J
jhall: [citat] Jättesnyggt!
5 svar · 480 läst
·
Woffer
Woffer: Hej hej. Jag hjälper min syster och sambo att plocka upp ett gammalt furugolv från sekelskiftet. Golvet är ojämnt så tanken är att dubbla upp reglarna för att få det plant. Sedan så ska plankorna tillbaka och golvet slipas. När vi började titta på det idag så såg vi att plankorna inte har spånt utan de är istället spikade ihop i sidan med en skråad spik på en sida. Är det
0 svar · 205 läst
·
R
Richiehammer: Rivit upp en liten bit av plastmattan i min källare. Vad tror folket? Ser det ut som asbest? Vet att det är svårt att se på en bild men kanske någon har en hum iaf. Huset är från 71, vet ej när mattan sattes in men den är ill-röd och känns 70-talig.
0 svar · 450 läst
·
useless
useless: En matta från 60-talet lär inte ha några nämnvärda nivåer av mjukgörare kvar idag, så jag hade inte oroat mig om isolerskivorna legat direkt på.
2 svar · 285 läst
I
Isabelle Norén: Hej! Efter 4 veckors torkning av vårt flytspackel (Weber 644) som vi la ovanpå elgolvslingor så var det idag dags att slå på värmen! Men efter en stund ser vi att det kommit sprickor, inga som vi känner med handen utan mer att de syns… Vad gör man nu? Gissar på att vi måste vänta och låta det torka lite till… men hur länge skulle ni säga? Vi har lagt ungefär 20mm flytspackel
0 svar · 328 läst
·
B
Byggwill: Är underlaget där ditt vinylklickgolv ligger plant?
3 svar · 528 läst
·
R
Räknenisse: [citat] Ska man å andra sidan ändå limma bör det väl gå att ordna tillskärning av det format man önskar från en linoleummatta?
3 svar · 439 läst
F
fribygg: Stanley 99E
2 svar · 311 läst
H
Henrik Sa: Tack för tipsen! Där ligger ingen vinylmatta tyvärr utan det ligger direkt mot furugolvet. Vi har kört på med att knacka med en gummihammare och stor skruvmejsel och i vissa fall kofot. Har kommit en bra bit men sista biten som syns på bilden är väldigt seg 😓sitter som berget och svårt att komma under ”nätet” så att man kan få loss större bitar, utan att också komma ner i
4 svar · 542 läst
·
V
VisselRichard: Jag gjorde så här: 1) slet bort mattorna för hand 2) skrapade bort det mesta av limmet med en silikon skrapa av plast 3) gnuggade bort resterna med trasa och Bostik Adhesive Cleaner. Resultatet blev bättre än förväntat 😁
4 svar · 567 läst
·
MickanV
MickanV: Ska höja ett golv 10 m2 - matplats i anslutning till kök invid fönster med sjöutsikt. Fönstrens nederkant ligger nu på 120 cm över golv och då behövs barstolar typ om man ska kunna njuta av utsikten. Jag monterar en ram på det linoleummbelagda betonggolvet med tvärbalkar cc 600mm för läggning av 22mm golvspånskivor - plus 10 mm Berry Alloc flytande golv. Ramens höjd blir 215 mm (
0 svar · 174 läst
Hestiashem
Hestiashem: Hej! Vi håller på att renovera ett gammalt kök som blev tvättstuga och nu ska bli kök igen. Vi har rivit upp golvet och dragit nya rör för avlopp och vatten. Nu dividerar vi kring vad vi ska göra med krypgrunden. Isolera? Låta allt vara som det varit i 100 år eller ta ut allt och göra om? På vissa ställen är det inte någon krypgrund i stort sett. Bjälken ligger rakt på sten och
0 svar · 420 läst
·
T
Testarn: Ja, jag tycker det är ganska tydligt. 😁 Dessutom, om det varit oljad parkett, hade skadorna sett annorlunda ut.
3 svar · 720 läst
·
Manganbangan
Manganbangan: [citat] Ska du dit med en ny garderob så spelar det ju ingen roll. Så länge den nya täcker över "hålet" 😀
1 svar · 295 läst
·
L
Lorden99: För att förtydliga det är alltså 23mm + 14 parkett för att få allt i nivå ovanför klinkern. Jo min ide kräver en hel del jobb därför jag söker lite tipps på bra lösningar 😀
2 svar · 276 läst
·
W
Wallawhoa: Hej! Att du lägger för tjockt gör inte ytan skrovlig. Om känner med handen så känner du om det är resningar eller om det ytan i sig som är grovt slipad. Ja du kan slipa efteråt, men som sagt.. Vad är det du ska slipa ner? Mindre resningar mm, kan man ta bort med ett vanligt vitt papper. [citat]
1 svar · 579 läst
Oliverj
Oliverj: Mitt enkla råd: välj ett underlag som är gjort för klickgolv, typ Bauhaus Locoklick. Det ger stabilitet, dämpar ljud och minskar risk för knarr - foam eller grålumppapp kan bli problem på sikt.
13 svar · 469 läst
Oliverj
Oliverj: Ah, jag har varit där själv, och det är riktigt frustrerande. Om man tätar för tidigt kan fukten bli instängd och ge problem senare. Jag mätte tills fukten sjönk och då täta det gick helt okej. Jobbigt att behöva vänta, men bättre än att få skador i golvet sen.
9 svar · 472 läst
·
Matti_75
Matti_75: Har du provat med fuktig handduk och strykjärn som du värmer upp skadan med? Trät kan reda sig. Annars finns det speciella vaxkit du kan köpa och fylla i gropen med.
1 svar · 350 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Om du har ventilerat golv, och ser till att bibehålla ventilationen i socklarna så bör du kunna lägga vilket golv som helst. Det är ju det som är tanken med ett ventilerat undergolv: att man skall kunna lägga tex organiskt golv ovanpå
1 svar · 288 läst
L
Ljhdov: Tack så mycket, det uppskattas! Då vågar vi prova.
6 svar · 769 läst
·
S
Småbrukaren: Skummet kommer inte nå hela vägen in om du inte konstruerar ett 1,5m munstycke. Kanske kan du ta en tunnare slang i och för sig. Frågan är bara om det kommer kladda ihop sig. Finns ju skum som inte expanderar så kraftigt.
1 svar · 260 läst
B
Bygg_Bob: Hej, Har nyligen slipat 3st betong golv i vårt 50-tals hus källare. Vi har inte ännu utfört någon dränering kring huset. Rummen är också kalla, och bara ett av de tre rummen har ett äldre värmeelement i sej. Där av funderar jag på behandling och golv som låter fukten komma igenom och inte använda epoxi eller nått som sluter till fukten? Ett av rummen hade limm i betongen som
0 svar · 304 läst
·
F
fribygg: Du kan givetvis både lägga och såpskura golvet nu på hösten även om det oftast blir tätare och snyggare om man lägger golv när det är som torraste i luften ( oftast i februari)
1 svar · 200 läst
Magnus E K
Magnus E K: Vänta lite, du har ett betonggolv med klinker på och vill täcka över klinkersena för att få ett målat golv istället? Jag har påbörjat att tvätta bort tre lager färg från ett betonggolv för att lägga klinker på det... Kanske vi kan byta hus (eller bara källare) med varandra?
9 svar · 655 läst
B
bs ss: Hur djupt kan källargolvet sänkas? Har ett hus byggt 1960 med oisolerad platta. Planerar bila+såga+gräva ut och gjuta ny bottenplatta. Takhöjd källare 210 cm. Svårt att göra ngt med golvet utan att bryta upp bottenplatta. Källarväggar uppbyggda av 20 cm betonghålsten. Står på triangelformad/kilformad kantram som enligt ritningen sträcker sig en bit utanför väggen. Kantramen är 50
0 svar · 236 läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Ok det låter iaf normalt men det finns säkert andra kunniga som vet. Hur mycket som skulle behövas flytas låter jag vara osagt men jag tänker iaf personligen att du inte blir av med svikten helt mena ty den blir mer homogen sas. Men den som kan detta med betongbjälklag (ERGE) får ge ett mer konkret svar.
3 svar · 431 läst
·
Ludvig1987
Ludvig1987: Hej. Jag är i fart med att gör klart det sista i vår hall men har stött på patrull. Trösklarna ligger mot undergolvet, ett laminatgolv är sedan lagts på och därav blir det en glipa mellan tröskel och golv. Min fundering är hur jag bemöter detta på ett rimligt sätt. Mina alternativ jag arbetar med är att plocka bort tröskel shimsa upp och in med golv under men det kräver också
0 svar · 209 läst
·
Anders S.
Anders S.: Haha, det kanske biter.
6 svar · 467 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.