Golv
tergo: [citat] om det är parkett så skall där vara ca 7-8 mm mellanrum till trösklen och man kan tex. sätta kvartstav där
Rickard.lj: Nej det är inga problem om den försvinner , räknar med att du har fall på golvet i tvättstugan till brunn
hullan: Om det kan hjälpa någon i framtiden så innehöll detta inte någon asbest. Fick precis svar från Evema (som för övrigt är otroligt bra att ha att göra med) Jag tog med två bitar av själva mattan + juteväven + det gråaktiga materialet som nästan blivit till pulver. Inget av det innehöll asbest.
klaskarlsson: [citat] Rent generellt skall man väl inte spacka på flexibla material då det över tid spricker. Så kork/plastmatta bör du ta bort. Ett alternativ är kanske att lägga golvgips ovanpå och sedan spackla - om du vet att det är torrt och bra undertill osv
Trissstral: [citat] Ahhh okej! Tack snälla för du tog dig tiden att skriva. Vi är nyblivna husägare & har inte mycket kunskap på nacken Vi får helt enkelt kolla runt med lite firmor och se vad som kan göras.
mrsnhp: Vi körde maskinhyvel på ett sådant golv för att jämna ut det lite så att vi kunde lägga klickparkett. Då tog vi bara ”åsarna”, men det borde ju gå att hyvla hela golvet för att få bort fernissan och sedan slipa det för att få det slätt.
joasag: Har rivit en del innerväggar samt bilat bort klinker och fix på cirka 45m2. Därefter gick jag på med betonggolvslip (större modell). Fick det väldigt jämnt men det finns några lokala svackor här och där, som mest runt 8-10mm skillnad över hela ytan. Jag vägrar dock att flytspackla hela ytan då totala ytan är runt 90m2 och att få till det är i stort sett omöjligt. Det är endast
Pionen75: Hur blev trappen? Ser att det är ett gammalt inlägg så du kanske är klar med renoveringen!?
Peter2400: [citat] Det enklaste är att "slänga" på en hink eller två med 2k färg. Väldigt enkelt, billigt och kan både bli fint och hålla bra. https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhusfarg/golvfarg-floor-2k-ljusgra-2000051289 Ett annat alternativ är att slipa allt och lasera eller olja det. Men det är väl ca 10ggr mer jobb.
Dynamobonka: [citat] Stort tack! Man får kanske bara rensa lite mer då för att slippa för stora kvisthål och liknande.
pacman42: Så board i flera lager som fasas ut då. https://www.byggmax.se/board-24-mm
ahalle: Ja, jag kommer testa köra något lim, sen se hur det blir. I värsta fall får jag stå för ny matta. Tackar för svar
Manganbangan: [citat] Mattan är absolut inte tät. Man kan tillochmed andas genom den
AXS: Lägg klinker som ser ut som sten. Finns 20-30 breda. Behövs ju bara några få plattor då och borde inte bli så dyrt. Skulle köra fix direkt på planket och så tunn fog som möjligt. https://stenbolaget.se/products/nordic-stones-borghamn-morkgra-klinker-60x30
hsd: [citat] Jodå, det går men golvet kan ta olja / lasyr ojämnt efter en slipning så det var därför jag hänvisade till en duktig golvfirma med erfarenhet, de kan bedömma hur resultatet kan bli
hsd: De nya golvlackerna skyddar bra mot gulning Vaxa golvet är förhållandevis lätt men vaxat är inte lika slittåligt som lackat så man får räkna med att vaxa om golvet oftare än om man lackar, dock behöver inte golvet slipas vid omvaxning Vaxat känns lite varmare att gå på (barfota)
Helena_Gavle: Jag har i flera år successivt SKURAT med outspädd såpa, sköljt och sedan strukit på mer såpa som blir ytbehandling . Fin rent lite grånat resultat. (40år gamla altaner). Såpa är lite fet, och kommer ofta från tall (virke)
Knight: ESD godkända skor :rofl:
BirgitS: Det beror ju på hur mycket repor och andra skador man står ut med innan man slipar. Det blir dyrt om man vill slipa med bara några års mellanrum. När det gäller barn så bodde det en småbarnsfamilj här i 3 år innan vi flyttade hit och det finns skador i parketten i köket som är mycket djupare än det går att slipa.
JohanGH: Det är ett betonggolv under som jag vill dölja. Tanken är att ett monterat trägolv blir snyggare och mer hållbart än trallplattor. Eftersom det är 20kvm så blir det dessutom väldigt dyrt med trallplattor.
Räknenisse: Fler exempel på mått och profiler Höga golvlister skapar vackra rum (tredelad golvsockel) (veckebosag.se) Jag tycker nog de hellre ska göras med bräda än med skiva. Tycker det ska vara textur och tjocklek som matchar för att listen ska upplevas som en helhet om man har proportioner likt de färdiga modellerna. Med (tunn) skiva kunde jag tänka mig att montera som en låg bröstpanel.
Krille4: [citat] Googla på ama regler lister så bör du hitta en pdf (jag lyckades dock inte länka till den) /Krille
wildeside: [citat] Nu kan jag inte kvalitets systemet. Ekonomi klassat (andra sortering) furu golv skulle jag gissa är bättre än vilken råspont som helst. Det är många som är nöjda med den kvalitén men all beror på vilket tycke och smak man har. Jag kommer troligt vis lägga andra sortering furugolv på övervåningen på nya huset jag bygger. Har iof inte varit och tittat på kvalitén ännu så
Raskus: Har ett relativt nylagt golv i en hall i fritidshuset där klinkerplattorna lossnar och fogen spricker. Det uppstår ett klickande ljud när man kliver på vissa av plattorna. Det är lagt enligt konstens alla regler, skruvlimmat golvgips på golvspån på 60cc reglar, men uppenbarligen håller det inte. Minns ej om jag primade golvet innan jag lade på fixet, men jag tror det. Att ta upp vissa
Hybro: [citat] Blir det mönster som s a s syns i mattans ull, så blir det bara snyggt. Alla som besöker dig, vill veta vars du handlat. Lossa du golvlisterna först... Då behövs ingen milimeterprecision när du skär in mattan.
AndersS: [citat] Om du inte kapar dörren några millimeter? Jag brukar ändå ta bort tröskel och anpassa så golvet går in under tröskel, vill inte lista mera än nödvändigt. Ev. byter jag tröskel för att det ska bli bra.