga djupare än direkt under stenen. Kolla om ni kan ta reda på vem som gjorde jobbet från början.
InsidersUnited: Är det klick golv och ligger nära en skarv så hade jag tagit upp och lappat höjden med lumpapp. Mitt i rummet hade jag öppnat en öl och slutat tänka på det
Oscar Edling: Hejsan, går i golvvärme tankarna i 70kvm av ytan i huset. Huset är byggt tidigt 60 tal tegel hus. Gjutet betong valv och källare. Varför har höjt golvet från betongen? Är det för isoleringens skull eller riktningen av golvet? Vi tänkte i så fall dra ut golvet och sedan lägga frigolit näta och lägga golvvärme för att sedan flyta hela ytan och på så vis få en jämn yta utan höjd
anders07: Kan ju återkomma med att det löste sig med Klorin, men det tog tid och många spädningar. Långsamt men säkert blev fogen ljusare och ljusare.
lostinsweden: Hej Jag försöker eta upp ett tråd som fanns här ett tag sedan om alla behandling trägolv i köket. Då lag upp alla bilder av sina fina vita köks golv. Tack på förhand. EDIT: Har hittat https://www.byggahus.se/forum/threads/baesta-behandlingen-foer-att-fa-ljusa-taliga-furugolv-se-bild.319805/
BirgitS: En radiator värmer ju upp luften så den gör det ju snarare torrare. Men då låter det som att det är ett fönster ovanför och då kan man ju tänka sig dels att någon har vattnat blommor ovanför så att det har runnit ner längs väggen och dels att det har läckt in vatten under fönstret. Jag rekommenderar att du tar bort golvsockeln för att se mer.
Staffans2000: Det finns inte mycket att välja på. Men har du smakat på det? Är det inte salt, kan det vara Asbest!! Nä. Jag skojade bara. Men det kan vara en Blob. [bild] https://www.bing.com/videos/search?q=the+blob&view=detail&mid=2D59A3E916B733706C1C2D59A3E916B733706C1C&FORM=VIRE
huggan: Skillnaden på grov och fin brukar vara i vilket intervall i skikttjocklekar man kan anävnda det til, det är sedan hur mycket vatten man anävnder för att ändra på flytegenskaperna.
FunkishJonny: [citat] Nu är det klart! Har just kommit hem och sett det för första gången men är ännu så länge nöjd. Ni har ju också möjligheten att välja ett parkettgolv som matchar bättre - mer kvistfritt osv. Tror inte vår lägenhets föregående ägare brydde sig om den detaljen lika mycket, utan tog ett golv han tyckte om. Bifogar två bilder med äldre respektive nyare golv i förgrunden.
Lars48: [citat] Det är spånskivor under. De sitter fast och rör sig inte en milimeter. Det lilla sovrummet är golvet lagt på samma sätt (dubbla lager foam), där är inga problem. Vardagsrum och kök inga problem heller, det är bara halloch det stora sovrummet. Där har jag iofs lagt golvet sammanhängande (ingen skarv vid tröskeln). Trodde först att det beor på det men nu tror jag mer och mer
stugfar: Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dig--bilder brukar ju säga mer än tusen ord i detta forum--men jag förstår inte riktigt känslan. Karmen är fastskruvad i väggen så den flyttar inte på sig. Och så sätter du ju dit annat gods, tröskeln, motsv det du tar bort, så det blir ju inte något hål kvar för karmen att flytta sig på, om den skulle vilja det ändå. I den här videon
yonna: Jag hade definitivt inte lackat. Jag har lutat grangolv, inte gammalt men med tjocka plank. Efter lutningen använder jag bara såpa. Behövs inte varje gång. Annars bara rent vatten.
Rabbithole: Okej. Du har troligtvis ett hus med luftburen värme. Kolla vad det är för märke och modell, ta bild på alla saker och lägg upp. För att spara energi: 1. Stäng av all golvvärme 2. Ställ ner rumstermostaterna på ca 15 grader 3. Låt luftvärmepumpen stå på HEAT och önskad temperatur t.ex. 21 grader och låt den stå så. Stäng inte av den. Luftvärmepumpen är ca 4ggr effektivare än
Rabbithole: Plasten mellan varma utrymmen är onödig. Såhär hade jag gjort: [bild]