F
Freddekk: Hej, Målarfärg råkade rinna ut på parketten från målarburk som lagt sig ner. Upptäckte först efter en månad. Kunde dra bort färgen. Nu ser det ut så här under, se bild. Vad ska jag göra? Tack! Vänliga hälsningar Fredrik i Malmö
0 svar · 2,5k läst
·
G
GolvNisse123: Vad händer om man går på ett nybehandlat golv? Jag råkade göra så att de blev ett skoavtryck. Det ska behandlas en omgång till men tror ni att de blir problem om de blir en avtryck i nyoljad golv?
0 svar · 1,3k läst
T
tank77: Ångtvättbilen kör med en bandslipmaskin, kantslip, rotex samt en FlexiSand så det är en hel del maskiner du måste hyra och krävs en hel del erfarenhet för att få ett bra resultat. Återkom gärna med bilder på ditt färdiga resultat:)
7 svar · 3,2k läst
·
StolliBolli
StolliBolli: Jag vill lägga ekstav i fiskbenssparkett i min lägenhet, men på grund av kriget i Ukraina så är det akut brist på just det material jag behöver. Det lilla som finns att få tag på blir dyrare varje dag. Har fått erbjudande om att köpa en pall med så kallad ytved. Det är billigt och naturligtvis sämre -men exakt på vilket sätt det är ett nerköp för mig oklart. Har läst att det
0 svar · 1,1k läst
C
Casheeew: Hej! Bor i ett gammal hus (över 100-år) där man tagit fram undergolvet av furu. För att slippa lägga nytt hade vi tänkt göra så gott vi kan för att få golvet att bli fint. Har sett en del på Youtube där man använder "Pine Slivers" eller gersågade kilar som man använder i golvet istället för nåtning. Är det någon som testat? Är det att rekommendera? Är det värt jobbet eller
0 svar · 1,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag skulle nog rekommendera glasull som isolering. Lätt att trycka upp, och sitter kvar om man skär till med lite överstorlek. Och så blindbotten under, som håller isoleringen på plats. Hur högt är bjälklaget/golvbalkarna?
1 svar · 1,4k läst
Unikt namn
Unikt namn: [bild] Halvmask, skyddsglasögon och lätt hand rekommenderas.
7 svar · 6,2k läst
·
M
Malikokos: [citat] Tack!
6 svar · 2,8k läst
stefancrs
stefancrs: [citat] Ska bli vedspis och insatskamin, vit puts på allt. Jag tänker att plank kan skruvas direkt i bjälkarna? Dvs bygger mindre på höjden.
13 svar · 6,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Du kan ta bort tröskeln för att se mer om vad det är för golv och vad som finns under. [citat] Laminat är mer tåligt men känns kallare än parkett. [citat] Det är mycket viktigt att följa golvtillverkarens instruktioner gällande underlag, avstånd mot vägg etc.
1 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: Kan ju vara asbesthaltigt svartlim.
10 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: I så fall låter det troligt som att det från början fanns undergolv i hall och sovrum som inte var tänkta att synas, samt fiskbensparkett i vardagsrummet. Låter utmärkt att fråga en golvslipare som antagligen också kan se om det är originalgolv eller inte.
3 svar · 1,6k läst
·
Z
zoddri: Har heltäckningsmatta i 2 rum som vi ännu inte gjort annat än tittat på, nyss skrivit kontrakt på bostaden. De är inte i dåligt skick men vi vill verkligen inte ha det under fötterna. Utan att veta hur det ser ut under golvet och givet att man får bort mattan utan att det blir en massa kratrar kvar. Begår vi en massa fel om man helt kallt rullar ut ett lager foam och sen lägger golvet
0 svar · 822 läst
T
Timbuktu: Tack för svaren, ska försöka ge mig på detta idag igen då tålamodet tröt igår Tänkte klyva första brädan då sista brädan kommer bli cirka 4cm stor vilket känns lite smalt? Har tillgång till sticksåg och cirkelsåg, även kap gersåg men den går inte riktigt använda till det kanske
7 svar · 1,3k läst
·
B
Bouwer Bob: Hej, Har en generell fråga kring laster ifrån golvspåneskiva. Har ett 1 och 1/2 hus med källare ifrån 1967. Tänkte renovera ett våningsplan med att byta undergolv och på det lägga parkett och klinker. Tänkte fråga spontant är detta något jag bör utreda med en konstruktör då jag tillför 1 ton som egentynd. Spontant bör tycker jag inte det bör vara några problem men tänkte
0 svar · 512 läst
T
Tompafix: Så det var inget problem att slå dit de nya brädorna?
6 svar · 1,4k läst
·
M
Maria Larsson2: Håller på och lägger detta golv och har samma problem att det går sönder. Synd att jag inte läste om detta innan jag köpte hem golvet,men men. Jag undrar om det är någon av er som dessutom varit med om att den lilla vita plastbiten som sitter på kortsidan att den lossnar när jag tar upp för att ändra. Har förstört 4plankor nu trots att jag är försiktig
11 svar · 2,9k läst
·
J
jj0nsson: Hej! Vårt nya massiva furugolv staplades under förvaring upp på tryckimpregnerat trä vilket tyvärr gett gul/gröna fläckar på brädorna. Sitter någon på husmorstips om hur man tar bort fläckarna? Tänker något medel eller liknande. Vi har testat slipa och det blir bättre men det verkar ha gått in en bit.
0 svar · 3,0k läst
T
Torkad gubbe: https://www.stadbutiken.se/sv/artiklar/skurmaskin-oscillerande-13.html Denna är en mycket bättre maskin och är du rädd för stänk på väggar så har du för mycket vätska
1 svar · 5,6k läst
LowFlow
LowFlow: Hej! Ska strax lägga undergolv i mitt lilla snickeri men vet inte riktigt vad jag ska använda. Tidigare jordgolv, lagt markduk N1 och makadam. Spännvid 3,9m med tre markpunkter. CC 60cm Tanken var att råsponta på bjälklaget och sen lägga nåt billigt klickgolv men läst nu att råspont inte är optimalt. Hade inga planer på att isolera golvet mellan bjälkar. Funderar nu på
0 svar · 1,7k läst
V
voxmon: Hej Har byggt ut vår övervåning så det blev an carport under. Underifrån är det spårpanel, vindpapp, bjälklag med isolering i, golvspån 22mm, 2 ggr 13 mm golvgips (2 st pga brandskydd). Var lägger jag ångspärr, ovanpå gips eller ovanpå isolering? Fått för mig snickaren sa ovanpå gips, men i väggarna lägger jag det innanför isolering eller hur? Om det i golvet ska va ovanpå
0 svar · 1,2k läst
T
tank77: Ja, plasten längst ner!
1 svar · 4,2k läst
A
Andreas12345: Det var rejält halt i början, efter några månader blev det bättre. Jag gjorde flera oväntade vurpor i svängarna. :)
1 svar · 3,2k läst
E
Engfield: Hej kära Byggahus'are! Vi har precis köpt ett hus från 60-talet med utbygge från 1975. Det mesta är original och ska ses över allt eftersom. I utbyggnadsdelen har jag noterat en doft som inte är så angenäm, men som vi inte kände på visningen. Inte stickande och obehaglig men något unken gammal doft. I ena delen av utbygget så har man lagt plastmatta på betongen (groventrén) och i
0 svar · 1,9k läst
L
Leif i Skåne: Jag lade massiv mosaik parkettgolv i köket 1984 lackade med BONA lack för offentlig miljö. Jag tror det var D-503 samt en annan lack. Den 1:a var tunn som thinner och försvann ner i träet, den andra var en 2 komponent lack som skapade en yta, 2 ggr med denna blev perfekt. Kolla här https://www.byggahus.se/forum/threads/vilket-koeksgolv-skall-vi-ha.342776/page-2#post-3302222 Har inte rört,
1 svar · 1,6k läst
nino
nino: Nej den är det inte Tror den hette prime intense grundlacken sen kunde man nog köra vilken som helst av deras vattenbaserade lacker
3 svar · 2,4k läst
i&e JOHN
i&e JOHN: Verkar finnas massa olika här https://www.olivesverige.se/produkter
5 svar · 3,8k läst
·
B
baracuda: Hejsan, har lackat golven med trestjerner golvolja vit, ska man göra en mellanslipning och sedan lägga på en hårdvaxolja för att få en hård yta Rolle
0 svar · 960 läst
semanuelsson
semanuelsson: [citat] Blir väl att köra på det. Alltid nervös att knäcka tunna borr i knasig vinkel etc. Får väl ta det lugnt o göra det en dag när tålamodet är på topp :)
4 svar · 3,3k läst
A
Ankier: Nej precis, har svårt att tänka mig att det sviktar. Man får hoppas att plattorna sitter fast Jag hade tänkt att försöka skrapa bort den lösa fogen med Fogskrapa och sen lägga ny. Tack, då tänkte jag rätt
6 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.