Golv
Hammarfall: Hej! 30-tals villan har såklart inga golv som är raka. Idag har hela övervåningen lutande gammalt undergolv i gott skick, om än lite repigt på vissa ställen med varierande springor. Vilka golv är mest förlåtande?
BirgitS: Den här tråden tror jag tar upp just det du frågar om: https://www.byggahus.se/forum/threads/heltaeckningsmatta-som-aeven-skyddar.357251/
tergo: även pergos vinylgolv borde gå att läggas baklänges eftersom man kan trycka ihop skivorna när de ligger plant på golvet
Luugen: Hej, Vill installera golvvärme men har svårt att välja rätt väg. Skall jag fräsa spår i trägolvet och lägga vanlig spån på, lägga spån och fräsa, lägga spårade skivor, glespanel med direkt parkett på? Vad är rekommenderat? Spårade skivor verkar svindyrt. Golvet består idag av 16mm råspont/trägolv med 6mm masonit och plastmatta alterntivt 14mm parkett. Bjälklag cc400.
Anonymiserad 182623: Okej, ska försöka laga det! I ett annat rum har jag slipat plankgolvet med en bandslip. Går det göra på detta golvet också?
Thomas_Blekinge: Man kan även lägga trägolvet ända in mot den murade spisen och sedan lägga en glasskiva framför på trägolvet. Det är helt OK brandskydd. Fördel: du slipper ännu ett golvmaterial med underarbete, du ser trägolvet. Nackdel: det bygger 5-6 mm extra. Prata med din glasmästare. Jag hade en snygg skiva i förra huset med en slipad kant så att man slapp skära upp sockorna. Väldigt bra!
Stefan N: Som sagt, betongfräs med dammsugare så hade det vart betydligt trevligare. Sen är din klinga inte den optimala heller.
En apelsin: Jag tycker inte att det är en bra idé att betsad furugolv. Golvet slits mer på vissa ställen och betsen försvinner. Lägger du ett till lager bets så syns det bara mer. Bättre att såpskura! Jättesnyggt och billigt. Byggmax har ok kvalitet och det går att komma ner i pris ordentligt. Jag vill tyvärr också avråda ifrån barlinek parkett från byggmax. Vi la ek, enstav med falsad kant i
sinuslinus: Du måste ta bort sockeln och sen sitter det en spik i varje stav. Och stavarna har ett notspår och en spont så att ta bort i mitten är svårt utan att spräcka en stav. Kanske går om man kan dra i en skruv och lyfta och spruta in nåt under.
BirgitS: Det kan man nog anta. Det normala är att golvtillverkarna anger att det ska vara plastfolie mellan golvvärmen och trägolv, men man ska alltid följa tillverkarens anvisningar noga så att man kan reklamera golvet om det skulle behövas.
Peter2400: [citat] Man har längre tid på sig att få flytet bra om man håller ner temperaturen. Så stäng av golvvärmen i god tid före.
BirgitS: Det där är ju ingen våtrumsmatta så det är ju inte ett fullgott tätskikt, vilket jag antar att du vill ha. Det ska även vikas upp längs sidorna och baktill så att vattnet inte kan rinna ner genom skåpstommens skarvar, vilket väl är svårt att få till med plastmattan. Rekommenderar en sån här produkt i stället: https://folksam.anticimex.se/hemmet/diskbanksinsats Limmas inte utan
Jonatan79: Sällan jackpot. Oftast användes underlagsgolv = halvdålig kvalitet , korta längder. Bara att kolla!
Maxwells demon: Foam kan ställa till det då luft är en dålig värmeledare. Är det ända stället med golvvärme? Ett uterum som kanske är taskigt isolerat med mycket fönster mm kräver sin effekt. 50-65 W/m2 brukar man kunna få ut med standard förläggning och temp. Utan foam.
AndersS: Är det inte vad som görs med vissa klickgolv som har högre vatten(fuktbeständighet att de vaxas vid tillverkning?
putte22: [citat] Har tittat på diamantklingor och verkar ju finnas två sorter segmenterad och sintrad. Kanske inte spelar någon roll om man ska köra i fogen/spacklet. Jag har inte köpt någon vinkel än men lutar åt en billig Bosch 125a och efter tips här en Bosch dammadapter där även djupet går att ställa. Måttat lite på höjden och klingan ska ner ca 22mm utan att spåra i spånskivan.
tttomten: Skönt att det ordnade sig. De här utmaningarna är ju inte bara förbehållna spårskruv, det gäller ju på alla skruvar.
Patzie: Ja nu så(y) Nej gör inte som han i filmen, ta bort socklarna som du tänkte och såga eller demontera dörrfoder om de finns såna så du kan lägga de under de med (y) och har du verktyg kan du såga in de i karmen med så blir de riktigt fint utan onödiga lister osv vid dörren(y)
SopS: Tack för tipset MasMats! Vi behöver dock att mattan ska vara minst 180x180 för att kunna skära ut en heltäckande bit.
Vronkan: Bokade slipning av hela golvet - blir bäst på lång sikt! Tack från en som nästan blev dumsnål
Weikert: Förutom denna listen, finns det någon lösning på att dölja glappet mellan tröskel och laminatgolvet, det blev "lite" fel så det blev 2,5 cm mellanrum och golvet är färdiglagt.. så om någon har en bra lösning på att täcka denna glipa tar jag tacksamt emot tips
annaihalsingland: Hej! Är precis som trådskaparen i färd med att lägga nytt golv i vardagsrum, så småningom ska hall och kök också få nya golv. Jag vill gärna ha samma golv i alla tre rum för de angränsar mot varandra men har förstått att furugolven lätt blir slitna. Därför undrar jag om ni som har valt borstat furugolv kan visa bilder på hur det ser ut efter några års användning. Vi har
nikoman: Den generösaste tolkningen du kan göra är att ni brast i kommunikationen. Dvs att ursprungsofferten var inkl ROT men att det inte var utskrivet. Då är du riktigt generös för jag har aldrig varit med om att ROT inte framgått på en offert om det ingår.
Rabbithole: Slipa med fint papper och tvätta rent, sen bara att olja in. Står väl instruktioner på burken. Lite oftare än 5 år bör man underhållsolja