Rabbithole
Rabbithole: Slipa med fint papper och tvätta rent, sen bara att olja in. Står väl instruktioner på burken. Lite oftare än 5 år bör man underhållsolja
1 svar · 1,5k läst
Rabbithole
Rabbithole: Furhoffs fixar det nog, men kanske blir dyrt. Man kan ju såga ett hål i en platta också för en vanlig brunn
1 svar · 2,4k läst
Martin3000
Martin3000: Knäckte ett hörn lite så den kom ner och petade in fix i springan :)
3 svar · 8,1k läst
·
J
justusandersson: Nej, du behöver inte vara rädd för att golvet ska brista! Ett flerbostadshus byggt 1948 har med säkerhet bjälklag av armerad betong. Enligt de byggnormer som gällde 1948 skulle ett bostadshus vara dimensionerat för en nyttig last på 200 kg/kvm. (Samma krav gäller idag) Nyttig last betyder den sammanlagda vikten av personer och utrustning, jämnt fördelat med 200 kg per kvadratmeter. Det
1 svar · 3,9k läst
Martin666
Martin666: Hmm ok. Är det bättre att olja i så fall med tanke på ”halkigheten”?
2 svar · 2,3k läst
·
E
Evamargit: Läst massor om för-och nackdelar med olika behandlingar av slipade grangolv. Skurade, oljade eller lackade. Ska få två små sovrum, 7 resp 10 m2 slipade, se bild i mitt hus byggt 1868. Helst vill jag ha skurgolv men besvärligt att ta ut möblerna två gånger per år från de små rummen. Kan såpskura 5 gånger direkt. Är det nödvändigt att fortsätta skura om golvet inte är smutsigt?
0 svar · 1,0k läst
·
C
corasmus: Stort tack, det är en bra lösning!
3 svar · 3,3k läst
·
A
AndersS: Du skrev Jag har en länk på enorma kostnader på sälja huset via mäklare. Om du är observant på väggarna där, kök och v-rum så är golvsockeln integrerad med väggen som på bilden. Vilken länk? Jag kan bara se TS bild överst och på den ser det ut som spår för skjutdörrar till vänster.
10 svar · 12,4k läst
·
I
inxs74: Sant. Och masonit är rätt styvt. Kanske går och skjuta inunder en bit, slipper jag riva upp golvet ända från väggen till där lutningen börjar. Tack alla för svaren. Får se hur detta slutar.
17 svar · 4,8k läst
·
I
Interista88: Finns vinylplattor som limmas också(y)
4 svar · 856 läst
Rabbithole
Rabbithole: Det finns några grundregler. - längs med ljusets infallsriktning (kortändan mot fönster) - längs rummets längsriktning, även längs flödet man rör sig för att det ska kännas mer välkpmnande - alla rum läggs i samma riktning!! Det blir en bättre helhet om lla golv ligger åt samma håll. Tycker helheten är viktigast och att det blir mindre plottrigt så samma golv och riktning i så
6 svar · 3,0k läst
·
S
Skärkarln: [citat] Köpte igår ett fint furugolv av Arnebo såg utanför Linköping 32x145 mm för 250 kronor kvadraten. Rekommenderas
9 svar · 1,6k läst
S
Anonymiserad 231185: Plast/gummi sockel finns hos mattläggare/golvfirmor (y) limmas fast
7 svar · 6,0k läst
·
P
Peter Je: Jag tror att det är tillräckligt flexibelt, men tack för att du frågar. Skall undersöka det närmare innan jag lägger dit tätningen.
14 svar · 2,3k läst
A
Albireo: Har en inglasad altan på (4x4m) samt en annan del utanför, utan några väggar och tak men lika stort. I den inglasade delen kommer det att bli golvvärme samt önskar ett lättstädat golv. Golvet utanför den inglasade delen av altanen hoppas jag kommer att bli vatten tätt. Det behöver inte vara samma golv på hela ytan, eftersom dessa ändå kommer att blekas / slitas / behandlas olika.
0 svar · 1,2k läst
P
Pon: [citat] Luftfuktigheten påverkas betydligt snabbare, och har man dessutom otur så kan den riktade luftströmmen torka ur ett golv rätt hårt. Så om bpde golvvärmen och pumpen jobbar så blir ansträngningen för snabb för lamellgolvet, träfibern hänger helt enkelt inte med. Tror det är det som hänt.
13 svar · 4,3k läst
·
H
Hanna95: Hej! Vi ska lägga vinyl klickgolv i ett rum där det i dagsläget är frästa spånskivor med slang och plåt för golvvärme. Var inne i fackbutiker i helgen men fick olika svar hur jag behöver gå till väga. 1. Det går att lägga vinyl klickgolv med korkbaksida direkt på det befintliga underlaget. 2. Måste lägga 10 mm spånskiva innan jag kan lägga klickgolvet med korkbaksida. 3. Ska
0 svar · 1,8k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: https://www.byggahus.se/forum/threads/laegga-fiskbensparkett-sjaelv-en-erfarenhet-rikare.303042/
6 svar · 2,5k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Om list och rör sitter fast bra, så hade jag spacklat upp hålet med one strike filler. https://www.bauhaus.se/one-strike-filler-rep-spackel-250ml?gclid=CjwKCAjw3c_tBRA4EiwAICs8Ck9VpWn_Nple2FL3_zEeKEi27WQQlHbOaR2lHltOpNCmWxpG_7qFXxoC4qEQAvD_BwE
2 svar · 3,0k läst
·
H
henryry: Hoppas ni löst gyroeffekten. :D Det blev bilning av resten, kändes för farligt med sågen och golvet var tunnare längre fram. Nu börjar avloppens skick visa sig... Skönt att byta!
24 svar · 17,2k läst
·
S
Stelian: Tack så mycket! Då jag ska göra så.tack för tipset.
6 svar · 2,0k läst
P
peba0: Hej! Lägger parkettgolv på ytong/betong. Huset är en enplansvilla med källare byggt -68. Lägger styrofoam, sen lumpapp och parkett. Tänker att det kan få andas mellan våningarna. Det är naturligt varmare inomhusklimat uppe än nere i källaren. Vad har du/ni för erfarenheter? Är en åldersbeständig plast nödvändig under styrofoamen, varför i så fall? Så här ser det ut:
0 svar · 1,6k läst
·
J
JoggiB: Bumpsr tråden. Fick du tag i någon? Sitter i samma situation.
2 svar · 4,0k läst
R
rusta: Läste lite kommentarer till klippet, och tydligen är gamla taket av asbesttyp och dom nya bitarna av fibercement. Tolkade också det som om att han bodde i Australien, där dom kommer att förbjuda tak/fasad och liknade av eternittyp efter år 2022 vilket innebär att privatpersoner måste anlita saneringsfirmor eller skaffa eget certifikat då det är förbjudet för en privatperson att sanera
14 svar · 13,6k läst
T
topmount: https://www.kork24.se/shop/8-golvunderlagg-kork-paa-rulle/285-golv-underlagg-kork-rulle-6mm-x-1m-x-10m-for-alla-typer-av-golv/
3 svar · 3,5k läst
S
stenna: när jag skrev härdade fort så handlade det om 15-25min. , det spacklet rekommenderades av golvläggaren som skulle lägga våtrumsmattan , funkar säkert bra för van o snabbt proffs men inget för noggrann långsam amatör , när det gäller vilket (långsammare) spackel du skall ha så får du nog Googla på det , eller så kanske nå'n annan här kan ge bra tips . Själv kanske jag valt typ
4 svar · 3,2k läst
S
Sigward: [citat] Ok, tack för tips! Räcker det med att lägga så jämnt det går och skippa att slipa? Vore riktigt gott att slippa det, hade precis en riktigt jobbig omgång med mkt noggrann städning i källaren som uppkom med stambytet. Hittar inte plattorna på hemsidan, kanske bara i vissa butiker de finns kvar?
10 svar · 2,2k läst
·
surris
surris: [citat] Jo men det är ju ett regelbjälklag med mineralull ovanför på 60mm. Går väl riva bort det. Lägga cellplast och flytspackla in golvvärmen på det.
13 svar · 2,7k läst
tttomten
tttomten: Här stod en vägg 12 månader sen. Golvet är Barlinek ek från 2005. Vänstra kanten har nästan raderats, det är en del kvar på hö sidan men den var också mer utsatt för direkt solljus. Klart att den syns om jag tittar men skiftningarna upplevs inte lika kraftigt i verkligheten som bilden framhäver. Du borde dessutom få ett mindre problem med utjämning då en matta inte täcker golvet
4 svar · 11,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.