tomtebolycka
tomtebolycka: Vi ska luta och såpskura. Jag önskar ett ljust golv som drar åt det grå hållet. Golvet är furu. Nytt. Har nu dragit igång med testbitar. Startat med lut med vitt pigment. Ska nu testa en variant med naturell såpa och en med vitpigmenterad. En del säger kallt vatten för ljusa golv. Andra säger varmt för grå. Ska jag ta ljummet då tro ;-D Ska prova båda varianterna men undrar hur era
0 svar · 2,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Det har gått de 4 veckor som rekommenderas innan du sätter igång värmen, så där är du helt OK. Och sen är det som PatrikJp skrev, är golvet redan betydligt varmare än 10°C så är det meningslöst att ställa termostaten på den temperaturen, den slår ändå aldrig igång någon värme då. Så vrid upp termostaten till den temp där det precis går igång, och börja där,
13 svar · 21,3k läst
D
diskho: [citat] Ja, tänkte göra så. tack för tipset. :)
6 svar · 10,6k läst
·
E
eddiw: Tack för era svar! Har inte börjat leta golvslipare ännu, men vad tror ni det kan ligga på ungefär i pris? Rummet är ca 6x4m inklusive eldstad och ett litet stengolv framför. Så rummet blir alltså ca 23 kvadrat. Troligtvis kommer vi pigmentera, om det inte är svindyrt. Vad kan det ligga på ca?
26 svar · 9,6k läst
·
T
tergo: man lägger en remsa plåt 80-100 mm bredd mellan frigoliten och spånplattan som går in 40-50 mm under befintlig spånplatta och och sen lite monteringslim i skarven och skruvar med spånplatteskruv igenom plåten
1 svar · 825 läst
K
katten12: Som rubriken lyder någon som lagt Logoclic från Bauhaus. Hur var det att lägga? Var det svårt att få golvet rakt när det skulle tryckas ner i långsidan?
0 svar · 1,6k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Har just lagt mitt första klinkergolv och ska till att foga. Har varit mycket torkad fix att slipa bort mellan plattorna men har fått ett tillräckligt djup överallt tycker jag. Dock inte lika djup överallt, hur viktigt är det? Står så här på fogpaketet: "Fogarna ska vara fria från rester av fästmassa och ha ett enhetligt djup."
0 svar · 1,2k läst
A
arowe17: Jag var förbi på Ekholms Färggross igår och fick lite nyttig hjälp. Nu låtar det åt att vi målar direkt på de putsade väggarna, ev att vi bredspacklar tunt om underlaget ser för grovt ut. Ev. sprickor som har uppkommit genom åren fyller vi i med lite nytt bruk. Och golvet blir antingen en heltäckningsmatta + ev diffusionsspärr direkt på betongen (en något tunnare matta isf), eller
5 svar · 3,8k läst
·
W
Wila: Har just lagt golv i stugan (till två rum med lite vinklar hit o dit) - mätte just så enkelt som nån skriver ovan - längd x bredd på totala ytan och la sen på ca 6 % (2 kvm). Nu är det klart och jag har ca 2 kvm kvar - blev extremt lite spill (vilket beror helt på tur, väldigt lite på skicklighet :-)) Men kontentan är ändå att det blev mindre spill än väntat...
9 svar · 18,1k läst
W
wifey: Vi jämnade i förra veckan ut en ojämn betongplatta med ett nytt lager betong (5-100mm). Jag har läst att man bör vänta ~3mån innan man målar golvet med tvåkomponentsfärg. Är det möjligt att göra det tidigare? Vilka fel kan uppstå? Har någon av er målat tidigare än rekommenderat och uppnått ett shysst resultat? :thinking: Tack på förhand! :)
0 svar · 2,1k läst
Mazen
Mazen: [citat] Prova "banka" ner skarven med en gummiklubba, kan räcka för att få det att klicka i.
13 svar · 2,4k läst
J
Joxalatorn: Har kommit en bit på vägen. Planen är att sätta bröstpanel i pärlspont. Men hur löser man höjdskillnaden på ett bra sätt? [bild] [bild]
9 svar · 11,6k läst
·
B
Brainsplitter: [citat] Kan vara möjligt, men otroligt mycket jobb för det. Pröva på ett ställe om ni kan få in kilar mellan plattorna och få loss dem. Det sitter väl fix mellan klinkern och marmorn, det ska ju tas bort även men är inte lätt öht. Har ju brunnit in i ytan. Sedan är ju ytan på stenen förstörd så måste även slipa om den. Inget man direkt gör själv utan bra utrustning. Kostsamt
1 svar · 2,5k läst
N
nwin: Jag förbereder för flytspackling i helgen men blir inte klok på om man bör ha något som ger någon form av spalt mellan spackel och vägg? I vissa beskrivningar har jag sett det det nämnas kantband, kantlist eller liknande men då främst i badrum. Rummet som nu ska flytspacklas är en hall, bör jag ha något mellan golv och vägg? Om ja, vad? Tacksam om någon leder mig rätt så
0 svar · 2,2k läst
T
tank77: [citat] Då är svaret nej!
10 svar · 2,2k läst
J
Joelbitar13: Min erfarenhet är att det bästa är att köra detta på skotern för att spara på slitage på golv m.m. Enklare att flytta runt också. Enklast om man får på dem utanför och sen rullar in den. jag byggde egna av hjul och plattjärn, men var ju inte speciellt dyra att köpa på biltema heller. https://www.biltema.se/bil---mc/mc/tillbehor-for-snoskoter/snoskoterdolly-2000029995
4 svar · 4,4k läst
MathiasS
MathiasS: Gjuter nytt golv i källaren. I en del av detta utrymme tror jag att det ska läggas heltäckningsmatta. Där jag lägger klinker vet jag att det räcker med en slodad yta på betongen. Där mattan ska ligga inbillar jag mig att det måste glättas med helikopter - stämmer det?
0 svar · 1,2k läst
Q
qwarty: Tackar. Då försöker jag fräsa noter och limma lös spont samt lägga golvet snarast.
3 svar · 3,7k läst
eko_linoleum
eko_linoleum: [bild] La upp frågan i ett forum på fb men inlägget togs bort så jag kunde inte kopiera och klistra in här men hoppas det går bra med skärmdumpen på det inlägget! Orkar inte skriva om hela inlägget igen! Jag undrar alltså om era erfarenheter av ekologisk hårdvaxolja till lamellparkett eller massiva trägolv. Har lärt mig idag genom att läsa på att dessa ekologiska uteslutande ska
0 svar · 1,7k läst
·
RACS
RACS: Liten uppföljning. Arbetet inte åtgärdat eller rättat på något alls förväntat sätt och enligt KtjL. Han lämnade där.. ofogat då han fick återkopplingen om vilka alternativ som fanns att ta till.. Inget föll honom i smaken. Ska tilläggas: Jag fick omdömen från andra hantverkare som jobbar med motsvarande och som okulärbesiktat samt från Byggkeramikrådet som inledningsvis
10 svar · 2,9k läst
·
V
Villavilse: [citat] Ok Har nu även läst om dessa: Thermotech system för Flytande golv 30 är lämpligt för både nyproduktion och renovering. Systemet är för 17 mm rör och består av spårade golvskivor av cellplast som läggs på befintligt underlag. I spåren läggs 0,45 mm aluminiumplåt som värmeöverföring från golvvärmeröret till övergolvet. Det har en bygghöjd av 30 mm + övergolv.
14 svar · 3,3k läst
·
KarolinaB
KarolinaB: Kan nog låna en värmekamera. golvvärmen har inte varit igång än (nybyggt stall) så det borde vara lugnt alltså Tack snälla ni
6 svar · 2,9k läst
·
J
Johnsvi: Jag hade kört en sån här :) [bild]
2 svar · 3,7k läst
·
P
pennybridge: Just ja det är ju ett alternativ att slita bort reglar och spån och gjuta in golvvärme. Jag är osäker på isolering under plattan. Huset är byggt 1981.
2 svar · 1,3k läst
Z
Zingow: Vad ska du lägga för golv? Är det en höjdskillnad mellan golven där väggen stod?
7 svar · 2,6k läst
·
B
Bo Berglund: [citat] Som jag skrev några inlägg ovanför: [citat]
13 svar · 6,0k läst
P
PatrikJo: Jag hade lagt golvet i tre sektioner, med dubbel fris mellan. Men oavsett hur du gör så blir det ganska mycket spill.
2 svar · 1,4k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Det är väl ingen större påfrestning på listen antar jag. Någon form av sättlim blir säkert ofantligt starkare. Problemet är att det ofta är för starkt den dag man vill ta bort "saker". Jag har nog haft större problem med att limma för starkt än att lim lossnar. Det är ju hur som helst rätt riskfritt att testa. Sitter det så är allt väl, sitter det inte får man väl ta
5 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.