Golv
Woffer: Hej hej. Jag hjälper min syster och sambo att plocka upp ett gammalt furugolv från sekelskiftet. Golvet är ojämnt så tanken är att dubbla upp reglarna för att få det plant. Sedan så ska plankorna tillbaka och golvet slipas. När vi började titta på det idag så såg vi att plankorna inte har spånt utan de är istället spikade ihop i sidan med en skråad spik på en sida. Är det
Richiehammer: Rivit upp en liten bit av plastmattan i min källare. Vad tror folket? Ser det ut som asbest? Vet att det är svårt att se på en bild men kanske någon har en hum iaf. Huset är från 71, vet ej när mattan sattes in men den är ill-röd och känns 70-talig.
useless: En matta från 60-talet lär inte ha några nämnvärda nivåer av mjukgörare kvar idag, så jag hade inte oroat mig om isolerskivorna legat direkt på.
Isabelle Norén: Hej! Efter 4 veckors torkning av vårt flytspackel (Weber 644) som vi la ovanpå elgolvslingor så var det idag dags att slå på värmen! Men efter en stund ser vi att det kommit sprickor, inga som vi känner med handen utan mer att de syns… Vad gör man nu? Gissar på att vi måste vänta och låta det torka lite till… men hur länge skulle ni säga? Vi har lagt ungefär 20mm flytspackel
Byggwill: Är underlaget där ditt vinylklickgolv ligger plant?
Räknenisse: [citat] Ska man å andra sidan ändå limma bör det väl gå att ordna tillskärning av det format man önskar från en linoleummatta?
Henrik Sa: Tack för tipsen! Där ligger ingen vinylmatta tyvärr utan det ligger direkt mot furugolvet. Vi har kört på med att knacka med en gummihammare och stor skruvmejsel och i vissa fall kofot. Har kommit en bra bit men sista biten som syns på bilden är väldigt seg 😓sitter som berget och svårt att komma under ”nätet” så att man kan få loss större bitar, utan att också komma ner i
VisselRichard: Jag gjorde så här: 1) slet bort mattorna för hand 2) skrapade bort det mesta av limmet med en silikon skrapa av plast 3) gnuggade bort resterna med trasa och Bostik Adhesive Cleaner. Resultatet blev bättre än förväntat 😁
MickanV: Ska höja ett golv 10 m2 - matplats i anslutning till kök invid fönster med sjöutsikt. Fönstrens nederkant ligger nu på 120 cm över golv och då behövs barstolar typ om man ska kunna njuta av utsikten. Jag monterar en ram på det linoleummbelagda betonggolvet med tvärbalkar cc 600mm för läggning av 22mm golvspånskivor - plus 10 mm Berry Alloc flytande golv. Ramens höjd blir 215 mm (
Hestiashem: Hej! Vi håller på att renovera ett gammalt kök som blev tvättstuga och nu ska bli kök igen. Vi har rivit upp golvet och dragit nya rör för avlopp och vatten. Nu dividerar vi kring vad vi ska göra med krypgrunden. Isolera? Låta allt vara som det varit i 100 år eller ta ut allt och göra om? På vissa ställen är det inte någon krypgrund i stort sett. Bjälken ligger rakt på sten och
Testarn: Ja, jag tycker det är ganska tydligt. 😁 Dessutom, om det varit oljad parkett, hade skadorna sett annorlunda ut.
Manganbangan: [citat] Ska du dit med en ny garderob så spelar det ju ingen roll. Så länge den nya täcker över "hålet" 😀
Lorden99: För att förtydliga det är alltså 23mm + 14 parkett för att få allt i nivå ovanför klinkern. Jo min ide kräver en hel del jobb därför jag söker lite tipps på bra lösningar 😀
Wallawhoa: Hej! Att du lägger för tjockt gör inte ytan skrovlig. Om känner med handen så känner du om det är resningar eller om det ytan i sig som är grovt slipad. Ja du kan slipa efteråt, men som sagt.. Vad är det du ska slipa ner? Mindre resningar mm, kan man ta bort med ett vanligt vitt papper. [citat]
Oliverj: Mitt enkla råd: välj ett underlag som är gjort för klickgolv, typ Bauhaus Locoklick. Det ger stabilitet, dämpar ljud och minskar risk för knarr - foam eller grålumppapp kan bli problem på sikt.
Oliverj: Ah, jag har varit där själv, och det är riktigt frustrerande. Om man tätar för tidigt kan fukten bli instängd och ge problem senare. Jag mätte tills fukten sjönk och då täta det gick helt okej. Jobbigt att behöva vänta, men bättre än att få skador i golvet sen.
Matti_75: Har du provat med fuktig handduk och strykjärn som du värmer upp skadan med? Trät kan reda sig. Annars finns det speciella vaxkit du kan köpa och fylla i gropen med.
klaskarlsson: [citat] Om du har ventilerat golv, och ser till att bibehålla ventilationen i socklarna så bör du kunna lägga vilket golv som helst. Det är ju det som är tanken med ett ventilerat undergolv: att man skall kunna lägga tex organiskt golv ovanpå
Ljhdov: Tack så mycket, det uppskattas! Då vågar vi prova.
Småbrukaren: Skummet kommer inte nå hela vägen in om du inte konstruerar ett 1,5m munstycke. Kanske kan du ta en tunnare slang i och för sig. Frågan är bara om det kommer kladda ihop sig. Finns ju skum som inte expanderar så kraftigt.
Bygg_Bob: Hej, Har nyligen slipat 3st betong golv i vårt 50-tals hus källare. Vi har inte ännu utfört någon dränering kring huset. Rummen är också kalla, och bara ett av de tre rummen har ett äldre värmeelement i sej. Där av funderar jag på behandling och golv som låter fukten komma igenom och inte använda epoxi eller nått som sluter till fukten? Ett av rummen hade limm i betongen som
fribygg: Du kan givetvis både lägga och såpskura golvet nu på hösten även om det oftast blir tätare och snyggare om man lägger golv när det är som torraste i luften ( oftast i februari)
Umma01: Tusen tack för det gedigna svaret!
Magnus E K: Vänta lite, du har ett betonggolv med klinker på och vill täcka över klinkersena för att få ett målat golv istället? Jag har påbörjat att tvätta bort tre lager färg från ett betonggolv för att lägga klinker på det... Kanske vi kan byta hus (eller bara källare) med varandra?
bs ss: Hur djupt kan källargolvet sänkas? Har ett hus byggt 1960 med oisolerad platta. Planerar bila+såga+gräva ut och gjuta ny bottenplatta. Takhöjd källare 210 cm. Svårt att göra ngt med golvet utan att bryta upp bottenplatta. Källarväggar uppbyggda av 20 cm betonghålsten. Står på triangelformad/kilformad kantram som enligt ritningen sträcker sig en bit utanför väggen. Kantramen är 50
Dr Benz: Ok det låter iaf normalt men det finns säkert andra kunniga som vet. Hur mycket som skulle behövas flytas låter jag vara osagt men jag tänker iaf personligen att du inte blir av med svikten helt mena ty den blir mer homogen sas. Men den som kan detta med betongbjälklag (ERGE) får ge ett mer konkret svar.
Ludvig1987: Hej. Jag är i fart med att gör klart det sista i vår hall men har stött på patrull. Trösklarna ligger mot undergolvet, ett laminatgolv är sedan lagts på och därav blir det en glipa mellan tröskel och golv. Min fundering är hur jag bemöter detta på ett rimligt sätt. Mina alternativ jag arbetar med är att plocka bort tröskel shimsa upp och in med golv under men det kräver också