Golv
-MH-: Jag behöver lika tjockt, hur löste du det till slut @Vermilion ?
monika78: Vi har ett gammalt trägolv i ena rummet som slipades och lackades för tre år sedan. Vissa områden på golvet är gråa (ingrott smuts?) av jag vet inte vad samt att det repiga och matta. Vad är är era bästa tips att återställa/fräscha upp det utan att slipa det? Hade ex. Bonas refreshner hjälpt till här? Går det att få bort de gråa/mörkare partierna?
AbsalonM: Hej alla golvkännare! Någon som vet vad detta är för golv, träslag mm? Hade tänkt att slipa och behandla på ngt sätt. /Axel
Saibot47: [citat] Hej, hur gick det, använde du någon av de 2 som du nämnde?! Jag är i samma sits… /t.
Alexunden: [citat] Man kan alltid gå emot regler som finns för alla rum är olika, så vilken riktning kan du välja lite själv, men att kapa dem till 60*60 kräver nog rätt så bra känsla för att få det riktigt snyggt och svårt att få osynligt.
klaskarlsson: [citat] oooh, det där såpg inte snyggt ut :/ Är golven på båda sidor flytande ? För då skall man nog vara lite försiktig med att låsa fast dom Då kanske man ska lägga ned en list som är ngt smalare och sedan brygga med tex aluminium/plåtlister ovanpå eller liknande. Eller så kanske man kan lägg i ngn flexibel massa som är liknande färg som golvet. Men egentligen finns det nog
Viktor.J: [citat] Undvik plast. vad det är som luktar är svårt att säga, kanske är det "bara instängt" om det varit heltäckningsmatta etc. Jag hade nog väntat några veckor och sedan sett om doften minskat. Utan att veta vad som luktar är det omöjligt att svara vad som krävs för att det inte ska lufta imo.
Tompafix: [citat] Visst gör dem de :D [bild] [bild]
BirgitS: [citat] Man kan kombinera tröskelplattan med en nivålist eller själv bygga under tröskelplattan med en 6 mm hög trälist.
tank77: [citat] [citat] Inte meningen att det ska vara lättflytande då det är ett byggspackel och inte flytspackel!
Kardan79: Hej! Jag och min sambo ska till att installera ett ventilerat undergolv från Subfloor / Nivell. Samtliga installationsanvisningar från tillverkarna utgår från att det finns en ordentlig syll att utgå från, vilken ligger i liv med insida vägg. Så ser inte vårt hus ut. Det finns inte någon egentlig syll på byggnadens ena sida. I änden av golvbjälklagen sitter råplan som är ca 28mm
BirgitS: Såpa kan lämna efter sig en klibbig yta om man inte får bort den efteråt. Annars så räcker det normalt med utspätt allrengöringsmedel i den mängd som fuktar en trasa. Man får gnugga på fläckar. Allrengöringsmedel lämnar inte en klibbig yta efter sig om man inte får bort det helt.
Pezing: [citat] Det är fuktmätt av hantverkare och det ska vara torrt både i väggen och spånskivorna. Vi har ingen källare utan detta är på markplan. Hus på platta byggt -75. Tidigare stod en vedpanna i pannrummet. Tänker att den kan ha gjort att det blev ett luftdrag i rörgenomföringen? Nu är den utbytt mot bergvärme.
Ove.sundberg: [citat] Nej tyvärr vet ännu inte om de var det. Rev bort de bara utan att skicka in det på prov.
halj: [citat] Som ironside sa. Ingen kan veta, och inget kan göras. Asbestens vara eller icke vara spelar i det här läget ingen roll.
robinnn: Hej, har precis slipat ett golv, ek lamellparkett och inser att det är en djungel av ytbehandlingar.. Vill att det ska behålla sitt naturliga och nyslipade utseende så mycket som möjligt. Har provat osmos produkter, vit oljebets, vitpigmenterad hårdwaxolja 3040 och transparant hårdwaxolja matt 3044. Blev nog mest nöjd med osmo 3044. Men nu har jag läst att bona mega natural ska vara
Åsa Lund: Det där är säkerligen bara en kosmetisk skada. Ingen fuktskada under golvet. Jag hade sovit lugnt om natten.
magnuson: Tack. Då vet jag att en femhundring är ok
NatBat: [citat] Låter mycket rimligt tack, då ser jag till att tänka på det
Dilato: [citat] Om du hanterat den lilla mattan som asbest från början hade du varit klar nu och sluppit firman. Det är inte så att mattan är särskilt farlig, det är rätt enkla skyddsåtgärder man behöver göra när man tar bort den, men har man gott om pengar så visst, in med firma :surprised:
SannaiH: Vi har lagt Berry alloc högtryckslaminat i färgen elegant natur ek och är SUPERNÖJDA! Väldigt lätt att lägga, va noga med att byta sågblad ofta så det blir snygga snitt. De blir snabbt slöa av metallkanten
Kungdolf: Super, ja det är helt nylagt rakt o fint. Tack för input ! :)
Cerb: Såga upp spånet och fixa reglarna skulle jag säga. och du bör verkligen ta ett asbestprov på den där mattan innan du river så att du vet hur mycket du bör skydda dig vid arbetet.
rickardg: Ett problem jag stött på med foam och laminatgolv är att klick-skarvarna lossnat lite, fastän de är limmade, på några ställen när golvet rör sig i mitt fall då jag hade en relativt tjock foam (med inbyggd diffspärr, lagd på betonggolv) ihop med billigt och därmed tunt (7mm) laminatgolv, så välj inte ett för tunt laminatgolv om du använder foam, har inte samma problem i rum med
xLnT: [citat] Jag skulle säga att limmet definitivt är elastiskt, men inte speciellt mycket. Det påminner mer om gummi än spackel när det torkat/härdat. Men det är ju svårt att säga hur mycket rörelse det tolererar.