hordak
hordak: Jadå, isolering i golv och tak (y)
2 svar · 2,6k läst
·
M
myrstack: Lite beroende på rummets storlek men du skrev runt 7 kvadrat golvyta och då förutsätter jag att du kan har väggarna tillräckligt nära för att fästa avdragsbanor i dessa och sedan dra av längs överkant av banorna. En eller två banor i mitten lämpligtvis. När man kör EPSCement är det rätt enkelt att sedan dra upp banorna tex dagen efter och sedan handspackla igen rännorna med
13 svar · 2,8k läst
T
Torkad gubbe: Panel & List på Tomtebogatan i Stockholm skulle vara det första stället jag kollade med.
1 svar · 1,3k läst
·
T
tanaris: Hur löste det sig? Jag har ett likadant problem, funderar på en lösning. Köpte en 10 cm bred tröskellist, men det är inte optimalt. Att fräsa ur trappsteget är omständligt, det är massivt trä under resterna av korkplattorna. [bild]
2 svar · 4,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Om jag minns rätt, 20cm mellan skruv efter kanterna och några i mitten , typ 4-6 st.
5 svar · 1,8k läst
H
huggan: Det som gäller är golvtillverkarens monteringsinstruktion och till 90% säkerhet kommer dom vilja ha plasten där.
1 svar · 1,7k läst
B
bobman: Projekt Bastu/dusch i källare med oisolerad platta. Tillverkaren av flytspacklet skriver i sin instruktion att vid tillskjutande fukt skall primer ej användas. Istället skall en häftbrygga av fix skrapas ut. Detta är nu gjort. Börjar dock fundera på om flytet skulle lagts i fixet innan det torkat helt? På något ställe står det så, på annat står det inget alls... Spelar det någon
0 svar · 1,2k läst
J
jai134: Jag har kollat lite mera och hittade en annan tråd här på forumet. Du, Vectrex, hade ett annat diagram där och med de siffrorna gissar jag att jag kan slå ihop golvet helt. Idag är det ca +1 och 96% luftfuktighet ute, dvs det samma i stugan. Det ger max fuktkvot i träet vad jag kan utläsa av tabellen.. [bild]
7 svar · 3,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Gôtt att höra!
12 svar · 2,5k läst
·
M
magnu: Lite längre ner finns det en bild på en golvlucka i uterummet. http://www.flyback.se/
3 svar · 9,4k läst
·
S
Sillen611: Maskinen har bara ett läge. Fick avbryta då och då och använda spackel och stålborste för att ta bort det värsta som satt sig i papperet. Stod jag still eller körde för sakta så blev limmet varmt och kladdade fast, i alla fall den ena typen lim. Det var bättre att köra snabbt, sen pausa och dammsuga upp limpluttar som hamnar överallt. Typ som råttbajs. På de värsta ställena var
9 svar · 4,3k läst
P
Per i Hamrånge: [citat] Tricket med just oglaserat är att tvätta otroligt noggrant. Mycket mer än med glaserat klinker. Jag har gjort samma misstag själv. Ett h-e, men det går att få bort.
6 svar · 3,2k läst
·
G
Goran0: Tyvärr, eller tack och lov, är det inte samma lacker i dag som för 20 år sedan
3 svar · 957 läst
J
joasag: [citat] Jag lägger mattan med golvlister borttagna. Men vill nog ändå använda tejp runt hela. [citat] Vad jag förstår så gör man det för att inte riskera att få "bubblor" i mattan och för att den ska sitta stadigt och inte röra på sig. Någon med mer erfarenhet får gärna beskriva noggrannare.
3 svar · 3,1k läst
Nailman
Nailman: [citat] Här syns klippspik räknat från vänster nummer tre (3) [bild]
9 svar · 3,1k läst
·
Silver78
Silver78: [citat] Ett flytande massivt trägolv är inte helt optimalt. Däremot kan man ju limma det både i spont och undertill med någon typ av lim med som klarar rörelser. Kiiltoflex är ju ett märke. Men alla sådana här jobb brukar bli kladdigt och skitigt. Ständig tvätt med lacknafta och krav på bra ventilation och skydd. Därför väljer jag bort sådana lösningar så långt det går. Det
4 svar · 1,3k läst
harry73
harry73: Kan det vara att golvet behöver styvas upp (om det t ex är krypgrund under).
9 svar · 36,9k läst
S
Stefan1972: Känns som mycket beror på hur gammal man är......parkett för mig är stavlimmat massivt golv i typ 30-50tals hus. Parkett idag i folkmun är lika med billigast möjliga laminat.
6 svar · 11,5k läst
torparavgrund
torparavgrund: Råspont brukar vara i tjockleken 20 eller 22 mm. Detta enbart kommer inte leva upp till kraven på att motstå svikt/buktning och rörelser i golven. För att ha enbart massivt trä utan skruvlimmade spånskivor under måste golvbrädorna vara minst 25 mm tjocka. Tillagt i redigering: Gamla brädgolv brukar vara 28 mm eller i sällsynta fall 32 mm. Jag sitter just nu och planerar inför att
1 svar · 2,8k läst
P-plats
P-plats: Önskar du rostfritt så borde det ju inte vara så svårt att bocka till en i rostfri plåt för en firma som jobbar med detta.
1 svar · 1,4k läst
·
A
anra: Vanlig byggplast om jag inte minns fel. Tror det ingår i anvisningarna för hur man lägger golv...
11 svar · 4,3k läst
Rabbithole
Rabbithole: Tejpa fast den mot golvet/väggen där det inte finns någon plast
7 svar · 5,2k läst
L
ludwigjoakim: [bild] [bild] hej! för alldeles för längesen rev jag upp ett plastgolv och sen linoleum under det i mitt kök och slipade betongplattan därunder. i denna renovering ingick även att delvis riva en vägg mellan kök och vardagsrum. kvar blev en nedsänkning mellan vardagsrummets fiskben och kökets betong. många har planerna varit på vad detta hålrum ska fyllas med. ni vet hur det är,
0 svar · 1,6k läst
·
J
Johansson: Hej! Nej, vi tog Tarkett! Och det var vi supernöjda med och fick mycket beröm för.
2 svar · 3,5k läst
O
olego: Det som kan ha spillts där kan vara vanligt vatten, eftersom fläckarna oftast finns på platser som vi går på. Precis, stenoljan gör att fläckarna syns ännu mer. Aja är det naturligt går det inte att få bort och efter en googling på ölandssten så ser jag att dessa vita fläckar ska finnas med. Stort tack för hjälpen!
6 svar · 7,2k läst
·
M
majlu_: Vi bor i ett radhus där förra ägaren själv har snickrat ihop ett uterum som tyvärr inte håller måttet. Skjutdörrarna går inte längre att öppna upp helt trots flera försök att åtgärda det, golvet lutar ut mot trädgården och det blir över 50 grader varmt på sommaren och man bränner sig på klinkergolvet. Vi skulle vilja riva hela rasket och istället öppna upp ytterväggen och
0 svar · 1,1k läst
F
FAL: Tack för svaret!
2 svar · 1,1k läst
F
2 svar · 1,1k läst
TobiasEk
TobiasEk: Tack för informationen! Det landar på ett 22mm tjockt lamellgolv som jag skruvar. Ska ha rörelsemån mot vägg, frågan är hur jag löser det i dörröppningarna? Kapar upp foder och karm så att jag kan lägga golvet under, med lite mån mot vägg kanske?
4 svar · 4,3k läst
Oldboy
Oldboy: Ser ut att finnas en del grova springor i en generalskarv i framkant av bilden. De skulle nog behöva fyllas igen. Annars som Dan säger i inlägg #2. Såpskurning och trasmattor skulle nog kunna göra stor skillnad. Så, bara lappa det som ev inte riktigt håller måttet, (stora springor). Edit: Ev större höjdskillnader kan åtgärdas med hyvel eller stämjärn. När det sedan såpskurats
4 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.