Golv
Syll: Hej! Jag har ett jättefint källargolv i betong som är målat med något grönt som är slätt och lent. Huset har stått tomt i 20 år, byggt och dränerat 1963. Det ligger en jättefin och fräsch jutematta direkt på golvet sen okänt antal år, men vi kan ju anta minst 20. Jag vill göra om det till ett kuddrum åt barnen med ribbottnade sängar direkt på golvet. Jag anar att golvet kanske
Issiw: [citat] Okej, du tänker så. Men vill man att det ska "svikta" något? Vinylgolvet vi har beställt har "inbyggd" foam
Yllert: Körde med bygglim (limfog tror jag det var). Använde stenplattor jag nyligen tagit bort från trädgården som tyngder, blev super. Smältlim var däremot värdelöst. Kanske inte limmet i sig, men torktiden är så enormt snabb att man inte hinner limma över hela området tröskeln ska ligga.
hsd: Ja, om det sen kan klara mer men tillverkare vill inte ha reklamationer Snyggast brukar vara med avslut i samband med tröskeln
Kim Lundström: [citat] Tack. Ok, då ska jag använde det.
BirgitS: Välkommen till forumet! Det kan bero på flera olika saker, t.ex. att underlaget (kanske sand) har flyttat på sig under årtiondena och gjort att parketten inte längre får stöd underifrån på vissa ställen så den sjunker där, att man har belastat golvet tungt på vissa ställen så att man har förhindrat golvets naturliga rörelser när luftfuktigheten inne ändras, att det är torrt
HSP: De gånger jag rivit ut mattor har jag även tagit bort allt lim. När limmet varit borta och allt är avstädat i ett dygn då har även lukten försvunnit. Senaste gången jag rev golv luktade det rejält när jag rivit bort två lager matta. Det gick inte att vädra bort fick huvudvärk. Men efter att golvlimmet slipats bort försvann lukten. Det var och för sig betonggolv utan fukt, på
jon_halling: Hej! Vi tittar på ett hus som har potential att byggas ut då det i anslutning till huset finns en stor tillbyggnad som idag är verkstad. I verkstaden finns det ett gjutet golv av okänd tjocklek. Det jag funderar över är om det är möjligt att regla upp på det golvet för att sedan lägga trägolv eller måste vi bila bort och gräva ur för att sedan gjuta en "riktig" platta som inte drar
Joella85: Lagt ett laminatgolv från Tarkett som luktar väldigt mycket jämfört med andra laminatgolv som finns i huset sedan tidigare. Hade golvet i förpackningarna smått öppnade nån månad innan och var lika då, men trodde det var förpackningen som luktade och inte själva golvet. Står att Tarketts golv ska ha bra värden med låga halter av VOC och formaldehyd, så blir lite fundersam när hela
daddydj: Jag är också på jakt efter täckbrickor. Oväntat svårt att hitta några vettiga.
Karolina84: Hej, Vi har köpt ett hus där tidigare ägare lagt in oljat ekgolv/ekparkett på hela nedervåningen (nästan). Jag frågade hur de underhöll golvet och fick till svar att de dammsög, torrmoppade samt körde med ångmopp. nu börjar golvet se slutet ut, lite som att det torkat och kanske behövs oljas in igen. Någon som har någon idé eller tips på hur vi kan göra för att underhålla
Demmpa: Inget svar på frågan, men 3-stavs mattlackad ek från Kährs är nästan helt omöjligt att få tag på i dagsläget. Kährs har/hade minst en stor fabrik i Ryssland. Vår lokala bygghandlare kunde via Kährs säljare skaka fram två olika, Ek SEED (ca 600kr/m^2) (omgående leverans) och Urban brown (ca 950kr/m^2) (leverans början av juli).
Lulaua: Idag räknar man med en nyttig last i bostäder på 2kN/m2, alltså cirka 200kg/m2. Så dina 1000kg på drygt 1m2 är alldeles för mycket för att chansa, det behövs uppgifter om bjälklaget för att kunna räkna på det, men tror det blir svårt att räkna hem.
Gutt: Hej! Vi har behandlat två golv. En fiskbensparkett från 1930 och ett massivt brädgolv från okänt årtal, gissningsvis åttiotalet. Bägge slipades och pigmenterades lite vitare. Parketten lackades och brädgolvet vaxades. I båda fallen har det uppstått problem. På parketten (Bild 1 och 2) har uppstått svarta fläckar som ser ut att kunna vara fukt. På brädgolvet (bild 3 och 4) har ett
atomlab: Primer är bara en vidhäftare. Inget tätskikt så golvet under kommer fortfarande att kunna andas. Bara att flyta på.
Spree: [citat] Den här alltså? https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/malarfarg-och-tapet/olja-och-bets/hardvaxolja/hardvaxolja-osmo-orginalet-sidenmatt-3032/p-449521-427596?gclid=CjwKCAjw77WVBhBuEiwAJ-YoJFpVMUFCsR6PlI4P6SGvZ3GnOVRLVst4guAbjWPeMqAa8oPPg25m0BoCXn8QAvD_BwE
BirgitS: [citat] Ja, något sånt verkar bra. [citat] Jag har ingen erfarenhet men det finns andra trådar om att få bort ludd- och limrester efter att man har tagit bort linoleum- och plastmattor.
BirgitS: Om parketten sviktar så beror det nog på att underlaget inte är tillräckligt bra när det gäller planhet och/eller styvhet.
boschkenta: [citat] Låter helt rimligt då laminatgolv består av trä (som rör på sig) med ett lager plast på. Det finns helt vattentätt vinylgolv som känns som en bra lösning för våta fötter :)
Robbaaa: Jajjamen! Hittade typ ett brett och grovt rakblad som jag kunde skrapa bort resterna med! (y)
BirgitS: Välkommen till forumet! Om att måla linoleummatta: https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-linoleummatta.29530/ https://www.tv4.se/artikel/4fc01c5504bf72519400bbff/martin-timell-om-hur-du-bast-malar-om-linoleummattan Under förutsättning då att du är säker på att det är linoleummatta och inte plastmatta.
Düsseldorff: Ta bort listerna, på med golv och återmontera listerna.
fel_verktyg: [citat] Kan förstår men är inte den som bestämmer. [citat] Vet att det ska aldrig vara osynlig men försöker bara göra detta lite mindre synlig. Tack för svaret!