Golv
Jonathan Wic: Tack för ditt svar! Ja det känns ju konstigt. Det har inte legat någon svart kabel där. :)
Blocket: [citat] Då får det bli de! Aldrig hört talas om dom tidigare, vet du hur tätt jag måste skruva? Dubbla rader?
tergo: inte provat själv men pergo borde ju ha kunskapen. jag skulle valt trälim D3 , https://www.danalim.se/produktkatalog/bygg/traelim/traelim-d3-ute-430/
es.suhaggyB: Det beror ju lite på om det är befintligt eller du göra om golv och badrum. Det finns egentligen inte så mycket måsten men det kan vara bra att följa någon av branschreglerna GVK eller BKR. Bra kan det vara att även höra med sitt försäkringsbolag ifall de har synpunkter. Det finns generellt inget krav på tröskel om du tittar i GVK men då måste golvet i övergång till anslutande
Oldboy: Hm, då är det nog lite trickigare. Du har räknat så att det blir 6-700 kg flytspackel? Är golvet rätt dimensionerat så bör det väl klara den extra lasten? Julius här på forumet är en fena på sådant här, om du bara vet dimensioner mm på bjälklag samt taklast. Har du tur så kanske han läser denna tråd inom rimlig tid. Eller PM:a honom?
Kurtivan: Ja, PP har jag använt i andra sammanhang också i huset :) Återvann t ex en ytterpanel när vi byggde till huset, ordinarie profil hade utgått så den vägg som utgjorde förlängning fick på sig använd panel med spikhål lagade med PP. Det är nu 29 år sedan och allt ser fortfarande ok ut. Ovanpå blir det vinylmatta till att börja med...
Ekan_de: Hej alla kunniga! Jag har vardagsrummet i anslutning till hallen. Hallen är flytspacklad ganska mycket då det var extremt ojämnt. Jag skulle vilja få upp golvhöjden i vardagsrummet när det nu ändå ska lägga nytt golv där. kan jag lägga vanligt golvgips för att höja upp det och sen lägga nya trägolvet på detta? Fäster jag isf golvgipset på vanligt sätt? dvs skruvar det i bef
Kurtivan: Kan det här vara en idé som faller dig i smaken: http://husprojektet.bloggplatsen.se/2012/04/29/7828995-mala-plastmatta-min-guide/
Maestrono: Verkar vara helt omöjligt att få tag i ett golv i södra skåne att köpa i butik eller hos lokal såg. Alla som säljer furugolv (bauhaus, k-rauta, hornbach) har slut i lager?? Och man kan inte beställa på hemsidorna? Måste man åka in till butiken fysiskt eller?
Reffotsirk85: jag och min tjej började med att Lägga golvet, vi la 6 rader golv. Men vi fick inte till avståndet från första brädans långsida till väggen. Rummet är dryga 10 meter, så det va svårt att få till ett snyggt och bra avstånd, när vi lämnade var avståndet 1,5 cm mellan första bräda och vägg. Därför tog vi in hantverkare. Däremot fick vi till snygga elementhål. Nu har de kapat
joksi: Med värre och värre menar jag att där de tidigare bara var flammigt i olika gråa nyanser på fogen, så har detn nu på vissa ställen blivit mer vita fläckar just på fogen där. Den del som har fin svart fog har inget förändrats.
Pappa1986: [citat] Ok, men du kan ju kortla mellan bjälkarna för att öka stabiliteten? Eller. det går kanske fästa en regel under bjälkarna som man kan lägga nya reglar på?
anders07: Nivell på ca. 85 kvm i nedre våningen med 50mm isolering under och golvvärme med bergvärmepump 11 kW. Lättbetong väggar med skalfasad i tegel. Jag har dock pool, spa och två elbilar och mer fönster (3-glas) än väggyta på övreplan så hur representativt för Nivell det är blir ju tveksamt men jag ligger på drygt 26.000 kWh i året...
mlrapf: Hej! Tänkte kolla om någon här möjligtvis lagt Basecos Furu golv i någon av det olika grå stilarna dom erbjuder. Söker lite miljöbilder så man får se hur golvet ser ut i färdigt resultat. Mvh!
Jörgen Ö: Tror inte att ni ska ha för stora förhoppningar på brädgolvet i köket....;)
Jörgen Ö: [citat] Ja enklast är ju att bara få bort tillräckligt med bruk så du får plats med fix under plattan. Brukar gå lätt med bara en huggmejsel och hammare, slipa skulle jag inte göra...
largab: [citat] Ja, du har nog rätt i att det tar längre tid med ett nivåsystem. Det är nog mest enklare för en lekman som jag att undvika språng.
Per i Hamrånge: [citat] Jag körde med barkspade. Man får lite mer kraft än med ett handverktyg. Men fortfarande svettigt. Tar några timmar att skrapa av ett rum.
simon i skåne: Fortfarande aktuellt? Hör av dig isåfall, har gråa sådana samt en hel del paket rektangulära för bård/sockellist i samma platta.
Backafall: [citat] Här har de helt fel, problemet är inte kall luft som kommer in utan varm luft. Den kalla luften innehåller mycket mindre fukt än den varma.
mahgnuz: Det är lite knöligt att få till ritsen över kanten men försöker verkligen så gott det går...fan. Det var inte billigaste klinkersen heller. Gillar unta att behöva dölja med massa smålist överallt....suck. Känner mig kass på detta alltså..:
Manganbangan: Lätt att man tar den snabba vägen och låter mattan ligga kvar. Men tänk om den börjar lukta. Då kommer du säga till dig själv " jag skulle gjort det ordentligt från början" Finns sällan ånger i att göra saker ordentligt
Reffotsirk85: Beställde golv men fick massa strul från Parkettbutiken. Kommer inte göras igen.
Blommar: 3-4 Millimeter ska det så klart stå, inte Centimeter.
fredrik_pe: [citat] Tack! Vilken såg gör jag detta lämpligast med? Tycker inte jag får tillräckligt bra precision med sticksåg...