Golv
Stefan N: Kommer tyvärr inte ihåg det. Har inte armerat och det ligger parkett ovanpå. Jag har spacklat från 0l till 10-12mm ungefär.
Torkad gubbe: Det är inte gran utan furu, 30x85mm och 30x112mm furugolv finns det oftast på lager i Stockholms området varje bunt innehåller ca 1 m2 golv vilket räcker och blir över i ditt fall.
huggan: Om du har valt golv så läser du bara läggningsanvisningen så säger dom vad du ska ha under golvet. Oftast funkar en åldersbeständig plastbutmärkt men man brukar även vilja ha en foam för att det ska bli lite mjukare.
ElPolloDiablo: Tack för båda svaren! Tror ni att jag kan komma undan med att lägga vax på den typen av torrsprickor som syns i bilden?
yonna: Det är gjutningen som är det viktigaste och vill man inte ha synlig ballast är det svårare. Jag har stålglättat betonggolv men man lyckades inte fixa det utan sprickor. Är nog lättare hitta kunnigt folk idag än när jag byggde. Det är mycket snyggt och mycket tåligt mot allt (utom rödvin och fett).
Jacare: Tack för råd och stöd. Det löste sig. Dels var väggen lite ojämn så jag skaffade en lång rak bräda att börja bygga mot, dels fick jag till tekniken att banka ordentligt med brädan i rätt vinkel.
KnockOnWood: [citat] Då är det ju nästgårds till Gullbranna. Kom förbi här på vägen västerut och titta!
BirgitS: Det andas nog mycket mer än plastmatta. Har du kollat instruktionerna för linoleummattor? Det är i alla fall en naturprodukt och sådana brukar sällan vara lika täta som plast.
123a: Kan det inte vara tvärtom? Golvet blir fuktigt och sväller på sommaren och bågnar. Vintern så är det torr luft plus golvvärme.
yonna: [citat] Vi förutsätter att golven ursprungligen inte var undergolv. Är de avsedda som undergolv är nog inte brädkvaliten den bästa. Gran gulnar inte. Många anser att man inte får behandla golvet med lut - men det gjorde jag då mitt hus byggdes för 14 år sedan (riktiga granbrädor). En lätt lutning vid bygget och därefter enbart såpskurning. De första åren såpade jag väl 6-7
Johan Enander: [citat] Hej, Slipat av och byt till Osmo HVO, vilken skillnad! Men ränderna syns fortfarande så du har nog rätt att det är ifrån tillverkningen. Har du haft samma problem? Lösning? //Johan
Rusta Hus: Åh, jag hoppades på ett lite enklare sätt än så, att bara kanske punktlipa eller nåt. Stort företag med att hyra slip...
Låset: Hej! Jag kapar tråden lite, hoppas det är okej. Vi går i tankarna på nytt golv och tycker behandlat furu är snyggt, åt det vita hållet. Det går att köpa färdigbehandlat golv, men det verkar vara relativt dyrt. Hur krångligt är det att behandla golvet själv, med vitsåpa, lut, vad som nu behövs (är helt ny inom området)? Vsd uppskattar ni kostnaden till för behandling per m2?
Magnus E K: Jag är inte uppdaterad på alla olika låsningssystem för parkett men kommer ihåg att senast jag la så krävdes ett himla bankande. Och allra jävligast var sista brädraden mot väggen, där man inte längre kan banka normalt. Höll på att bli galen på den. När jag la i rum 2 så "preparerade" jag sista radskarven innan genom att först banka ihop med spillbitar (och ta isär igen) vilket
Rabbithole: Längdriktningen längs det längsta avståndet. Om du kör vinylgolv istället för laminat slipper du bry dig om längdutvidgningen i den underliggande spånskivan. Vi har 15m sammanhängande ekparkett utan tröskel, får de till vintern om det glipar ;)
Musikjanne: Hej! Jag håller på att bygga en hobbystudio, och har tagit hjälp av en akustiken som hjälp mig med design av ett halvflytande rum i en lokal jag hyr högst upp i en gammal industribyggnad i betong. Ju längre bygget har gått desto mer börjar jag tänka på vikten - vi kör dubbla lager gips på vardera sida av reglar, och när jag räknar ihop det här så landar det på ca 3.5 ton totalt,
K-th: Hej, vi håller på att renovera och vår rörmokare har dragit nya rör från badrummet till det nya köket i hallen vilket gjort att golvet nu måste höjas och jämnas ut innan vi lägger det nya klick golvet. I hallen finns 3 olika golv, ett granit golv från gamla trapphuset, ett plankgolv åt ena hållet och ett plank golv åt andra hållet. Vi har också behövt öppna upp för att proppa
Eva64: Okej, trodde att det fanns riktlinjer för vad som gällde. Tror själv att det blir snyggast att ha övergången mitt i valvet.
JohanLun: Om det är ojämt golv så kan de tunna billiga golven gå sönder i skarvarna, gissa hur jag vet... Troligen sista laminatgolv jag lagt pga detta, med om det blir något mer pga de bygger så lite och är billiga temporär lösningar så ska jag nästa gång lägga papp och inte skum, se till det är helt slätt och välja ett bättre märke.
Lengan: Uppdatering! Det blev Tundra av leveransskäl. Vi är nöjda so far! Golvet är matt till skillnad från laminatgolvet i hallen bredvid, så som vi önskade. Skarvarna blev hyfsat bra, några flisor gick vid montering. [bild] [bild] [bild]
BirgitS: [citat] Det skulle väl i så fall vara sånt trä som man har på båtar som mahogny och teak, men det finns nog inte som golvplank till något vettigt pris. Enstav eller trestav lär inte spela någon roll, utan det är ju vatten mellan brädorna som ställer till mest skada. Möjligen det blir bättre om man lackar hela golvet efter att det är lagt för då får man väl visst skydd av
Per Eskilsson: Ladda gärna upp detaljerad närbild så att det är lättare att se.
hakan74: Har det varit asbest i matta och eller i limmet under så är det i luften nu. Kan för lite om det men en enkel mask är inte tillräcklig då det är mycket små artiklar. https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/
hscn: Golvet är definitivt behandlat, förmodligen lackat. Kanske i direkt anslutning till slipningen.
Walle99: Bakgrund: Jag har rivit en vägg och golv mellan två rum i äldre lägenhet. Nu ska ett gemensamt golv läggas mellan dessa två rum. Underlaget är betong. Det mindre rummet är 7-8 m2 medan det större är betydligt större än så. 1. Utjämning av golv: Golvet i det lilla rummet är praktiskt nog något lägre än i det större. Tanken är därför att flytspackla själv upp till stora
KnockOnWood: Prova vem som säljer trävaror från https://www.stigma.se/golv.php?p=golv Ring dem och fråga! Vi har även väggpaneler därifrån, också köpta på GS bygg, och jag misstänker att golvträet är därifrån också.
H.Olsson: [citat] Det räcket att ytan är torr. Även när plattorna är på plats kommer ju fukt in i betongen vid regn, så bara ytan är torr vid läggning så att fixet inte tappar konsistens.
Staffans2000: Det beror väl ändå på? Är plattan torr, kan inte jag se varför man inte kan lägga frigolit ovanpå plattan. Alternativet är att ge tusan i golvet, och istället installera ett par tofflor på telningen ifall han fryser.
Silver78: Hej. Jag skall lägga massivt trägolv på betonggolv. Är det någon skillnad på spontat konstruktionsplywood och falsad konstruktionsplywood som underlag eller finns det risk att det inte blir helt slätt även om man skruvar ihop efter man limmat? Plywooden skall läggas flytande på kork och sedan skall det massiva trägolvet skruvas. Någon som vet?