Golv
ricebridge: I värsta fall kan du också sätta en platt list av ek, t ex en sockel som du lägger ner.
TommyC: Jag har lagt nya trägolv i ett rum i lgh byggd i slutet av 30-talet och alla ytor förutom vardagsrummet i en lgh från slutet av 40-talet. Golvet från 30-talet hade en betongplatta som var helt plan. Jag lade golvet på korksmulepapp. I lgh från 40-talet lät vi först en golvläggare lägga plastmatta i kök och hall. Golvläggaren berättade att dom aldrig flytspackar. Dom använde
HEM2121: [citat] Tack för tipset! Det finns parkett som har nedsatt pris, Det är ok pris mellan 600-800 per kvadratmeter.
Lars_A: Måste bara tacka allas engagemang här!! Otroligt uppskattat! Med vind i seglen från er tog jag ett möte med byggherren först på telefon och sedan fysiskt. Det finns även några andra saker som behöver åtgäras så jag var minst sagt tydlig i mina krav. Han var enig i det hela och har gett oss sitt ord att detta ska åtgärdas och att resultatet ska vara fullgott. Det går att formulera
mrsnhp: [citat] En del fattar inte hur mycket dom kan tjäna på att komma och titta. Vi tog in offerter på byte av hängrännor för ett antal år sedan. De flesta skickade bara ett pris per meter. En firma kom förbi och mätte och kollade, och kikade in under takpannorna och frågade hur gammal pappen var. Det slutade med att dom fick i uppdrag lägga om hela taket :D
JuneRules: Ursäkta seg att svara men har spenderat tid i köket ;) Jag har fått bort allt ner till spånskivan och lyckades ta bort det i riktigt stora kakor vilket blev bekvämt tidsmässigt med bra tips från denna tråd TACK!!. Införskaffade en slagborr och tog kakel med sen hackade ut dessa störe kakor som jag sedan bröt bort med kofot. Nu ska jag förmodligen lägga Kährs tuplex sen ett parkett
NiklasPEN: [citat] Låter bra, det lutar åt att vi gör något liknande. Jämnar av plattan och sedan på med plast och foam. Tack för svaren.
Maajke: [citat] det är nog målat för länge sedan innan jag köpte huset mår jag tro! Bra tanke!
egge80: Pappret du pratar om är förmodligen lumpapp, men där har du inte anledningen till svikten, den beror på ojämnt underlag
SiIIen: [citat] Thx. Kan det räcka att lägga fuktspärr på mattan annars och så golvet på det? Eller finns det någon risk med det? Golvet jag tänkte är Barlinek parkettgolv Ek 4-stav Vitlackad 14mm.
BenyK: Har precis införskaffat en 80m2 av "Play Ek Winter" och undrar om skarvarna mellan plankorna såg likadan ut på eran parkett. [bild] [bild]
Hanmeddetvitahuset: Jag misstänker att det är ganska enkelt åtgärdat och jag är inte främmande för att göra det själv. Är inte sugen på att slipa om alla golv igen. Testade med lite diskmedel och lätt gnuggande med gröna sidan på en kökssvamp på en fläck som ändå kommer att döljas av fast inredning. Jag tycker att det blev betydligt bättre (så pass att jag är nöjd), men vill såklart inte
Halllberg2019: [citat] Det hade varit för bra, men maxlängden var 4,8m
Andreas_kalmar: Har med framgång tagit bort liknande från ett kaklat golv med bara skrapa och scotchbrite efter blötläggning men då var inget fuktkänsligt i vägen
Ludde76: [citat] Golvgipset är både skruvat och limmat mot spånskivorna så det sitter nog bra men tänker att det inte spelar någon roll om spånskivorna rör sig.....
Plaincollar: Okey, det är lite som att lasera. Tack, ska göra som du skriver plus att spä lacken med icke pigmenterad lack. var kanske lite väl täckande...
Halllberg2019: [citat] ----------------------------- Jag kom på nu att jag lägger golvet på bredden i stället. Råsponttaket ligger ändå på bredden så då blir det samma. :-)
Åsa Lund: Det går inte att gjuta så tunt med betong, kanske går att flytspackla. Betongen är sprucken och den måste armeras för att inte spricka igen. Bäst vore att knacka bort allt gammalt sprucket och gjuta en ny, armerad platta.
nino: 28*70 på högkant och en avstäningslist på den neråt, tejpa med maskeringstejp mot spacklet så släpper det lättare, smörj på lite matolja men det behövs inte
Mikael_L: [citat] Ovanpå cellplasten, samma princip som i väggar, plasten ska vara närmast den fuktiga varma sidan. Cellplasten tål ju ev markfukt, annars skulle man inte kunna ha den under betong, som man gjuter alla plattor idag. I övrigt. Tja, den plattan som har golvvärme och isolerad under kommer ju alltid vara torr, de andra är aningens mer osäkra. Är det alldeles för dyrt eller jobbigt att
Hans G2: På med sesamolja på resten av golvet också Men skämt åsido, är det inte slipbart och golvet har sugit in oljan så lär det bli svårt att åtgärda. Å andra sidan är det rätt opraktiskt med ett köksgolv som inte tål något så kan de få ett nytt golv via säljare/försäkring så är ju det ett plus. Att det finns en tunn tröskellist kommer ingen tänka på.
Rickard.lj: https://www.rentaeasy.se/produkt/betongslip-230v-180mm Andra ord betongslip
Anders Eriksson3409: Hej! Någon som vet vad det kostar att lägga ny fiskbensparkett ca 30 kvm
olego: Hej, Det är faktiskt så att det är kallt här hemma. Detta är vår första vinter i denna lägenhet och tidigre lägenhet där vi hade 70 år gammal fiskbensparkett, hände det aldrig att det framkom glipor på vintern (men det var varmare i den lgh). Tack för svaren!
inquam: Kom på att jag aldrig visade hur det blev. Det gamla takfönstret som är i bilden är dock bytt sedan bilden togs.
anders07: Weird... Hittar inte något på Byggmax, annat än för inomhusbruk... De brukar kunna beställa hem om man frågar dem dock.