S
Sigward: [citat] Önskar det vore så, men tyvärr stämmer inte mönstret, o är alldeles för fint. Sen kanske däckbyte vore bra ändå
4 svar · 2,5k läst
·
Violina
Violina: Nja.. Har det tagit sig igenom oljan så har det ju "fått fäste" i underlaget..
9 svar · 1,1k läst
·
O
ostenbor: Hej tänkte lägga dessa som golv i hall. Nån som vet var man kan få tag i det med bra pris? ska alltså ha en naturlig form men slipad på ovansidan. Bor i Halmstad trakten
0 svar · 565 läst
D
Davion: [citat] Hej, jag har precis använt Subfloor på ca 24 m2. Ganska smidigt, mycket prisvärt och enkelt. Är lite knöligt att få regeln så perfekt man vill ha det vad gäller att få det i våg (så är det ju alltid) men det är stabilt som satan och vi är helnöjda. Lätt att isolera det så att det fortsätter vara ventilerat dessutom.
1 svar · 2,2k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Exempel https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/byggmaterial/socklar-och-lister/troskel/troskelplatta-grimslov-tra-och-list-9x120-mm-lackad-ek/p-1223197-1223198?gclid=Cj0KCQiAyoeCBhCTARIsAOfpKxhxYIslXF5HezYRH4OhmjUNegJA84u-CeQrJJHkp5YgUzay0MlvDaUaAiBuEALw_wcB
5 svar · 5,3k läst
·
G
gery: [citat] Hej tack för snar svar. Min nästa fråga är om det kommer att fungera utan att jag bränner resten av kabeln? tack
2 svar · 964 läst
G
grollen: [citat] Tack för det svaret! Alla golvslipare jag pratat med har sagt att man "måste" slipa om det, annars blir det dåligt. Men det ligger ju id eras intresse också tänker jag :) Nej, jag är inte alls säker på bets utan tror du kan ha rätt i att det är hårdvaxolja. Om jag skulle vilja göra ett nytt lager, är det "bara" att lägga på detta eller behövs någon förbehandling?
2 svar · 3,6k läst
·
U
utg: Hur mycket tål ett mörkfärgat ekparkettgolv innan den naturliga ekfärgen lyser igenom? Pigmentet tränger ju inte särskilt djupt ner i brädan. Blir det synliga märken för minsta lilla eller?
0 svar · 1,0k läst
D
docfoetze: Jag har oisolerad platta på runt 100 kvm i tre olika nivåer. Skiljer nästan 2 dm i tjocklek där plattan är tjockare i de rum med klinker; tvättstuga, bastu, toa och dusch (30 kvm) och där det ligger laminatgolv (70 kvm) är det uppreglat med isolering under. Tror ni man bör mekaniskt ventilera hela ytan som är i tre olika nivåer och därmed tre olika fläktar eller räcker det att
18 svar · 61,4k läst
T
TobiasGren: Hej på er. Ett inlägg för att ringa in ett arbete som ska påbörjas nu i mars månad. Jag har ett tråkigt köksgolv som ska bytas ut och nytt golv som ska appliceras är microsement. Som underlag till microsementen behöver jag limma golvgips och jag passar då även på att styva upp golvet något. Jag har tänkt använda mig av Arden S 48 eftersom alla tycks rekommendera detta för
0 svar · 3,4k läst
BirgitS
BirgitS: Dottern kanske kan göra sig bekant med lite grannar och kolla med dem? Parkett mår ju bäst av fukttorkning. Om det är lackat så är ju mikrofiberduk bra men annars kan duken nog suga upp för mycket av olja, vax eller vad det är. Jag förstår dig (y) för jag har också varit med om det.
5 svar · 2,1k läst
·
T
tank77: [citat] Japp, kör på bara särskilt eftersom du har fått klartecken från Casco också och som sagt 30x30 kör du utan vidare med vanligt standardfix. Lade förresten själv 60 kvm 30x30 cm idag i två två kök/hall med vanligt fix (Bostik Kombi) med 8:ans tandkam:) Började klockan 06.00 och var klar 13.30(y)
8 svar · 4,7k läst
M
MattiasT: Om du inte jämnar av så att ditt undergolv är inom specifikation så kommer det obönhörligen att leda till knarr förr eller senare.
2 svar · 1,7k läst
·
M
Masthugg: Man kanske får slå ner spikarna och köra med elhyvel för att avverka bort rillorna.
1 svar · 3,6k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Ja, det ska funka, inga problem. Men det är inte massivt trägolv i ordets rätta bemärkelse, eftersom det har en extern golvyta av ek. Däremot är det lika starkt som ett massivt trägolv. Som kuriosa så syns det mycket tydligt på din bild att det är inget "balsaträ" som ekparketten vilar på, täta fina årsringar vilket ger extra styrka. Kan nästan slå vad om att det luktar
1 svar · 3,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det ser ut som ett undergolv som alltså var avsett att täckas med t.ex. en linoleummatta eller något annat. Sen har någon vid något senare tillfälle tyckt att det vore fint att använda undergolvet och då tagit fram det och nåtat mellanrummen. Du kan peta bort den svarta massan, slipa och behandla golvet samt nåta det på nytt. Eller lägga något annat ovanpå som det var tänkt från
1 svar · 1,6k läst
·
E
Erihe451: Hej! Vi bor i ett Anebyhus från 80-talet. Vi ska nu renovera vårt hallgolv. Det är oisolerad platta på mark, plastfolie, cellplast (70 mm) och sen golvspånskivor och sedan plastmatta i dagsläget. Det finns inget som tyder på fukt. Ingen lukt och inga mätvärden visar förhöjda värden. Delfråga 1: I halva hallen planerar vi att lägga laminatgolv. Skulle det där fungera att byta
0 svar · 2,3k läst
B
basseman: 35 000 kr för material Golvvärmebutiken har ett bra verktyg för att göra en kosnadsuppskatyning https://golvvarmebutiken.se/vattenburen-golvvarme/golvvarmepaket/16mm/sparade-22mm-spanskivor/
1 svar · 1,8k läst
ullemont
ullemont: [citat] Hur blev resultatet?
34 svar · 40,8k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Ja fy fan, reklamera
2 svar · 2,7k läst
·
Fairlane
Fairlane: Aha, så den fungerar igen? Jag vill minnas att det var så det fungerade i vårt förra badrummet, när termostaten var på väg att ge upp. Det fungerade ibland och ibland var det iskallt. Det blev iskallt oftare och oftare... Därmed inte sagt att det är termostaten, men klart misstänkt är den ju.
9 svar · 3,0k läst
·
S
Spidertotz: Hej, Jag har en liten avsatts innan trappan ner till källaren. Har har det tidigare legat en plastmatta men nu vill jag ta bort den och lägga ditt samma golv som ligger i hallen bredvid. Där blir en liten nivåskillnad mellan golv och trappavsatts och vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Vi pratat 2-5mm skillnad på olika ställen. Golvet är ett laminatgolv. Någon som har en bra idé?
0 svar · 3,5k läst
·
D
docfoetze: Vad har du hittat för studie som jämför aktivt mot passivt ventilerade golv? [citat]
5 svar · 6,2k läst
S
SnickareHobb: Tackar!
2 svar · 1,2k läst
F
Finalisa: [citat] Ja, ber om ursäkt, har ingen lång bräda till hands just nu. Det är ytterst lite böjt uppåt i en svag båge, hela golvet alltså, som att det sviktar lite uppåt. Tyvärr lite mer fall ned mot hörnet där dörren är. Inga vågor så direkt. Kan försöka kolla upp och mäta :) tråkigt med det märket då, det var där det finaste mönstret fanns! Pergo har en variant där dom
4 svar · 2,1k läst
Luddis_1
Luddis_1: Ja, i min lekman syn på det hela så ser det fullt normalt ut. (y)
3 svar · 1,4k läst
·
D
Dippis: [citat] Hej, vi letar golv till vårt nya hus. Jag vill ha furugolv men alla avråder oss då som menar att det blir fult av slitage ganska omgående. Hur upplever ni golvet? Har ni lite bilder? :)
4 svar · 5,3k läst
MathiasS
MathiasS: Jag funderar på hur hela konstruktionen ser ut. Är det källare under och detta är ett mellanbjälklag? Om inte, är plattan isolerad? Vilka lager finns från mark under huset och uppåt.
2 svar · 1,8k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Du måste nog byta även spånskivan
1 svar · 932 läst
SJoneklav
SJoneklav: Tack för att du svarade Xilona! :) Vi har också beställt Cornwall nu. Det kommer säkert bli fint och skulle det bli väldigt gult/guldigt med tiden så får man väl i värsta fall slipa om. Fast jag hoppas det dröjer innan vi kommer dit. Ha en fin dag vidare!! /Simon
5 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.