Golv
Huddingebo: [citat] Spackla och lägg plastmatta. Finns många fina idag.
Emma Ruth: [citat] [citat] Hej, är det furugolv? Väldigt fint! hur ser det ut idag? //Emma
MartinEricsson1: Och då är det något i mig som säger att om det är svartlim så borde jag låta det vara, inte dammsuga utan bara sopa innan golvläggningen? Menar att om jag nu skulle ta ett prov och det visar sig vara asbest, då ska man ta dit saneringsfirma och hela den cirkusen, kanske helt i onödan?
Tompafix: [citat] Det finns 16mm spontade golvspån, se t.ex. Beijer. Du vill helst ta bort trösklarna när du lägger golv. så att du lägger golvet under trösklarna. Annars måste du ha fula tröskellister. Du kan dock behöva kapa dörrarna då trösklarna kommer högre. Ca 10mm till fasta föremål, vägg och elementrör. plasten under golvspånet lägger du ända ut till vägg vilket förhindrar
ByggPlankan: [citat] Du kan skruvlimma en golvgips uppe på spånet innan klinker. Om du inte tänkt flytspackla förstås. Glöm inte att du även måste limma spånet mot underlaget vare sig du ska ha trägolv eller klinker. Skulle verkligen rekommendera att du skruvar och inte spikar spånet. Följ materialtillverksrens monteringsanvisningar så blir det bra.
Ludde67: [citat] Du hittar kanske lite tips på denna sidan. https://www.cleanipedia.com/se/golv-ytrengoring/sa-gor-du-rent-och-far-bort-repor-i-tragolv.html
justusandersson: Golvet svajar för att golvbjälkarna ligger glest och har fel dimensioner i förhållande till spännvidden. Istället för att bygga en hjärtvägg eller sätta upp en balk, som kan få rejäla mått som stjäl av takhöjden, kan du förstärka takbjälkarna samt lägga in nya bjälkar mellan de befintliga.
ArneTW: [citat] Det går att flytspackla eller liknade för att jämna av det... Men gamla golv kan röra sig av oönskade orsaker, så jag skulle tagit upp ett hål för inspektion innan man bestämt sig... Det finns ju kameror för avloppsinspektion... Det kanske är dax för helrenovering med nya reglar. /ATW
AOlsson: Yes, hittade en mer vuxen variant idag. Ser ut som dammlus. Blir till att köpa avfuktare och hålla rent ytan, så borde dom försvinna. Skönt att det inte var något otrevligare djur. Tack för era svar
stigen: [citat] Hej Joonathaan! Jag har monterat ventilerade lister på några olika golv. Jag har kört med distanser som du inte tycks föredra. Men jag tycker inte det stör. Jag hyvlade fram en list i samma höjd som den vanliga golvlisten har. Listen kapades upp i mindre bitar i samma storlek. Dessa limmades med regelbundet avstånd på golvlisten och därefter målades det vitt. Men smaken är som
SofiaLM: Hej! Vi är intresserade av att lägga ett massivt furugolv i vårt hus och vi har tittat en del på Dala-Flodas på webben, då vi gärna väljer ett färdigpigmenterat. Är det någon som vet vart man bäst åker för att se Dala-Floda och liknande konkurrenter? Tack på förhand! Hälsningar, Sofia
BirgitS: [citat] Precis så att riva upp originalparketten för att lägga in något nytt parkettgolv av sämre kvalitet brukar vara dåligt när det gäller en framtida försäljning.
Karlsson944: Hej, Tänkte att vi skulle göra vårat ränne på logen till en festvåning. Första tanken var att lägga på ett lager till hyvlat brädgolv (25mm) men när vi började såg vi att golvet var i väldigt bra skick. Så tanken är nu att slipa golvet istället. Golvet är spikat samt att det har varit täckt med masonitskivor under en längre tid som också den var spikad med j*vla massa spik.
ByggPlankan: [citat] Följ golvbranschens rekommendationer. Får du problem så är parkett inte rätt ytskikt tyvärr.
Jonatan79: Fästmassa Probau Flytfix 20 Kg 3,3-5M² Stora plattor vill ha tjockare så mellan 3-4m2 per 20kg.
ByggaNytt: Tackar, ja det blir bra! [bild]
Robin Brännström: [citat] Jag plastade in där jag skärde upp mattan och sen la jag bara det nya golvet över. Jag skulle egentligen sågat upp undergolvet och satt in ett nytt men det var ett jävla jobb när jag gjorde det i ett annat rum, så jag tog den lätta vägen!
Byggerskan Bob: Hejsan Jag skulle behöva lite hjälp med att antingen hitta en bra beskrivning på hur bygga egna golvsocklar som döljer rör som går längs med väggarna i min lgh. De nuvarande är fula, bruna och av plast. 30x65 cm. De glipar och de lossnar i skarvarna och ändbitar fattas. Alt. vart man kan köpa sådana för inte allt för dyr peng. lägenheten är från 80-talet.
yonna: Det är också ingen dum idé att se hur TS's golv ser ut innan något görs.
Viktor.J: Golvsockeln ska vara kvar En golvslipning ska fixa det !
kuruten: Hej! Har lagt spångolv på gammalt bjälklag som har en annan höjdskillnad och lutning mot ett annat rum. Hur gör jag för att få golvet jämnt mot det andra rummet? Är just nu en lutning på 1cm på ca 3.5m(rummets bredd). Ska man flytspackla bara eller hälla ut sand eller finns det någon annan bra lösning? Tack! Mvh Kuruten