R
RoXXoR: Lite sent svar kanske, men i Finjas katalog står det .. längst ner max C/C 600mm vid 22mm golvspån //Plattsättarn [bild]
9 svar · 1,0k läst
·
O
O: [citat] Sprickan tyder på att golvet inte flyter. Dvs att det sitter fast på mer än ett ställe. Annars skulle det inte spricka. Meningen är att springorna skall uppstå vid väggarna under golvlisten. Att få ihop det går så som föreslagits. Men det löser inte problemet. Golvet kommer fortsätta spricka eller bukta sig. Orsaken är att golvet inte alls är flytande. Så det gäller att
10 svar · 5,0k läst
·
Risken
Risken: Är det någon som råkar ha lite sån här skandor parket liggande? Jag har en del, men skulle behöva 5 paket till och det säljs ju inte längre...
15 svar · 17,5k läst
·
S
Steppen: @Vestrand - hur gick det med detta? hur ser golvet ut idag? åtgärdade ni detta på något sätt (tänker utifrån din sidobild att man tex skulle kunna injicera lite lim i den översta sprickan), vad sa Pergo? Frågar för att jag har lite liknande problem mitt i ett nyligen lagt golv
17 svar · 5,9k läst
·
Oskick
Oskick: Rotade lite i min mail angående Moso. www.linoleumkompaniet.se ska vara återförsäljare på dessa (länkas till Golvpoolen, https://www.golvpoolen.se/ numera). Värt och kolla upp 👍
3 svar · 387 läst
·
J
johnhelds: [citat] Hej! Tyvärr hittade jag ingen bättre lösning än att hacka bort tjocka bitar med hammare och någon form huggmejsel. Det tunna lagret tog jag ett multiverktyg med ”slät” blad på. Jag höll den 90 grader, då slog bladet sönder flytspacklet. Jag testade olika slipar, men det tog för lång tid och dammade alldeles för mycket. För springorna så satt jag på knä med skruvmejsel
8 svar · 2,0k läst
·
H
Hus-Uffe: Hej! Vi tänker byta parkettgolv i vardagsrummet (ca 42 m2). Där ligger nu Kährs 15 mm parkettgolv. Funderar över ett Kährs parkettgolv som är 13 mm tjockt (den färgton vi vill ha finns bara i 13 mm). Är det någon märkbar skillnad i kvalité och hållbarhet jämfört med Kährs 15 mm, förutom att det är tunnare slipskikt?
0 svar · 198 läst
K
KMNelhas: [citat] Jättefina! Återkoppla gärna här med priser och fraktmöjligheter. Det kan vara bra att ha framåt, skulle verkligen vilja ha såna plattor någonstans i huset.
9 svar · 1,0k läst
L
Lisa Victorson: Nu är detta en gammal tråd men hur gick det? Har själv samma bekymmer att hitta till övriga rum men hittills inte gjort det.
6 svar · 7,9k läst
·
D
Dha12: Hej! Önskar åsikter kring vad jag vänta mig ur risk för fukt i vår källare. Hus från 1934, dränerad för snart 30 år sedan. Inredd s.k gillestuga med träreglar direkt mot betongvägg. Träpanel på väggar och tak gjordes för minst 15 år sedan. Föregående ägare har bytt ut golvet 2017, från klinker till golvvärme + laminat. Har då också tagit bort tidigare ingjutna reglar.
0 svar · 170 läst
·
T
tergo: 8 mm i ett normal rumsstorlek
2 svar · 117 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Det håller jag med om delvis eftersom jag har kvar en bokhylla med rödboksdörrar, men de är ju absolut inte så ljusa som på dina bilder heller, framför allt inte på den ljusutsatta sidan (de har mörknat där). Men jag vet också att kameror kan förvränga färger.
4 svar · 157 läst
·
yonna
yonna: Visserligen inte parkett utan vanlig innetrapp (hus från 1925): jag kompletterade med ett lager lack med 5, 6, 7 års mellanrum. Tvättade lätt med målartvätt innan (🤔!), det var nog ingen som såg fusket men trappan blev mindre hal och lättare att hålla ren med rejält slitage efter barnen, deras kompisar och stora hundar. Likadant gjorde jag på en kvadratmeter på parkettgolvet
1 svar · 227 läst
J
Joabru: [citat] Snyggt jobbat! För min egen del i dagsläget är det aningen för ambitiöst och tidskrävande.
7 svar · 429 läst
·
J
jake68: Hur skall man få ett snyggt frilagt betonggolv utan att för mycket barlast syns? Räcker det att glätta eller bör man slipa med diamantslip efteråt? Vilken efterbehandling är att föredra? Hur har ni som har ett frilagt betonggolv gjort och är ni nöjda med det? Vore tacksam om någon kunde dela med sig av sin erfarenhet.
0 svar · 91 läst
G
Greger_08: Jag brukar lägga ut några rader för att försöka få en överblick om hur det kommer ser ut. Tycker det är ganska viktigt att det ser bra ut då man går in i rummet speciellt vid dörren
1 svar · 136 läst
mexitegel
mexitegel: Flytspackla! Då kan du dessutom se till att det blir tillräckligt plant för att lägga parketten på. Beroende på tillverkare så ska det vara en planhet på högst några mm på en meters längd (se parketttillverkarens monteringsanvisning) Ska du lägga skivor får du istället hålla på att pyssla med lumpapp för att få det tillräckligt plant.
3 svar · 136 läst
Wigert
Wigert: [citat] Ja du behöver ett helt system med påfyllning och expansionskärl även om det är ett litet system.
3 svar · 132 läst
·
Stefan N
Stefan N: Finbetong va inte det optimala för detta, det håller inte när det blir så tunnt. Nåt lämpligare är detta tex. https://www.bauhaus.se/betongspackel-combimix-4-5kg?channable=06ff2069640031343331313432e1&srsltid=AfmBOoql_00tVJVgP_tgih-rSpWAuw8-Ah_MkKGK88XRP5bjEsVVnXPqpTI#go-to-description
4 svar · 140 läst
O
O: [citat] Om man använder Kährs klickvinyl behövs ingen underlagsskiva. Den är hård samt har en mjuk undersida som tar upp mindre ojämnheter. Man får kolla jämnheten på sitt golv och jämföra med jämnhetskraven i vinylgolvets läggningsinstruktion.
3 svar · 280 läst
S
Stabo66: [citat] Inget att tjafsa om men du generaliserade om att massivt trägolv inte är lämpligt. Om din åsikt begränsas till furugolv så bör det nämnas. Egen erfarenhet är att massivt furugolv inte beter sig som du beskriver. Men då var det inte från Byggmax och det hanterades korrekt innan läggning med lång lagringstid i rummet. Viktigast är ändå som du skriver att TS fått olika syn
61 svar · 4,7k läst
·
Z
Zwännzån: Behöver kapa ett rundat snitt i en klinker på 60x60 för att lägga framför kakelugnen. Såg att det finns sidor där de säljer diamantblad till sticksåg. Hade ju varit kul om det funkade. Om det så tar 1 timme för att skära till är de värt det om det funkar. Någon som testat? Andra ideer på hur man ska gå till väga med rundade snitt i klinker?
0 svar · 164 läst
F
fribygg: [citat] Javisst, mycket som inte duger till golv går till pallvirke eller flis.
6 svar · 211 läst
·
H
Håbbe01: [citat] Silikon går endast bort med aceton om nu smutsen fastat där. Finns i storpack på biltema. Går väl att behandla om golvet med klinkeriolja efteråt.
1 svar · 202 läst
·
S
Snorki London: [citat] Blev ett parkettgolv från byggmax för 160kr per kvm
16 svar · 716 läst
F
Fideliox: Har laminat i vårt, från byggmax. Funkat fint i 15 år. Håller det dock frostfritt vintertid.
5 svar · 862 läst
F
fribygg: Hej och välkommen till forumet! Husets byggnadsår gör att risken för asbesthaltigt lim är rätt stor, vill du vara fullständigt säker på att inte få i dej nån mer farlig fiber skaffar du dej ett nybyggt hus och säljer det du har med all inredning, maskiner och kläder. Vill du vara rimligt säker låter du göra göra ett asbest prov och lejer för sanering av din kåk. Vågar du bo
1 svar · 153 läst
·
pacman42
pacman42: Nu gör vi om i angränsande rum och har hyrt in folk för detta då det behöver flytspacklas mm. Trots att de har slipat ned de värsta bulorna i betongen så är vi begränsade till 50 mm cellplast. Jag sade att jag ville ha XPS, men när jag kom hem igår så ligger det balar med EPS s80 på gården. Hörde direkt av mig till byggarna som sade att de aldrig haft några problem med s80 bara
22 svar · 3,3k läst
·
J
jakma032: [citat] Inte än, köpte också golvet på Bauhaus. Problemet uppstod för kanske ett par veckor sen så tänkte som du vänta lite och se. Svårt att veta om det är skäl nog för en reklamation, men ett snack med Tarkett skadar väl inte oavsett.
6 svar · 215 läst
·
mexitegel
mexitegel: Det är tillåtet insllra högsta grad, men be admin flytta till köpes och säljes :)
1 svar · 81 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.