Golv
Conqvist: Kolla vad de står i lägginstruktionen. Du ska kunna förvänta dig att hantverkarna lägger golvet i enlighet med tillverkarens instruktioner. Vi använda speciellt underlag från golvtillverkaren avsett för vinylgolv när jag la vårt golv.
Olf Oggler: Jag tror inte på att borra reglarna i tex en bänkborrmaskin eller motsvarande. Det är en stor fördel att borra reglarna på plats. I alla fall om man har en grovgjuten platta där man kan behöva anpassa läget på hålet någon cm hit eller dit. Det är också en fördel om man jämför med att köpa borrade reglar.
Faariiis: Ringde en golvläggare och de brukar applicera innan limmet
Leif i Skåne: Det är mer än 40 år sedan men då lade jag Airolen stegljuds folie på denna lades lågspännings värmekabel (24V) 1,2 mm i diameter, sedan masonit med slät sida neråt på denna limmades massiv ekparkett. Har hållit perfekt. Inlägg#13 https://www.byggahus.se/forum/threads/laggningsteknik-massivt-tragolv-pa-lattbetongbjalklag.330073/#post-3132896
O: [citat] Som sagt ser det ut som vatten eller någon vätska trängt in. Vatten torkar med tiden. Men det kan ändå bli kvar fläckar. I detta fallet tycker jag det ser ut som det är något annat än vatten som trängt in. Eller att vattnet ännu inte torkat. Hur länge har det sett ut såhär? Jag har ingen erfarenhet av att bleka så små områden och skulle nog inte ge mig på det utan att
Burthen: [citat] Det blir lite jobb, men lättare än med koben. Då man får itu mattan också.
AB04: Ja jag håller med om att det blir snyggast. Där det är som mest toppar, försök att skruva ner dom brädorna så gott det går. Gärna med trälim under så dom stannar kvar där. Sen skulle jag säga att du går med elhyvel och drar bort dom toppar som är kvar. Använd längre skruv så att det nya golvet fäster i golvåsarna och inte bara i det gamla golvet. Fördelen med att lägga
AB04: Hej. Det finns aluminiumlist i ek-imitation i varjerande bredder som funkar utmärkt. Bygger ca4-6 mm på höjden.
NN65: Jag är på jakt efter en kartong av IKEA laminatgolv Prärie vitt, är det någon som har det liggande så köper jag gärna den…😊
Du och 19till: "Jag har haft en professionell mattläggare" Nej det det har du inte haft, möjligtvis har du betalat för det, men det ser ut som en praktikants första gången har gjort detta.. Professionellt utfört så skulle du inte kunna se skarven ens om du visste var den är.
VictorDb: [citat] Hittade detta på nätet, stod något om OSB 3
tergo: det kan oxså vara att spånskivorna ligger direkt på sanden med plast i mellan utan några reglar
nino: Antar att det är mellan 2 plankor glipan blivit? Isåfall är det nog helt normalt. Om man får en glipa som följer plankan, kanske viker av vid en kortskarv för att följa nästa planka så kan det vara sk sidlimning. Lacken har limmat ihop plankorna och sen rör det sig på det svagaste stället
Mrtornqvist: Om du ska lägga in subfloor så behöver du bara se till att allt biologist är borta Gör inget om du har sten eller Stendamma kvar under Damsug och lägg in nivel eller sub Om du är osäker kolla deras montage anvisningar
yonna: [citat] Efter 20 med dessa golv och där ballasten inte syns: - akustik: inget jag märkt - mjukt och behagligt när man tassar barfota men kräver golvvärme annars förmodligen mycket kallt och jag har inte problem med knän/rygg - slipning mycket svårt, jag har sprickor trots proffsig glättning. - känsligt för fläckar: olja och rödvin måste tas bort på direkten och i början fläckar
Mrtornqvist: Då löste sig ju sig väldigt bra. En seriös firma som tog sitt ansvar Det lönar sig alltid i slutändan Ibland är allt som krävs att lyfta luren å snacka med byggarn
E. Jenny: [citat] Tack! Låter fint. Frågan om det är värt att göra på helt nya golv. Ska fundera:-)
Luddis_1: Ta reda på vilken golvtyp och tillverkare det rör sig om. Kontakta sedan deras support för att stämma av om den föreslagna metoden är korrekt alternativt vad som krävs för att garantierna ska fortsätta gälla. Istället för att argumentera med golvläggaren bör du kortfattat förklara att betalning pausas tills du fått tillverkarens bekräftelse på att arbetet utförts enligt deras
nybyggarn3: Jag har limmat över 100m2 i vårat hus.ä, för snart 6 år sedan. Det var drygt och lite spännande men blev sjukt bra. Räknar inte med att lägga golv några fler gånger.
imported_Benno: Går går väl men det är antagligen ett grangolv som inte är så tåligt.
durrhandtag: [citat] Slipningen gick bra frånsett allt damm. Vi oljade själva och vi är nöjda.
Fixarjon: [citat] [/QUOTE] Såg en video nu, en smygvinkel löser detta
Smarteus: Hej! Är mitt uppe i att lägga ett grangolv i nya fritidshuset. Rev ut gammalt tråkigt laminat och lägger ett massivt grangolv (13mm) från Baseco direkt på golvspånskivorna som låg under. Skruvar ca var 40cm enligt lägginstruktionen och lämnar 8-10mm glipa mot vägg. Har även lämnat en glipa på ett par cm mellan ”rum” för att kanske sätta dit en tröskel. Men funderar nu på om