Golv
AndersS: När jag lägger klickgolv och det fungerar med rummet så börjar jag läggning vid dörrhåll/tröskel/dörrfoder är då enkelt att kapa upp så man kan skjuta in första raden och anpassa så man slipper glipor eller extralister. Så jag avslutar då t.ex. mot hel vägg t.ex. yttervägg med kanske endast uttag för värmerör till element. Tyvärr visar sällan läggningsexemplen från
admn: [citat] Aha, du menar att plastgolv kan börja lukta om man stänger in det?
mrrattan: Hej alla, Vi har ett 70-tals atrium hus där betongplattan har drabbats av luktsmitta från tidigare limmade golv. Fått rekommendation av besiktningsman att lägga in ventilerad platonmatta. Det är ca 120m2 i 5 rum som skall läggas. Inte badrum och tvättstuga. Vad har ni för erfarenheter? Vad tror ni, måste man lägga under inneväggarna, får lite olika besked där. Tacksam för all hjälp
janbanan2000: Valde 3-stav och det blev bra tycker jag! Rekommenderar variant som inte är så flammig - valde därför ljus ek istället för ask.
Leafy: Svarar mig själv, golvspånet är såklart limmat men just denna delen var inte det märkte jag så jag tog loss den helt enkelt. Dock gick den in under dörrkarm och regel till nästa rum men den bröts av i princip mitt på en regel så det blir att renskrapa, och jämna till kanten med multisågen imorgon och sen fälla in en ny bit så vet jag att det är friskt där under var förövrigt
preben89: Hej! Jag ska lägga klinker på mina befintliga klinker vid ingången/ dören i min hall. (Ca 2 m2) Just nu sitter det glaserade klinkers från 70-talen i hela hallen. I jätta bra skick! men inte så kul färg. golvspån under. Jag behöver hjälp/förslag på bra produkter 1) primer till klinker på befintlige klinker 2) fix 3) vilken minimumhöjd kan jag bygga på? Fix + klinker 4) förslag
eddiw: Jag är inte heller nöjd med lackningen av vårt golv. Vår golvfirma gjorde som er, kom hit och ruggade upp ytlacken och la på ytterligare ett lager lack. Sista lagret lack innehöll dock massa skit eller så blev det inte rengjort ordentligt, så har en massa bubblor, småskit, hår inlackat i golvet här o där, men det är tyvärr inte det värsta. Jag hade kunnat leva med det, men lacken
Jiji: Du behöver inte fylla med något. Det kommer ändå inte att funka. Trä rör sig och det blir sprickor i ev fyllning.
katten12: Håller på och lägger in nytt golv i vardagsrummet. Då det enda bjälklaget är 25 cm frigolit på betongplatta så har frigoliten antagligen pressats samman på de mest utsatta områdena. Detta har resulterat i ett jättehål över nästan halva rummet. Med vanlig rätskiva på 2 m, så mätte jag upp 7 mm höjdskillnad som värst. Med en hel rad parkettgolv ihopsatt (6 m) så uppmätte jag
Higgsino: Vi har inte köpt golvet så det finns inga instruktioner än så länge. Det kanske tom. bli heltäckningsmatta och då tänker jag att det blir i princip samma fast spånskiva. Det är ett friliggande förråd och jag har aldrig sett någon fukt.
xLnT: Jag slipade vårt pannrum med en handjagare (Flex 150) och det gick bra tyckte jag. Nu var det bara 6m2, jag hade nog inte valt det på ett helt garage (över 15-20m2) utan då hyrt en större maskin, det tar på ryggen att ligga och putsa. Glöm för allt i världen inte att hyra en riktigt bra dammsugare avsedd för ändamålet hur du än gör. Annars tar det inte lång tid innan du varken ser
Gråabilen: Hej, La samma ungefär som du med hantverkare en dag så ca 5 utan rot om du har allt dom behöver.
camelspin: Ojdå. Men det är ingen panik, ta en multisåg och såga bort en rundel. Spalten mot väggen kanske är lite svårare att komma åt därunder. Men, ditt golv är nu för stort så alla rörelser fortplantar sig hela vägen, och alla spalter mot väggar skall ta upp rörelser som kommer från för mycket golv. Om du delar av golvet i sektioner kommer det kunna röra sig här och var, och då är
Tompafix: [citat] Ja det är nog bara att plocka ner kaminen om du vill ha nytt golv under den. Är gnistskyddet löst eller ligger det under kaminen? En lösning om gnistskyddet ligger löst är väl att lägga nya golvet fram till kaminen och sedan gnistskyddet som döljer skarven. Eller så får du köra med avslutningslist ner mot gnistskyddet, men böjen kan bli en utmaning.
Stäket Bygg: Det brukar gå bra att såga upp de skadade partiet ”inifrån”, alltså att kapa upp skivorna i mitten så att man kan klicka ur de kanterna som nu är ihakade i nästa bräda. På den nya golvbiten fräser du av ”flärparna” förutom på ena långsidan som du viker ner/in mot nästa golvbit när du lägger i golvet igen. Den sidan som du fräst bort flärpen på limmar du istället fast
Johan Gunverth: Då kan du läsa om stennörderi på Stenarbetarförbundet. Stenhandboken är guld värd för all projektering. Sidan 14 i Inomhusdelen: ”Polerad yta är olämplig i offentliga miljöer då den inte är tillräckligt beständig. Efter en tid kan gångstråk med matt yta bildas. För offentliga miljöer gäller det att finna en ”balanspunkt” där slipnings- graden överensstämmer med
FIALISA-24: Hej! Någon som kan uppdatera mig om vad ett bra pris på läggning av fiskbensparkett kan kosta per kvm? Sthlm Golv och måleri tar 1500 kr/kvm exkl behandling. hårdvax. Och hur mkt kan slipning och behandling. hårdvax kosta? Tack för svar!
Bergsgård: [citat] Ok. Jag vill täta mot fukt och fästa så det inte reser sig. Då kan detta vara rätt alltså?
Klinker66: Någon som har ett tips på hur man ska kunna betsa eller olja in helt ny obehandlad ektrappa i ljus nyans så att det matchar golvet på bilden. Har hört med flera men deras prover är inte i nyans alls. Några tips eller kan ni rekommendera någon i södra Sverige som är duktig på infärgning av trappor?
Keski11: [citat] Precis, lämna några centimetrar så du kan skruva ihop gamla skivorna (som är under väggen) med de nya du sätter. Du måste sätta en kottling då du inte har någon spont kvar.
InciliusAlvarius: Tack för svar! Jag har redan lagt de två första plankorna, började men en kortare för att slippa skarv direkt vid tröskeln men resten lägger jag löpande, det blev snyggt och någorlunda symmetriskt. [bild]
Pallewea: [citat] Så kan det vara men det kan också vara så att de slipat och vitlackat undergolvet. Om du letar lite grand så torde det finnas något spikmärke från det gamla parkettgolvet som troligen låg ovanpå undergolvet om det är det ursprungliga undergolvet.
halper: [citat] Ja det är ett rum som gärna får vara betydligt varmare än 23, eller vad man nu kör med för innetemperatur. Att ha 27 i resten av huset bara för att golven ska vara varma kan kanske upplevas som lite för mustigt för de flesta.
Jiji: Efter som vi kom på att vi behöver dra avluftning till avlopp genom kattvinden i det här rummet har det fått stå orört... Nu har jag funderat ett varv till. Min idé just nu är att måla golvet med linoljefärg. Tror ni att det fäster på det svarta? Jag kan så klart testa när det blivit lite varmare (rummet har ingen uppvärmning just nu), och jag läkt lite efter en liten olycka jag
Tompafix: [citat] Hyr en mattstripper. Som en stor vibrerande skrapa på hjul som enkelt får bort mattan. På betongen lägger man åldersbeständiga plast och sedan någon froam eller lumpapp. Tuplex är en variant som både är ångspärr och foam i ett.
Oggemon: :cool:Hej, Nu på forumet och känner att det är dags att utnyttja det då jag inte sett frågan tidigare. har rivit bort gammal plastmatta i källaren på min souterrängvilla, flytspacklat, lagt blå Platon, underlagsfoam och 14mm parkett. Tänkte nu ställa en kamin på parketten. Uppskattad totalvikt på ca 300kg med skorsten. försökte få svar från isola angående dimensionerande