it-snubben
it-snubben: Det där är fullt möjligt att reparera. Slitskiktet, det översta skiktet av ek (?) har lossnat och brutits bort. Finns den lösa biten kvar så limmar du fast den. Annars kan du leta reda på en spillbit av ett liknande golv och kapa till en bit som passar och limma dit. Sedan slipar du det jämnt och lägger på ett lager lack.
1 svar · 1,2k läst
·
A
Amrich: [citat] Jag vet inte än! Arbetet är tänkt att börja på fredag. Jag hade gärna vilja vetat innan jag börjar om det uppstår problem om jag hittar plast i golvet eller inte. :)
5 svar · 1,5k läst
J
joksi: Jag flyttade!
33 svar · 5,0k läst
·
MekPappa
MekPappa: [citat] För att jag rivit en vägg och platsbyggda garderober mm för att göra två mindre rum till ett större. Därmed saknas det på flera ställen.
2 svar · 1,2k läst
·
Karl-Bertil Jonsson
Karl-Bertil Jonsson: [bild] Snyggare och förhoppningsvis mer hållbart än silvertejp. Inga vassa hörn heller.
44 svar · 4,4k läst
·
P
Pumabjörnen: [citat] Jag hade nog valt att skruva det, tror risken att det rör på sig blir avsevärt mindre med tanke på att det lär röra på sig en del vid skiftningar i temperaturen, kan också vara idé att hålla någon typ av mindre rörelsefog mot väggar och andra fasta objekt av samma anledning.
3 svar · 2,4k läst
·
T
Tomkall55: Hej, Jag har ett sekelskifteshus timrat med ”mullbänk”, Nu har jag tagit mig an en hall renovering där jag bla tänker lägga in nytt undergolv och golv. Överst på mullbänken finns ett lager med sågspån kanske 1 dm tjockt i snitt, allt är torrt och men jag är lite osäker på hur stadigt supporten för åsarna är behöver därför komma åt och inspektera, tänker suga ut spånet
0 svar · 1,1k läst
P
postkontrollen: [citat] Ja så rätt naturligtvis. Kan ju chansa lite!!!! :-)
7 svar · 12,2k läst
·
U
Undertaker: Det är ok om det inte är helt jämt. Men jag kan inte ha linoleummattan på 80 procent av golvet och sedan en länga som bara är spån och flera mm i höjdskillnad. Kan man flytspackla bara denna yta? Och kommer det inte rinna genom skarverna. Mitt golv är plankor ovanpå reglar, luft under för att isolera (jungahus, functurahus)
2 svar · 3,9k läst
·
K
köksbyggaren: [citat] Det är ingen dum fråga - jag har själv ställt mig den :-). Huset är från 40-talet och det är ojämnt lite varstans. Man kan ju överväga att bila bort det och gjuta nytt men jag tänker nog att det inte är värt besväret. Vidare så är nivån in nästa rum i källaren ca 10 cm högre liksom i "skrubben" man ser det till höger i bild på mittenbilden. Jag tror helt enkelt jag
4 svar · 2,5k läst
·
S
Snappahaneklanen: Lägg i samma riktning som i vardagsrummet tycker jag, blir lite rörigt med golv och tak i olika riktningar i rum bredvid varandra. Finns ju ingen lag som säger att det måste ligga i ljusets riktning, det är väl mer en tumregel att utgå ifrån.
4 svar · 2,6k läst
·
D
DSE: Tack, och va skönt att höra. Hantverkarna kommer hit nästa vecka så det kommer tas hand om.
2 svar · 1,4k läst
·
P
PappasHammare: Just det.. Kanske skulle nämna detta med såpan. De försökte skylla ifrån sig med att vi inte hade haft exakt den såpa de _rekommenderade_ men vi tyckte det var konstigt att en såpa kunde göra fyrkantiga fläckar. Men som sagt plankan utan såpa fällde dem.
3 svar · 3,5k läst
·
J
jonaserik: Kolla in gångjärn till motorhuvar, dom lyfter lite utåt samtidigt som dom öppnar, vet inte hur det blir då en huv har fritt framtill och du har lite tajt på din lucka på framsidan, så den kan kila fast, se hur det ser ut i din bil. Finns en till mustang som ser kraftig ut. Kanske går kanske inte . https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/gangjarn-huv-64-66-ho-vp-utvald.html
8 svar · 10,7k läst
·
R
rolfino: Njae! Nån stil ska det väl ändå va! Tror vi fixar det m en ny list
15 svar · 3,2k läst
·
L
lantzen: [citat] Tack! Detta hade jag läst tidigare, men kunde inte hitta texten nu.
8 svar · 2,9k läst
Skumpe
Skumpe: [citat] Vi förstår också proffset.
70 svar · 12,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Dubbelhäftande tejp är vanligt på den typen av lister. Jag har svårt att föreställa mig en plåtkant som ser snygg ut ovanpå en heltäckningsmatta som liksom är ojämn på ytan. Kommer man inte att behöva någon sorts list i alla fall för att inte riskera att göra sig illa på plåtkanten?
3 svar · 2,3k läst
krille30
krille30: Hej I vårt hus så blir några golvspringor så stora att det kommer in kalluft genom golvspringor. Detta dras sedan på sommaren ihop. Finns det något man kan lägga mellan golvspringor som håller mot kalluft kommer in tex någon fog? Bifogar foto. Huset står på plintar och byggt 1976. Mvh Kristian
0 svar · 1,2k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: Jag hade testat en sån där scotch-rondell på vinkelslipen. Eller ”grovrengörare” (samma sak) från biltema: https://www.biltema.se/verktyg/slipning/sliptillbehor/grovrengorare-2000020899?gclid=Cj0KCQiAoNWOBhCwARIsAAiHnEiO0QUrBH8O-AtIZ-LKDKUd8OGW_bRrGw3Y3Akl425LvpFBTOSZHOEaAlj4EALw_wcB
1 svar · 1,9k läst
·
oscarwww
oscarwww: [citat] Ja både med flytfix har jag gjort men även vanlig fix.
5 svar · 3,1k läst
P
PatrikJo: Där skulle jag utgått från hallen. Mätt ut kanske 2 plankbredder från väggen (inte en halv, då kommer du inte se linjen när du börjar lägga), och sedan förlängt linjen ut i köket.
3 svar · 2,6k läst
·
N
Nora.: Ska prova mig fram med era tips och se om det funkar. Tack!
5 svar · 1,3k läst
·
E
Elvvsbygg: [citat] Jag har lagt 40 mm frigolit och gjutit in golvvärme på det och sedan lagt klinker golvet bygger 8-9 cm på höjden. Har inte märkt av något problem med det ännu....
1 svar · 1,5k läst
D
Dublin: Lämplig mjukfog?
4 svar · 2,4k läst
·
N
nybyggarn3: [citat] Supersnyggt lär det inte bli med en generalskarv på parketten. För att få ihop det borde du kunna fräsa en spont i båda bitarna och limma en lösfjäder. Sponten fräser du enkelt med en skivnotfräs och lösfjädern tillverkar du av en rämsa plyfa, t.ex. 4mm. Eftersom du fräser båda golven med samma djupinställning bör höjden bli perfekt. Limma med vanligt trälim. Elastiskt
1 svar · 2,6k läst
·
A
Amrich: Hej! Jag ska lägga in ett vinylklick i vardagsrummet. Idag ligger ett parkettgolv ovanför vattenburen golvvärme. Tanken är att behålla parkettgolvet och lägga vinylklicket direkt ovanpå. Jag är osäker på hur konstruktionen ser ut under parketten. Jag funderar om det finns risk för att det ligger plast (ångspärr) därunder någonstans som jag vet vissa har under parketten. Kan det bli
0 svar · 1,3k läst
Oldboy
Oldboy: Som du säkert vet så är det en riskkonstruktion map fukt. Det innebär att det är fuktförhållandena som helt och hållet styr ev isolering. Varför frigoliten är snedskuren vet jag inte, men en gissning kan vara för att minimera risken för gnissel av frigolit mot vägg. (Golvet och därmed frigoliten rör lite på sig när man går på det och ligger två ytor an mot varandra och rör
1 svar · 2,1k läst
·
Hallonglass
Hallonglass: [citat] Jo det har funnits på plats. Det är draget åt sidan på bilden för att visa skadan. Oklart om droppskyddet funnits sedan 2008, men det var väldigt dammigt och hade en del fläckar - så det är nog inte ditlagt precis nyss iallafall.
5 svar · 3,9k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Ja, om du inte bryr dig om hur det ser ut, så är det bara att kladda på. Lacken skyddar golvet tillräckligt:)
9 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.