Golv
useless: Börja med att skicka in ett prov så vet du vad som är bäst att göra sen.
Sassafrassa: Planerar att bygga en mindre stuga, där jag av olika anledningar kommer att ha trägolv och därtill elburen golvvärme. Stugan kommer att grundläggas på plintar. Huvudsakliga värmekällan kommer att bli kamin plus några radiatorer, så golvvärmen är primärt en komfortgrej som jag vill ha. När jag kollar runt för att bilda mig en uppfattning om uppbyggnaden/konstruktionen, hittar jag
BirgitS: Kan du ta bort en tröskel för att se hur det ser ut under det synliga golvet? Förr var det ofta så att man inte la parkettgolvet under köksskåpen eftersom de stod på golvet (inte hängde på väggen som dagens skåp) vilket inte är bra för parkettgolv och beroende på hur köket är gjort och om man har utdragbara lådor se hur golvet ser ut under parketten när man tar bort understa
Smynta: Ja vi är helt slut efter en gång Det har stått en kakelugn där tidigare (gissar vi, syns märken efter den). Gissar det ev vart någon annan beläggning precis framför och sen lappats när kakelugn åkte bort.
Smynta: Tack! Det va fint under (eller som vi vill ha det) så skippar slipen
Åsa Lund: Avgasare med magnetit och partikelfilter kan förlänga livslängden på värmesystemet
Åsa Lund: Det är lätt hänt att virket slår sig när det är så breda dimensioner
nybyggarn3: [citat] Jag köpte av parkettkontakten. Far och son som jobbar som golvläggare och dessutom säljer golv till oss som vill lägga själva. Jag upplevde priset som helt ok men framförallt supportar dom sina kunder vilket var avgörande för mig. Fick hjälp med allt både handhavandefrågor och golvets utformning.
Strawberry road: [citat] Vi ruttnade på golvet, lite till Bauhaus och köpte ett nytt av annat märke. Logoclic. Lätt att lägga, skarvar som inte syns. Nu har jag hopp om livet igen. På måndag kommer kyl/frys så då måste golvet vara klart. På onsdag kommer väggpanelen. Efter påsk ska stugan ha nytt golv och nya väggar.
InciliusAlvarius: Hej Tänkte lägga golv och ville rådfråga innan. Jag undrar om ni hade lagt trägolv över hela köket och hallen löpande eller delat upp i två rum och satt en skarvlist? Undrar också hur ni hade gjort med väggpartier utan lister. De blir nog svårt att hitta matchande lister. Just nu är det stenplattor med fog. Skära rakt eller dö?
Johansörrö: [citat] Ja, de flesta av deras grejer är ju ruggigt snygga. Betydligt mycket roligare än konkurrenternas grejer.
Madbabbz: Gällande pergos vinylgolv. Vi skulle komplettera med en förpackning till golvläggningen. Vi har tidigare en som heter modern plank premium. Sambon kom hem med en som heter modern plank rigid click. Jag kan inte hitta den på pergos hemsida. (Rigid click alltså, där fanns endast premium click, optimum click och optimum glue) Är det samma golv? Vill ju inte gärna öppna och kolla och riskera
Eida: Hus byggt 1940. Har tagit bort linoleumgolv vid tröskeln till köket. Under finns en tjock masonitskiva, och under den finns trä. Vid sidan om träet under tröskeln kan man med en skruvmejsel trycka sig ner ca 10 cm till nåt hårt. Betyder det att det trä som syns är träbjälklaget? Och då blir det otätt ner till källaren om man skulle riva bort masonitskiva? Eller kan det bara vara vid
adab85: Fanns ingen matta på betongen. Detta, vad det nu är, smetades nog på som fuktspärr. Har haft hantverkare här, ingen tror att det är svartlim. Sannolikt asfalt då det nu luktar asfalt. Någon tyckte dock att jag skulle kolla om det rörde sig om kreosot, men det tycker jag verkar osannolikt.
Gurrans: [citat] Har sökt, men svaren var inte vad jag sökte. Testade helt enkelt att ställa frågan på nytt. Undvek att snöa in mig på specifika detaljer, då det kan finnas en viss rädsla att svara på. Verkar dock bli golv från Dinesen.
PurreP: [citat] Du tar in en duktig golvläggare som lagar i, sen slipar du golven ock njuter av ditt vackra golv... Eller, om du inte har ett fint golv som är värt att slipa, lägger ett nytt golv. Eller, lägger en stor, bred och ful list rakt över hålet...
Trollstugorna: Vad valde ni får golv till slut? Står oxå valet och kvalet om vinylgolv Tarkett
TobiasGren: Hej alla ni. Jag ska lägga ett massivt furugolv på 13 kvm. Igår tog jag in paketen från mitt garage där dem legat i en temperatur mellan 6-10 grader. Paketen har legat inne i 8 timmar. Enligt rekommendation ska plankorna acklimatiseras i huset i 48 timmar. hur farligt är det om jag börjar skruva golvet redan idag efter sig 12 timmar? Vad kan hända? vänligen /Tobias
Disneygrisen: Det är som en liten springa på varsin sida i kortänden. Har golvet inte klickat i ordentligt? Inte jag som lagt golvet själv så därför undrar jag. Det är bara så där på vissa golvplankor. Det är laminat klickgolv från Pergo om det är till någon hjälp :)
Krutgubbe: [citat] Egentligen är det ju bäst att låta springorna i golvet vara kvar, så golvet kan röra sig och andas. Det har nog mycket med "dammet" att göra och att det kanske är ohygieniskt. Men om man torkar med såpavatten så blir dt alltid lite såpa rester kvar i springorna som en hinna, och det är starkt basiskt och där trivs varken, mögel, insekter eller bakterier. Så golvet är
BirgitS: Men det är liksom bortkastat jobb för dig att fundera på en lösning om föreningen själva vill ta in en byggnadskonstruktör som ska bestämma hur det ska göras. Det hela kan ju bero på att grannen under har tagit bort en vägg och då är ju åtgärden att sätta tillbaks väggen och i samband med det trycka upp bjälklagret.
Mialia: [citat] Det lät ju toppen! Jag tänkte i å för sig måla listen och fogarna, men det kanske man slipper om man kör på den du rekommenderar. Tack!
annadaniel: Vi är på g med ny renovering och funderar på val av golv. Gäller en hall/groventre samt intilliggande gästtoalett. Fråga 1.kan man lägga golvvärme och låta samma slinga fortsätta in i toaletten. Eller behöver man ha två separata? Fråga 2. Med tanke på vinklarna. Bör man bli avskräckt gällande klinker och välja plastmattor i stället?? Bifogar skiss. Huset inte byggt i samma