N
nomoD2: [citat] Varför vill du ta bort sanden? Att minska bjälklagets massa kommer erfarenhetsmässigt och beräkningsmässigt medföra att luft- och stegljudsisoleringen horisontellt och vertikalt försämras.
67 svar · 24,9k läst
·
O
OlaLindström: Hej Har köpt ett gammalt hus från början av 1900-talet. Rummet precis uppe efter trappen hade en lappad korkmatta som jag lagt en ny vinylmatta över för att fräscha upp rummet, målat väggarna och tapetserat gavelväggen. Allt skulle kännas så fräscht om inte den nya mattan avger en gummilukt som fyller huset. Utseendet ska påminna om klinkers. Men har aldrig varit med om att en
0 svar · 871 läst
Centano
Centano: Ser ut som att stora delar av mattan kan gå att riva ut med handkraft, en barkspade kan eventuellt underlätta. Resterande lim- och mattrester kan du slipa bort med en rejäl betongslip - finns att hyra. Se till att köra med någon form av dammuppsamling och skärma av rummet ordentligt.
5 svar · 3,1k läst
·
T
Träffatummen: Jag bad några företag om offerter på slipning av golven. Ska invänta deras svar innan jag beslutar mig för hur jag gör.
6 svar · 1,7k läst
P
peroande: Det troliga är att underlaget, dvs betongen, inte är tillräckligt plant, att ni har svackor i betongen där du känner "luftfickor". Den plastbelagda stegdämpningen som ni lagt under orsakar inte detta. Det kan också vara så att golvet är lagt för tajt mot väggarna och ligger i spänn. Då kan det pressas upp från underlaget. För att åtgärda behöver ni plocka upp golvet och lägga
1 svar · 1,2k läst
holmberg87
holmberg87: Den risken är nog minimal. Hur är golvet idag, eftersom det är betong kan du väl aldrig känna någon svikt om du hoppar? 400kg är som tidigare sagt inte mycket när det är fördelat på golvet. Vet du tjockleken på nuvarande gjutning? Oavsett så kommer det sannolikt inte att rasa för att du lägger klinker
5 svar · 1,2k läst
·
TeroM
TeroM: Tipsar om denna för att minska dammet, https://www.proffsmagasinet.se/maskintillbehor-forbrukning/ovriga-maskintillbehor/dammutsug-och-adaptrar/dammutsug/tebo-cover-334504-dammutsug-kapning-2890024
4 svar · 3,1k läst
·
A
Akrutrok: [citat] Skönt att höra :) tror samma jag också. Det är redan behandlat, har lackat det :)
2 svar · 1,5k läst
·
S
star_daddy: Jag frågade på en amerkansk sajt också och fick svar: Skruva med självborrande Torx. Limma om du har råd.
1 svar · 2,4k läst
Oldboy
Oldboy: Jo, Leca, sten, betong är ju tämligen fuktokänsliga i sig själva, och det gäller väl även för flytmassa nuförtiden sedan man gått ifrån kasein i dem.
4 svar · 1,6k läst
Fillin
Fillin: Ja det är mycket att ta ställning till. Lycka till med vad du än bestämmer dig för. Själv läser jag i skrivande stund på. Och det står massor. För se vad jag väljer. Det blir inte förrän först nästa år. Tänkte att jag skulle dokumentera hela förloppet Så andra antingen kan se det som ett varnande exempel på vad man inte skall välja Eller så blir det bra.
11 svar · 2,9k läst
vboivie
vboivie: Mycket sent svar, men det tog tid tills vi åtgärdade det. En massa avfettning och sedan tvåkomponents epoxifärg som andas fick bli vårt första försök, och att slipa vårt andra. Hittills har det inte blött igenom så vi hoppas det stannar där.
2 svar · 1,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: Gör om gör rätt. Antingen lägger ni golvgips eller flytspackel innan tätskikt så det inte spricker.
4 svar · 1,3k läst
O
Omega_Zero: [citat] aaa får kika på det, dock avvaktar jag lite tills de 50 gradiga solstrålarna har chillat av lite
14 svar · 2,4k läst
·
B
byggarätt: [citat] Ja det är lätt att glömma att det ligger marktryck mot källarväggarna
13 svar · 2,9k läst
Fn87
Fn87: Jag har lagt vinylgolv i ett "uterum" direkt på klinker. Vi ville inte förstöra klinkern om nu någon skulle få för sig att gilla terracotta färg och bred fog igen. Vinylgolv är väldigt mycket trevligare än laminat att gå och leka på än laminat. Klinker var dåligt lagd så gott om toppar och dalar. Dessutom är rummet väldigt utsatt både för värme och kyla. Hitintills har vi inga
8 svar · 7,4k läst
·
K
kirilian: [citat] Känns som du har skapat ett skikt mellan plast och trä där fukt kan fastna
3 svar · 3,3k läst
KarolineM
KarolineM: [citat] Hej, ja helt rätt - jag sa fel, det är massivt med spont
18 svar · 6,1k läst
·
Y
yasin: [citat] Mycket märkligt. Får testa ditt förslag när jag kommer hem. Hoppas då att luddet sitter fast :)
2 svar · 1,9k läst
·
E
Elbi: [citat] Tack snälla för support :)
2 svar · 1,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: Var är bilderna??
6 svar · 1,9k läst
freter
freter: Nej, man hann aldrig fatta beslut så det var en förlikning. Nej, jag fick besked om att det inte var möjligt att flytspackla över.
31 svar · 8,7k läst
K
Kålly: Hej! Håller på att slipa en furutrappa som ska lackas om på stegen, resten ska målas. Min fråga (kanske dum fråga) till den som är lite mer erfaren och kunnig är.. Hur vet jag när den är helt trären? Hört att furu ändrar färg med åren och mörknar. Vissa partier i stegen är lite flammiga. Slipar och slipar med maskin men de verkar inte försvinna alls. Finns det nåt knep för att
0 svar · 1,5k läst
·
J
jel: Hej! Byggde under med OSB - sen 15 cm list ovanpå. Blev bra! [bild]
4 svar · 10,4k läst
·
Needas
Needas: [citat] Mitt hus som är byggt -67 har betongbjälklag med 80mm rockwool och krypgrund. Då jag välkomnar värmespillet nedåt så struntade jag i mer isolering! Jag fäste golvvärmeslang med skenor rakt i betongen. Har för mig att ja betalde 31000 för flytspacklingen. Allt annat gjorde jag själv.
28 svar · 12,4k läst
S
straffarbete: Jag fick tag på en tekniker från Osmo som rekommenderade underhållsvax istället för vanlig hårdvaxolja. Jag tog lite lätt med kloss med 120 papper på några ställen och sen på med underhållsvaxet med mikrofibertrasa. Blev mycket bra än så länge, ser bättre ut än när det var nyvaxat.
6 svar · 9,2k läst
·
P
Per i Hamrånge: [citat] Roslagstjära. Ger en ljusbrun, lasyraktig och lite fet yta så att det går att hålla rent. Luktar gott också.
3 svar · 2,7k läst
MmeMim
MmeMim: Hej @Marlen Hur gjorde du och hur blev det? Funderar precis på samma sak. Vill ha ett rutigt golv med linoljade vita rutor och träfärgade rutor fast kanske något mörkare än trärena.
5 svar · 5,2k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Vad är din fråga?
2 svar · 947 läst
L
Leif i Skåne: Spiken som är böjd i den första bilden är ju riktigt konstig. Man har kanske slagit i den rakt en gång för att få bort knarr eller en bula, när sedan golvet över åren krympt / svällt har spiken dragits ut och krökts, en dag trampar man precis bredvid och golvet sviktar ner och spiken trycks upp genom faneren.
1 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.