Demmpa
Demmpa: Vi vill undvika cellplast bla av följande anledningar: https://www.nyteknik.se/opinion/brandfarlig-och-giftig-cellplast-byggs-in-i-smahus-6953258 http://vpp.sbuf.se/Public/Documents/ProjectDocuments/64e8a893-5ea0-4448-bc44-6f8b8dafdaf8/FinalReport/SBUF%2013032%20Slutrapport%20Brand%20i%20olika%20cellplaster%20under%20produktionsskedet.pdf
10 svar · 5,1k läst
N
nybyggarn3: [citat] Jag körde ett lim från Bona, R850 tror jag att det hette. Köpte från en lokal grossist och betalade ca en hundring plus moms per kvadratmeter.
3 svar · 2,4k läst
yonna
yonna: Vi la in PangaPanga i vårt första nybygge 1976. Det var då ett av de dyraste alternativen på marknaden och det var jättesnyggt! Inredningssmaken var då annorlunda: blaffiga stormönstrade tapeter, lejongula köksmaskiner etc (även om just vi körde med helvita väggar). Det är ett hårt träslag och skall kunna slipas minst 2 ggr - vad jag minns. Tänk till - modet ändras och som sagt,
2 svar · 4,7k läst
Alti
Alti: Enklast är väl att du prövar? Själv gillar jag fogskum.
20 svar · 7,7k läst
·
Schwen92
Schwen92: [citat] Från 1910 (troligen innan), ombyggt 82, ja att dom är självläkande är ju en stark punkt ;)
12 svar · 4,4k läst
·
A
Akko: Hej, Efter att vår fog spruckit lite (mot en trätröskel) så läste jag mig till att man ska använda sig av en mjukfog. Detta gjorde vi men det blev inte så bra, för bred. Kan man ta bort mjukfogen lätt utan att skada fogen under och plattan? Hur gör man lättast? Känns som det var bättre med den spruckna fogen
0 svar · 888 läst
S
Sotiris: [citat] Det låter som en kanonidé, tror jag kör på Osmos hårdvaxolja vit.
6 svar · 2,4k läst
·
K
Kurtivan: OM det kan avgränsas på något vis så, t ex blästersand, sedan klinker?
1 svar · 1,7k läst
·
S
stenna: mattlack kan vara trist att gå på ( fötterna fastnar liksom) vi la in mattlackad Lönn parkett i köket nyligen , men blev så att jag lackade på ett lager halvmatt Nordsjö vattenbaserad parkettlack (mycket trevligare att gå på)
1 svar · 3,7k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Mina erfarenheter och gissningar, är att det nog inte är temperaturväxlingarna, som märks mest, utan den torra luften, som ju vidgar golvspringorna. Det blir ju, i absoluta tal, torrare om det inte bebos i lite längre perioder. Jag brukar vara i fritidshuset 3-7 dagar i månaden under den kalla årstiden. Övrig tid, så står det helt kallt ( Borlänge kommun)
1 svar · 1,1k läst
S
stuffs: Hej,! Efterfrågar lite designhjälp på klinkers I denna smala hall ska där flytspacklas och sedan läggas klinker. Den är 2,9m lång och har en blygsam bredd på 79cm.. Hur ska man tänka med val av storlek på plattor? Ett önskemål är nån grå nyans samt rektangulära plattor.. Får väl läggas längs med förmodar jag? Trots att ljusinsläpp kommer ifrån vänster. Längst ned kommer
0 svar · 991 läst
·
T
TobiasGren: [citat] Jag köpte Microsement via denna länk. https://www.latiendadelmicrocemento.com/es/
8 svar · 2,9k läst
·
K
Kyrkvägen: Hej! Skall gjuta och lägga klinker med värmeslingor på ett golv på källarnivå. Golvytan är ca 8 kvadrat. Anlitar en firma som sysslar med just mur och puts. Har någon erfarenhet av liknande och har tips? Hur mycket får man räkna med att betala? (Elektriker lägger värmeslingor). Tacksam för åsikter ...
0 svar · 909 läst
Falken88
Falken88: Ser för mig ut som en väldigt rimlig konstruktion jag skulle kunna göra. Anledningen att jag ville haft cellplast som isolering är mest att jag tänkte att det blir svårare för möss att göra sig hemmastadda i isoleringen
6 svar · 2,0k läst
·
H
huggan: Fuktkvot i trä ska vara max 16-17%, annars är det risk för angrepp. Så du bör riva upp det som är så pass fukskadat.
1 svar · 2,3k läst
·
R
Rebecka B: [citat] Tack för svar :) Spontant så känner jag detsamma. Ärligt talat vet jag inte riktigt än vilken användning av källarrummet jag kommer att ha, än.
2 svar · 1,2k läst
·
ofrivillige_hantverkaren
ofrivillige_hantverkaren: [citat] ..15min max blev det och det blev Pompej. I källaren. ”Det är ju så lite” tänkte jag med feta vinkelslipen och diamentklingan i handen - mjölkvitt inne på 5:e minuten! På med simglasögonen.. äh lägg av. Skiten tar sig genom allt, även dörrspringor.
12 svar · 9,5k läst
yonna
yonna: Jag la in 26mm (?) grangolv i mitt då nya hus för 15 år sedan. Det var då oslipat och byggaren sa att det är lämpligt att slipa det först efter något år. Det har jag inte gjort. Har bara såpat det. Tänkte då att det kan jag väl göra om /när jag säljer huset... Jag är mycket nöjd med golvet som det är nu.
2 svar · 2,2k läst
Erica Jansson
Erica Jansson: [citat] Parkett känns inte som ett alternativ av andra anledningar med, så skönt att höra att det inte funkar av den anledningen med :crysmile: tack för ditt svar! har hört att vissa har en maxlängd på 12-13m men som du säger så är det oorganiskt.. får se till att beställa tidigt så att det hinner ligga en stund då :)
2 svar · 1,1k läst
·
E
Evamargit: Tagit upp parkettgolv i hallen som lagts in 1980. Under lamellparketten låg korkunderlågg samt lite hopplock av wellpapp och lumppapp. Golvet under är gjutet förutom en bit närmst innerväggen som är gamla trägolvet. Pappen var lite ”fuktig”. När jag mätte fuktkvoten låg den på 20-28%. Mätte igen 10 timmar senare, nu 15-20% så det har torkat upp, funderar på om vattenledningen
0 svar · 661 läst
·
LLI
LLI: Tack för förslaget om eps-cement! Verkar vara en bra lösning. Men vill också gärna ha några synpunkter på alternativet med sandfyllning som jag tog upp i min fråga. Någon som har kunskaper/erfarenheter av det?
2 svar · 1,5k läst
·
MarcusRask
MarcusRask: [citat] Precis men jag vill gärna ha någon cm tillgodo på tröskeln. Men jag utforskar mina alternativ :D
12 svar · 1,2k läst
MathiasS
MathiasS: Om man ska (och kan) ta ner golvreglarna så använder man förstås en cirkelsåg till detta. Att det går med sandpapper, hyvel, lägereld och annat känns mindre relevant....
35 svar · 3,9k läst
·
V
Voh: Blir inte klok på att! Hittade något fint parkettgolv från Nordic Floor men tyvärr var upplevelserna från köpare dåliga, klassisk kinaproduktion. Jahopp. En säljare upplyste mig om att det finns en variant i prisklassen högre, nämligen NQD. Enligt hemsidan får man verkligen uppfattningen av att det är en Dackeättling som sitter med en rubank ute i John Bauer-skogen, i hjärtat av
0 svar · 3,3k läst
K
klash: Hej, Vi renoverar vårt snart 100 år gamla hus och kommer lägga in golvvärme i kök och vardagsrum och flytspackla över det (ca 30+20 m2). Nu har vi börjat kolla på golv. Jag vet att det vore enklare att lägga in ett parkettgolv, men vi gillar känslan och utseendet av ett massivt furugolv bättre. De flesta vi frågat har varit lite svävande på hur lämpligt det är kombinerat med
0 svar · 2,1k läst
B
bellman83: [citat] Gött, får se hur jag gör då.
22 svar · 72,0k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Direktverkande element är inte mer eller mindre effektiva. All energi blir värme. Vad är det under golvet? Gjuten platta, krypgrund?
1 svar · 1,9k läst
N
Nacka6688: Hej Vinylgolv är relativt nytt för mig, behöver fråga er som har erfarenhet av det innan jag kan besluta om det. Vi har 2 underlag i vår borätt, plastmatta på betong och befintligt ekparkett. Passar vinylgolv för båda dessa underlag, eller behöver vi plocka bort båda? Vilka problem kan uppstå och hur kan man undervika dem? Vinylgolv som jag undersökte har 4 mm + 1,7mm underbyggd
0 svar · 1,2k läst
Plåtis Rikard
Plåtis Rikard: Hej! Jag har haft en vattenskada och har precis fått ut allting som är blött och avfuktare står på plats. Jag har rivit ca 50% av golvyta på nedervåningen och skulle helst inte vilja riva mer. Uppbyggnaden jag har idag är, Betong sand ca 50mm, cellplast 50mm, cellplast 50mm, golvspån, parkett Jag har alltså rent ner till betongen idag, vad skulle ni rekommendera fyller upp med? Skulle
0 svar · 851 läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Jo. Det blir det såklart. Det är ju det som är meningen.:cool: Vi brukar dra latex där masonitbiten sitter. Blir som svarta hål mellan masonitbitarna.
3 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.