Alfredo
Alfredo: [citat] Och bättre brandskydd.
22 svar · 5,0k läst
·
Cancerman_777
Cancerman_777: [citat] Flytande är inget problem att rycka upp igen. Cirkelsåg med lämpligt sågdjup och vips så kan du ta ut planka för planka om du vill. Fördelen med flytande är att du slipper glipor mellan planken. Med skruvat/spikat golv så är det oundvikligt. Dessutom är det stor risk att du kommer att se skruven/spiken vintertid när luften inomhus är snustorr. Återigen; jag har lagt massiva
11 svar · 2,5k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Tänker tvärtom, slipa så snart som möjligt. Blir stenhårt sen.
2 svar · 2,0k läst
3
373481: Hej forumet. Har haft en mindre vattenläcka från ett element i ett sovrum. Ett hål på ca. 1 kvm togs upp och sanden togs bort för att låta det torka. Nu ska detta återställas och det ska läggas ny golvmatta. Jag ser en viss risk för att det kommer att röra sig och att skarvarna kommer att visa sig genom golvmattan då det hela vilar på sand. Någon som vet hur detta brukar göras för
0 svar · 1,5k läst
·
dannedd
dannedd: Ja det lutar åt det. Även elementrören sticker ju ut en bit så man kommer ju inte belasta golvet längst in.
2 svar · 1,4k läst
·
T
tergo: ev testat med en mattstripper
1 svar · 1,1k läst
·
X
Xorlon86: Betongytan ser ju bra ut, den skall bara torkas av och få torka ut ordentligt med avfuktare. Vägg, isolering och regler i väggen har klarat sig, som tur har det varit ett tomrum mellan platta och vägg om ca 2-3 cm längs med den del där läckan varit, så vattnet har aldrig varit i direkt kontakt med material i väggen. Bild två är från delen av golvet närmst väggen, där det (från
5 svar · 3,0k läst
·
G
Gabsson: Vilken betongkvalitet använder ni? Jag funderar på C28/35 16 S5 VCT 0.6 Sen blir det HTC Bronzeslipning.
2 svar · 1,5k läst
·
undine
undine: [citat] Ah tack, jag testar potatismjöl. T-röden hände det inget med.
7 svar · 1,3k läst
P
Anonymiserad 342590: Ingen som har någon mer susning? Dvs bör det inte vara bäst att slipa bort den skadade lacken (det vita skavet) och sedan "punktlacka" området som skadats?
11 svar · 2,9k läst
·
Hep
Hep: Eller kanske snarare - hur snabbfuskar jag till en patina på bästa sätt? Vad tror ni det är förresten - tall eller gran? [bild] Vårt köksgolv är drygt 200 år gammalt och slipat massor med gånger. Jag vet inte när det senast gjordes, men det borde vara runt 20 år sedan och då slipade man inte under inredningen. Sedan dess har det fått en mörkare ton. Nu ska köket byggas om och de
0 svar · 858 läst
·
J
JIMMEN: Du bör lägga brunsmanchetter runt div brunnar för att slippa problem. Men använd rel bred fog så det kan andas och täpp inte igen med tätskikt.
5 svar · 882 läst
·
BirgitS
BirgitS: Det finns masonitskivor som är några mm tjock så du kan använda det och några lager lumppapper för att bygga upp en svag sluttning på det lägre golvet mot det högre. Kolla i det nya golvets instruktioner om vilka krav på planhet det har.
3 svar · 1,7k läst
·
GoForIt
GoForIt: Kan det vara en tvåstavig parkett? Ek är ganska vanligt. Om så, så går det ju troligen att slipa golvet. Såvida inte fläckarna gått ner för långt i materialet.
1 svar · 1,5k läst
·
T
Trrttsch: [citat] Med ett sådant namn var svaret ganska självklart. :-D Jag kör på. Tack för hjälpen.
2 svar · 670 läst
·
T
Trrttsch: Hej! Ska laga två små vattenskador i golvspånskiva och har idag varit på Byggmax och köpt ny. Problemet är att mitt golv är 19 mm men det fanns bara 22 mm att köpa. Har provat att planhyvla ner det till 19 mm men jag är osäker på om det är en bra idé. Har jag förstört ytskiktet och Isf hur påverkar detta? Det är inga stora bitar och det är längs väggen, en bit under ett
0 svar · 479 läst
·
R
Rolle85: Thx
5 svar · 4,2k läst
·
R
5 svar · 4,2k läst
·
T
Trrttsch: [citat] Det satt redan ett där som jag tänkte återanvända. Däremot är öppningen 50 cm och underlägget 45. Kanske inte helt optimalt.
4 svar · 3,0k läst
·
M&J19
M&J19: Hej! Skriver här för detta känns som en lämpligtråd. Hur viktigt är det att bli av med limrester? det ligger som ett tunt lager på mitt betonggolv och är inte ojämnt. ska lägga laminatgolv över hade jag tänkt mig.
3 svar · 2,6k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Då tycker jag det är snyggast att ha dom på tvären i korridoren Med halvförband
7 svar · 723 läst
pacman42
pacman42: [citat] Bara man vet vad som satt sig och varför, eller om man vet att det inte rört sig på många år. Jag lyfte en utbyggnad med domkraft och rätade upp den, grävde ur de gamla plibtarna och ghlt nya som gick ned till frostfritt djup för att vara säker på att få en stabil grund för en utbyggnad. Men då jag misstänkte vad felet var så ville jag inte riskera något genom att sala
9 svar · 3,0k läst
Peter2400
Peter2400: Jag har med stor framgång blandat modellgips och sprutat ner under golvet. Fungerar väldigt bra för att fylla upp svackor under parketten. https://www.hornbach.se/shop/Nitor-Modellgips-1-5-KG/6845133/artikel-detaljer.html
7 svar · 5,6k läst
K
Kreacon: Hej Riktigt budgetprojekt på gång. Ska lägga klinker i hallen. Plattor från jem och fix för 150 kr kvadraten. Har köpt golvgips samt tillhörande skruv. Vet att gipsen enligt nuvarande standard bör limmar men då det rätta limmet kostar ungefär lika mycket som golvgips och plattor tillsammans så känns det lite omotiverat då ekonomin är jäkligt tight för tillfället. Snabba fakta:
0 svar · 1,7k läst
B
bergåsen70: [citat] [citat] [citat] Tack för svar! Kanske får ställa in mig på att resultatet inte blir så tjusigt effektfullt som HTC- bilder visar på marmorliknande högblanka ” salongsgolv” utan får bli mer ett praktiskt källargolv som iallafall är helt och funktionellt
2 svar · 2,4k läst
anders07
anders07: Ska man ha flytspackel som ytskikt utan nyansskillnader (några större i alla fall) måste man köra med pump och ha exakta blandningsförhållanden.
8 svar · 6,5k läst
·
PlåtslagarSvensson
PlåtslagarSvensson: Hej alla kunniga på betong och bruk! Jag har lagat med reparationsbetong i både förråd och pannrum. Fyllt igen minde och större håligheter. Vartefter ska jag måla med epoxifärg och på burken står det att nygjuten betong ska brinna i två veckor innan målning. Kan ju inte påstå att jag anlagt en helt ny platta och jag är lite otålig. Kan jag måla aningens tidigare tro? Den största
0 svar · 2,3k läst
·
T
Trrttsch: Hej igen! Ville bara säga att jag kom på att farsan lämnade efter sig en gammal elhyvel som låg undanstoppad i källaren. Även om det kändes fel att använda den på spånskiva måste jag säga att det funkade utmärkt. Det som med 125mm slipmaskin och 40 korn tog bortåt en timme gick på 2 minuter med hyveln. Nu är det ingen gungbräda längre. :-)
10 svar · 7,8k läst
·
InciliusAlvarius
InciliusAlvarius: Bild och vad är problemet? Låter som ett dumt impuls move. Är det ek och vad som ingår i standard utförande duger det för de flesta och kan säljas. Men du skulle nog förlora mindre på att slipa ner det och olja om det till en annan kulör?
3 svar · 2,4k läst
A
ati: Lätt hänt! Leta upp något plastiskt trä på tub som matchar färgmässigt så kan du dölja det hyfsat bra.
1 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.