Golv
Emil1979: Ska lägga golv och tänkte sätta en smyglist utanpå golvlisten men hur avslutar man vid dörrfodrerna snyggast? Man kan ju eller ska fräsa ur under dörrfodret så man får under golvet där men hur avslutar man då med smyglisten så det bli bra? Blir ju sådär om man bara avslutar med ett rakt snitt på smyglisten eller ska man gera den 45 grader? Hur har ni andra gjort?
BirgitS: [citat] Kährs har ju inte laminatgolv utan vinylgolv och sådana består väl bara av plast och är i så fall inte fuktkänsliga och då är det ju rimligt att det inte behövs någon plastfolie. Det är inte branschreglerna som styr utan golvets läggningsinstruktion.
Holken147: Tyvärr är renoveringsgips för klent, det är bättre att flytspackla på klinkern.
J Vos: Om du ska ha byggplast under fiskbensgolvet enligt golvtilverkare då antar jag att golvet inte ska skruvas men läggas flytande. Isf kan du lägga plasten ovanpå den tänkta plywooden. Om det verkligen behövs eller ens är lämpligt beror på om det finns fuktspärr under golvvärmen.
Kardan79: [citat] Tack! Skulle helst slippa köpa lumppapp också, men att foamen inte duger var bra att veta. Får fundera över alternativ. Kanske duger att lägga lite överbliven tjärpapp under foamen? Kan dock vara för tjock...
Åsa Sjögren: Hej! Vi tänker lägga klinker på spångolv och spackla in elgolvvärme i fritidshusets entre. Kruxet är att det finns bara en utgång. Min fundering är nu om man kan flytspackla det sista man gör innan hemfärd och det sen får ligga i kanske månader innan vi besöker stugan igen (underhållsvärme ca 6° alltid på). Inget fall skall spacklas så det behöver väl ingen ytterligare
AndersS: Det där brukar man kunna fixa genom att pressa ned listen. Ser bara en infästning av listen på dina bilder. Jag skulle lossat listen och satt tillbaka igen. Brukar lägga en brädbit på listen och snett ut på golvet, sätt en fot på brädbiten och pressa ned, sedan fäster man listen.
GHGH: [citat] Det går att klicka i "från båda håll", beskrivningen av ordningen på de två första raderna är ju för att få ihop dem rätt. Skulle du börja med bara 1 rad blir det pilligt/svårt att få raden att bli helt rak, och du kommer få krångla med klicken för att få ihop dem bra.
Englund91: Hejsan! Vi har lagt ett laminatgolv i omgångar och tänkte nu beställa mer golv och slutföra jobbet. Problemet är att golvet nu har utgått.... OM det är någon som har lagt golvet och har paket över så svara gärna på tråden!! Vi behöver endast några paket. Art 255109 ARENA TREND LJUSGRÅ TILJA, tidigare beställt från bygghemma eller AB Alfort & Cronholm. Tack på förhand!
pejmann: Hej! Fixbinder använder man om underlaget kommer att röra sig som t.ex OSB skivor eller trall eller spånskivor.Om du har betong som underlag behöver du egentligen inte Fixbinder för betong är en död material som inte rör sig.
Sara Cool: Hejsan, jag har nyss köpt hus och gillar att prova på renovering av olika slag. Nu har jag fått för mig att renovera min källare på egen hand, vill skapa en trevligare känsla så beslutade för att lägga golv. jag läste på och kom fram till att lägga luftspaltsbildande Plastmatta på betongen och sedan ett laminatgolv på det. Hur noga är det med att plastmattan är helt tät? Dvs
RoTe: Jag brukar använda självhäftande lister i aluminium: https://woody.se/innemiljo/golv/golvlister/skarvlist-40-mm-silver-270cm-sjalvhaftande
Lotta Bernhed: [citat] Tack! Japp. Har gjort detta. Blev 5 liter. Har även mailat leverantören, som svarade att den går att späda, ”opigmenterad hårdvaxolja max 20%”. Vi får se hur vi gör. Har olika ställen vi kan testa på som inte kommer synas sen (under garderober).
Amatörmässig: Jag har köpt en lägenhet på 100 m2 som jag håller på att totalrenovera. Snart dags att lägga nytt golv. Jag är fortfarande student och har därför begränsad budget, och har inte tänkt bo i den här lägenheten i mer än max 5 år innan jag ska börja bygga hus. När jag bygger hus ska det vara massivt trägolv överallt. Men den budgeten har jag som sagt inte till min lägenhet. Ska
Düsseldorff: Ok men chill. Är det bara den lilla skadan? I så fall är det lugna puckar. De kommer fixa det.
Jonis.F: Det är inget roligt jobb att göra det helt trärent men limmet fäster mycket bättre och om man lämnar kvar massa bös så blir små knölar under mattan stora knölar på ovansidan. Men vill man fuska så kan man skrapa 2-3 cm från kanterna runt stegen trärent och bara skrapa det värsta i mitten så får man ett hyfsat resultat och mattan sitter ordentligt runt om så att den inte börjar
Anonymiserad 358496: [citat] Haha detta var det mest bisarra tips jag läst på länge. Vi är nog flera som undrar om det funkar med margarin nu! :D
Tompafix: [citat] Som sagt börja först att maskera brädorna runt om. Slipa bort lack och grånat trä med korn 60. Mellanslipa med korn 80 och avsluta med korn 100-120. Rengör. Sedan lägger du på matt lack för parkett. Minst två lager, troligtvis 3, följ anvisningen på burken helt enkelt. Du kan slipa för hand eller maskin. Men slipa inte för mkt. Om det skiter sig helt så finns det sätt att
pxp: Skulle ett vitbehandlat golv funka? https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/golv/massiva-tragolv/furugolv-vit-26-5x155x4730mm-2-199m2-pkt-raw-3st-900253253 Annars kan jag såklart köra med ett obehandlat och behandla själv, men kort byggtid är värdefullt på semestern...
Mattias Andreasson: Överväg att lägga Vinylclick istället, hall och kök kan båda utsättas för onormalt mycket fukt och kan även behöva extra kraftig rengöring ibland vilket också innebär extra fukt. Kommer det in fukt i skarven kan det gå snabbt för att det översta lagret på golvet att släppa, i huset jag köpte saknades flera millimeter "slityta" runt vissa av skarvarna i hallen. Har sett att
TommyC: Det är kanske en smaksak men jag tycker att det är fult och ser ut som ej genomtänkt när golv är lagda i olika riktningar i angränsande rum. Korta golvbrädor i en smal hall ser jag inget problem med. Gå på några villavisningar så kan du nog se prov på diverse olika golvläggningar och få en bättre grundad uppfattning. Alla bryr sig inte om sådant medan vissa har starka åsikter om
Höghus: [citat] Combimix CM940 rekommenderas för industrilokaler med trucktrafik, så det finns olika slitstyrka. /Höghus
jonaserik: Är bara bef. golv stadigt och hårt så går det, inte fel att öka på till 5 cm och lägga ett armeringsmatta 6 mm, det blir då mycket starkare. Det går med grovbetong som stålslipas till bra yta, annars finbetong.
30-talsdamen: Det beror lite på hur golvet ser ut under. Är det tillräckligt bra kvalitet för att slipa upp det hade det varit trevligt. Annars hade jag tänkt lägga träparkett över.
Düsseldorff: [citat] Jo det tar ju en stund. Ditt blev ju jättebra men jag tror koka listen är enda alternativet med de jättekurvor det är i min trapp. Alternativt fuska och spackla ihop bitar. Men det är ju fusk som sagt...
Anid: Hej, Ska lägga nytt golv i en tillbyggnad med vattenburen golvvärme. Tanken var att limma fiskbensparkett på golvgipsskivor men de som ska lägga golvet blev avrådda av limleverantören att limma parkett direkt på golvgipsskivor och att det istället är bättre att limma på trä (typ spånskivor). Någon med erfarenhet kring lim på golvsgips och hur stora är riskerna för att det ska
mrsnhp: Vi hade också marmoleum click i köket i förra huset. Det är snyggt och behagligt att gå på, men kan lätt få märken av tryck och skrap. Bl.a. lämnade kylskåpets fötter tydliga avtryck när vi under ett dygn hade flyttat ut det så att det inte stod på droppskyddet. När vi gick på visningar i jakt på nuvarande huset såg vi ett kök med oerhört repigt marmoleum-golv. Enligt