Linda Dagerfall
Linda Dagerfall: Alltid bra att kolla med en kunnig inom området innan man startar, tack för bra input!!:)
6 svar · 1,1k läst
·
M
Matttes: Har ett projekt i huset vart jag ska renovera hallen i ett hus från 1977, hela huset är byggt med flytande golv. hallen är 5,5 kvm och planen att lägga cellplast 50mm (den lila modellen) på Platonmatta som ligger på plattan sen lägga på geoduk, armering, golvvärme och sedan flytspackla med weber floor 120 på det, gjuter upp till en totalt höjd på 115mm. För att matcha höjden på
0 svar · 1,5k läst
C
Carlk: Jag hade börjat med typ 60 och jobbat upp till runt 120
1 svar · 1,1k läst
·
F
fb35523: Ja, om du vill använda EPS-betong så kan du göra så, men jag skulle ha lagt isolering (cellplast) först och sedan gjutit in slingorna i betong. Du får bättre isolering och kanske lägre kostnad. Jag tror att du kan nöja dig med några cm mindre än 10 cm när det är ett innergolv, men fråga en betongfirma om det. I uterummet (som är på 42 m2) har jag 10 cm men i vardagsrummets ena
9 svar · 2,5k läst
J
Jala03: Har en enplansvilla byggt 1971 med krypgrund med betongbjälklag. Eländet är att golven är iskalla. Originalplastmattan ligger kvar. Tänker lägga klickgolv med Platon under, men kan man isolera bättre. Mäter just nu radon för säkerhets skull. Erfarenheter mottages tacksamt.
0 svar · 704 läst
G
Galten: Jag tog vinkelslipen och skar bort borren på den hålsågen jag hade... Nu är det iaf klart. Blev inte så perfekt som någon annan bild jag såg, men det får duga. En helt annan sak, slipade golvet och oljade in det med Faxe golvolja Natur. Golvet var väldigt ljust efter slipning men blev så här mörkt efter oljning [bild] . Kommer det ljusna efter ett tag?
11 svar · 7,5k läst
·
A
Avemo: Det känns som en lite underlig frågeställning. Är det en gammal oisolerad platta från 50-talet som det gäller? Om så är fallet borde svaret bli att den borde du inte ha spånskiva på. Och möjligen inte golvvärme heller. Om det är en nyare isolerad platta så är fuktsäkerheten ordnad under plattan och du kan täcka den med vad du tycker är snyggt.
1 svar · 1,3k läst
Fe1l
Fe1l: Tack för feedback! Man får hoppas det blir bra då
2 svar · 2,0k läst
N
nybyggarn3: Lite sent ute kanske men jag limmade 110 kvm fiskben under våren (finns tråd). Merparten på betong men även en liten övervåningen med spårad golvspån. Jag skruvade en 6 mm plyfa på spånet och limmade staven på det. Funkade fint. Men du kanske redan är i mål?
9 svar · 4,0k läst
·
1
16386: Vi gick på vad golvföretaget rekommenderade vad gällde lackering och kommer tyvärr inte ihåg detaljerna. Kolla om du kan hitta några tips från trådar från de som själva lagt/slipat fiskbensparkett. Falkn till exempel.
2 svar · 1,8k läst
I
Igelknorr: Jag har ett golv som ser ut exakt som på bilden, med en nästan identisk skada. Jag hade inte brytt mig om skadan om det nu inte var i köket, nu är jag rädd att jag råkar spilla vatten där och förvärrar skadan. Dessvärre så har jag ingen aning om vad det är för golv eller om det ens är Pergo. (Nyinflyttad) Hur hade ni själva lagat skadan i bilden?
2 svar · 6,7k läst
Dracula
Dracula: ..fick svar av en herre i huset som hade koll. Där vi bor har man lagt en kaka betong som över lager på bjälklaget. Direkt på betongen har man spikat fast fiskbensgolvet. Egentligen är det Tretong, en betong som man mixat in sågspån i, för att man på så vis öppnade för möjlighet att spika. Hela mitt gamla kök var spikat in i betongväggen, satt som berget kan jag lova. Långa
1 svar · 2,6k läst
J
Johanna_1986: Detta verkar ju vara väldigt vanligt. Vet det är gammal tråd, men fick någon en förklaring till "varför" det blev som det blev? Var det slipningen så porer är ojämna i golvet? Var det dåligt polerat vax? Olja? står inför samma projekt nämligen och blir lite skrämd när tom firmor misslyckas. vh
10 svar · 20,7k läst
·
C
carrera86: Du gör som du beskriver i nr 2
5 svar · 3,7k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: https://www.bolon.com/sv/akustiska-golv Ring dem och fråga efter återförsäljare?
1 svar · 1,4k läst
J
Joonathaan: Hej , som rubriken lyder, jag skall riva bort golvet i källaren, uppreglat trägolv mot betongplattan, bort med allt och dit med nytt, vad ska man välja? Hur har ni gjort? Någon som utfört detta själv?
0 svar · 860 läst
P
petal: Jag har ett badrum med mosaik (typ 2x2cm) på golvet. Det har nu lossnat fyra mosaikplattor runt golvbrunnen, hur fäster jag lämpligen dem? Provade för ett år sedan med fix, fogade därefter om runt dem. Satt väl ett halvår sedan lossnade de igen. Det är som om vatten nöter bort fogen, sedan ligger plattorna rätt oskyddat när folk står på dem och duschar.
0 svar · 1,0k läst
Kieron
Kieron: Bra tips! Tack! Som bonus hittade vi gammal fin klinker innanför ytterdörren. Folk la verkligen matta över allt möjligt.. Tack för snabbt svar!
2 svar · 1,3k läst
Buskfyggaren
Buskfyggaren: Har också tänkt i dom banorna, men i samma hörn av vardagsrummet står också en soffa t.ex. Borde inte golvet ha en annorlunda färgton där också i sådan fall? På mattan står att den är gjord i 100% polypropylen/latex. Verkar som man ska undvika gummi på plastgolv: https://golvek.se/skotselrad-plastgolv-2/ Ärligt talat vet jag inte exakt vilket golv vi har, inte jag som lagt det. Det
2 svar · 3,5k läst
S
sinuslinus: En smyglist i ek tycker jag också. Men står dörrkarmen på golvet?
2 svar · 2,4k läst
·
Sentio
Sentio: Nya fönster med friskluftintag i alla förutom kök och badrum. Frånluftventilation ut från toa, bad och tvättstuga och undertryckt golv.
4 svar · 880 läst
V
Villa1949: Putsade målade väggar utan isolering på insidan och klinker på betongen är bra. Dvs inga material som är fuktkänsliga.
1 svar · 903 läst
Staffans2000
Staffans2000: Det finns riktigt fina mattor som inte är täta. https://www.kilandsmattor.se/blogg/heltackningsmatta-i-kallare-pa-betong-i-trappa/ Staffan
2 svar · 3,4k läst
heisiandiishe
heisiandiishe: Det blev en Bosch multicutter 50-36 med förvaringslåda. Missade att det inte följde med ett standard sågblad, det ingick hos Toolab som var ännu billigare. Men på proffsmagasinet kunde jag hämta samma dag efter beställning online (Stockholm). 2750:- med låda. Köpte som tur var två halvmåneformade sågblad som funkade bra för att skära lite väggfast gips. Glad att jag följde
14 svar · 3,6k läst
S
Struler: Hej, Har gjutit ny betongplatta i hela källaren och ska nu lägga golv. Naturligtvis kommer det fortfarande finnas risk för fukt fastän jag har både frigolit och åldersbeständig plast under betongsulan. Väljer mellan klinkergolv eller trägolv. Tror Ni att det fungerar att lägga trälaminatgolv om jag lägger en blå platonmatta (Platon golv) under laminatgolvet? Tar gärna emot råd och
0 svar · 600 läst
Stefan N
Stefan N: Färgen ska bort.
1 svar · 1,5k läst
A
AndersS: Hade tagit bort golvlisten och kollat ur tätning ser ut bakom/under, kan ju vara hål ned i dåligt isolerat bjälklag och då även trycka i drevning. Sedan en vanlig fogning längs väggen mot klinker och tillbaka med golvlisten. Är ju inget stort jobb men du behöver lite fogbruk och ev. drevnings mtrl eller isolering.
8 svar · 4,8k läst
·
apotekarnes
apotekarnes: [citat] Jo, det är furu. Men det är 200 år gammal fura från egen skog så den ser lite annorlunda ut jämfört med bygghandelns virke.
11 svar · 21,1k läst
·
M
Micke-B: Ok. Förstår. Vi upplever samma fenomen på 2-3 ställen så hoppades på att tiden löste det. Tack för svar.
5 svar · 15,2k läst
Jeneri0513
Jeneri0513: Det är ett väldigt lite kök, men det kanske fortfarande är ok? Men gud vad skönt att höra ändå, fick lite panik att jag orsakat något stort. Nej precis, bottenplattan är det kanske inte för bor en våning upp från markplan. Så jag kan bara andas ut och njuta av mina nylagda klick-golv nu alltså Tack så jättemycket för att du svarade. Super tack ska du ha
5 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.