T
Torkad gubbe: Jag hade satt en smyglist för att dölja glappet mellan golv och golvsockel möjligen bytt ut dörrfodret
1 svar · 2,6k läst
·
P
Patzie: Eller en säck flytapackel bara hälla på så mkt de behövs tills du möter nivån du vill, håller för de lilla du vill ordna.
11 svar · 3,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Tekniskt är det inget problem. Det blir ett trögare system, dvs. det reagerar inte lika fort när rumstemperaturen ändrar sig t.ex. pga. att solen lyser in.
9 svar · 1,2k läst
J
Johan456: Nu är jag inte så bra på flytspackel men generellt är 6mm väl tunt, det riskerar att spricka. Samma med 6mm gips. Kolla en tillverkares anvisningar, det brukar vara svaret. Vill du ha jämn höjd, riv upp, regla tätare=gör ordentligt. Fundera på golvvärme. Följ anvisningar och klinkern blir lite högre än parketten.
11 svar · 2,1k läst
Vermilion
Vermilion: Tror ni det är okej att bara lägga masonitskivorna på spånskivorna eller bör jag limma dem eller något sådant för att undvika missljud?
4 svar · 1,7k läst
·
Pettro H
Pettro H: Jag har samma problem med ett likadant golv. Fick du någon rätsida på om det går att fixa utan att slipa?
1 svar · 2,6k läst
·
S
Svanteman: Menar du att en stav är 20cm lång eller menar du att tjockleken är 20mm? Hur gammalt kan man tro att golvet är? Som det ser ut där du försökt slå isär det tycker jag det ser ut att vara en "riktig" stavparkett. Limmad. Svårare att plocka upp men då kan man ju också anpassa stavarna författare få precis det mönster du vill ha, finns väl som standard både 20mm tjock och ca 20cm
2 svar · 1,2k läst
·
L
LaT: [citat] Räkna med att du förlorar minst 10cm om du ska göra det någorlunda ok. Här finns en bra beskrivning, sen är det upp till dig hur litet isolering du anser räcka för dig. https://www.villavarm.se/lagenergihus/golvkonstruktion/
4 svar · 1,9k läst
mexitegel
mexitegel: Det är inte Öresundsbron du gjuter så vattna ett par-tre-fyra dagar så räcker det gott.
22 svar · 4,5k läst
Viktor.J
Viktor.J: [citat] testa, funkar det så funkar det.
6 svar · 1,6k läst
·
F
Fia Isendahl: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej! I vårt ca 1,5 år gamla microcementgolv har blivit mindre sprickor och skador mellan två rum och vid altandörrar. Svårt att se på foto/ förstora bilderna. Hantverkarna som lagt golvet kom och kladdade på, ser för hemskt ut. Vi vill försöka fixa det själva, men har ej kunskap. Kan man spruta in i sprickorna , slipa och i så fall med vad. Hur
1 svar · 2,5k läst
·
Davidbagare
Davidbagare: [citat] Ja, eller en gammal läcka i en termostat…
5 svar · 2,0k läst
·
J
jespgrun: [citat] Var nog halare från början men tycker det blivit bättre med tiden!
13 svar · 10,9k läst
·
M
MalinMatti: Intressant tråd. Lägger till ett foto på vårt golv i vår sommarstuga. Är solblekt och skulle behöva nån typ av behandling men vet ej hur förra ägaren gjorde. Funderar på fint slippapper och en olja som är anpassad för just denna typ av träslag, vilket det nu är. Vill ju inte förstöra ett så vackert golv. Alla tips är välkomna. Mvh Mattias
13 svar · 6,2k läst
·
A
ajn82: Slutade med att när de kom ville de istället använda en olja från cmv, https://www.cmvsverige.se/se/base-oil-colur-system/color-range-basolja Lite spännande eftersom hon som bokade jobbet dagen innan talade sig varm för en annan olja, men i slutändan har jag ingen kunskap så man får ju gå på deras rekommendation. Så här ser det i alla fall ut, så nöjd med resultatet för
6 svar · 3,3k läst
·
E
elikaufman: [citat] Limmad mellan planken tyvärr..
22 svar · 3,4k läst
·
B
BosseHansson: [citat] Jag hade satt gummisockel på rulle. Finns olika varianter, blir snyggt och går fort.
23 svar · 2,8k läst
S
sturnus: [citat] Yes Or 22mm chipboard on the new part and 4mm plywood, mdf or fiberboard on the old part for alignment
1 svar · 1,9k läst
M
M_H: [citat] Hur har det gått, har du fått till det? Jag var i kontakt med min lokala återförsäljare av Contura i somras för att höra om det skulle vara möjligt att byta ut gnistskyddet mot ett som skjuts in istället, men det var ett svalt intresse för att hjälpa till så det dog ut. Vi har också en Contura 550, installerad för 13 år sedan. Återförsäljaren var osäker på om vår
37 svar · 31,8k läst
·
E
Edholax: Det droppar inte från kyl eller frys.
15 svar · 4,2k läst
·
yonna
yonna: Har obehandlade 24mm granplank i övervåningen. Nu ca 17 år och såptvättas ett par gånget om året (oftare det första året) och annars bara dammsugning och ev lätt fuktig dammtorlning. Väldigt lättskött om man kan överse att det periodvis är sprickor mellan planken. Om man tänker långsiktigt är det värt att få tag på högsta kvalitet gran som jag tycker är betydligt vackrare
2 svar · 2,1k läst
Dr Benz
Dr Benz: Blev lite sent men allt rullar på i 100. Hade ute en golvläggare för att se vad man kunde göra. Det var inte mkt man kunde göra då golvet svält på några ställen och det inte var massiv fiskben utan parket med ca 4mm slityta. Så det golvet är nu förpassat till tippen. Och vi får ett enhetligt golv överallt. Så ok i slutändan ändå.
9 svar · 2,2k läst
·
nino
nino: Tror det är svårt att hitta röd brädor, känns som dom blir det med tiden?
2 svar · 1,3k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Detta kan du inte göra så mycket år nu i efterhand även om du höjer rumstemperaturen. Kolla att det inte är luftdrag genom någon springa därnere där partierna är rörliga. Sedan kan man ju alltid lägga en matta framför glasdörrarna. På sikt kan man ersätta glaspartierna med fasta fönster och har bara en dörr kvar.
3 svar · 797 läst
rockin_john
rockin_john: Det löste sig, fick ställa sängen på högkant och lyckades rulla ut en bit i taget.
4 svar · 1,5k läst
P
PHP20: [citat] Tack för svar! Vi hade ca 20-22 grader inomhus, utöver det var huset helt omöblerat första veckan. Vecka 2 var större delen fortfarande omöblerad. Sonens byxor var utan knappar, blixtlås etc. Det var vanliga och dessutom relativt urtvättade pyjamasbyxor i bomull. Annars hade jag haft full förståelse för att repor hade bildats med enkelhet. Men det är exempel vis även synliga
2 svar · 6,5k läst
·
M
Malin343: [citat] Hej, tack så mycket för att du svarade. Ok bra tips. Har inte tänkt tanken på att det skulle kunna ha något med köket att göra. Vårt kök är byggt 2004. Vi har fullt upp att försöka lokalisera vart lukten kommer ifrån. Den kommer som sagt och går. Idag var den mer framträdande och vi har tex ett frånluftsdon i en garderob som idag luktade. Denna är på nedervåningen. Vi
15 svar · 17,6k läst
T
tergo: [citat] Ta bort svart fläck på träskiva med oxalsyra - YouTube
10 svar · 2,5k läst
·
A
AG A: Som @Bröstmjölk säger så är det där ett laminatgolv som inte går att slipa. Det har ett mycket tunt översta ytskikt som tyvärr inte går att slipa.
5 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.