M
mediavalet: [citat] Jag sprejade lite mögelfri på det (det brukar jag alltid göra innan jag täpper till med golv, dörrkarmar, gipsskivor etc.. oavsett tillväxt eller inte för men vet aldrig) :) Ps. Bor i ett 60-tal hus!
8 svar · 1,3k läst
·
namnbyte
namnbyte: [citat] Trä är ett levande material, ganska säker på att dylika lösningar kommer spricka över årstiderna då trät sväller/krymper. Lappa i med trä av samma typ/någon form av flexibel fog skulle jag satsat på
3 svar · 716 läst
·
J
jonaserik: Finns plastunderlag som lägges under dörrmattan och går en bit in i hallen som skydd för väta/fukt, kolla med mattfirmorna.
3 svar · 1,7k läst
·
K
Kolonistmamman: [citat] Tack. Trodde det var kört. Då kanske jag borde avstå det andra lagret olja som gysinge rekommenderade? Hur lång tid skulle du säga att det ska härda?
2 svar · 3,2k läst
·
L
Liljeros: När det kommer till lister så är det i huvudsak dimensionen som sätter priset. Är dom målade tillkommer också lite. Beijer har en prislista som inte är anpassad för privatkunder utan dom har ganska höga priser som man sedan får rabatt på. I just detta fall är även den sockeln du kollat på där både tjockare och högre. Är du ute efter allmogeprofil vilken dimension som helst så
2 svar · 1,6k läst
mexitegel
mexitegel: Även jag instämmer i att det bästa är plastmatta. Om du spacklar upp skadan så det blir jämnt först så kan du sedan välja om du vill lägga plastmatta i hela rummet eller bara runt sängen, det finns på tex Bauhaus och lägger du inte hela rummet utan att en bredd räcker så kan du lägga in den själv om du vill.
6 svar · 3,5k läst
·
E
Ere: Tusen tack för utförligt svar! Ska kolla detta noga!🙏
8 svar · 10,7k läst
·
A
Amatörernas mästare: Hej! Någon som vet var man köper Glitsa lack? Jagar den gamla sorten, med Karbamidharts... Tror jag det kallades för förr.. // Niklas
0 svar · 853 läst
L
lb_gbg: Jag försökte limma, men det var en extremt dum idé. Lyckades ändå lossa den listen jag försökte skruva fast och ska slänga den. Får ta nya tag senare eller be någon göra det. Var väldigt stressad pga att en massa saker ligger i dotterns rum (vad tvungen att tömma det aktuella rummet för att lägga golv i det) och hon kommer till mig snart. Det funkar inte så bra att lösa problem
2 svar · 1,0k läst
O
Olf Oggler: Golven på rusta verkar bara vara laminatgolv.
20 svar · 12,9k läst
MrJay
MrJay: Syllpapp eller syllisolering typ T-Syll emellan.
1 svar · 1,1k läst
N
nova383: [citat] Låter bra, Det är inte lågprisklinker och det är 99-100% täckning, alla plattor blev "smörade" på undersidan (givetvis med fixkam på golvet också innan)
2 svar · 743 läst
·
J
Johan Gunnerfält: [citat] Golvspånet ligger på 120x45, cellplasten ligger i mellan reglarna…
7 svar · 3,5k läst
·
M
maleks: Det är krypgrund under. Vi byter ut gammalt golvbjälklag. Den gamla lösningen är någon sorts glasull mellan bjälkarna, ovanpå bjälkarna har man lagt på vindpapp, sen råspont, på den ligger någon sorts foam matta och på den laminatgolv.
2 svar · 1,4k läst
T
Tompafix: [citat] Att ni lägger golvet tvärs bjälkarna som man normalt gör. Istället för längs med bjälkarna som det är nu. Precis ni skippar de 45mm reglar som ligger där idag och bygger på befintliga reglar med minst lika mkt för att kunna peta in lite stegljudsisolering. Efter ni rivit bort hela golvet så får ni använda snöre eller laser för att se hur mkt bjälkarna varierar i höjd.
9 svar · 1,9k läst
·
L
largab: [citat] Klart det borde vara täckande golvyta. Men nästa gång så räknar de kanske baksidan med. Då får man ju dubbla arean!
4 svar · 831 läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Skicka ett utlåtande från ett lab så postar jag en halv kalkon om det stämmer :)
7 svar · 2,0k läst
·
R
Rickard.lj: Du skall hälla ut direkt ifrån flaskan och inte spä den med vatten / rå primer
4 svar · 1,8k läst
·
E
Ere: [citat] Lite lurigt,,tänker ta en oberoende besiktning och rådfråga med den personen.
12 svar · 5,2k läst
B
BSOD: Jag hade nog borrat ett antal hål in i befintlig betong, ca 45 vinkel kanske 5cm djupa och slagit i 6 eller 8mm armeringsjärn. Kanske 50-70cm cc eller så. Ska man vara noga så fäster man dem med ankarmassa, men det kan nog funka med billigare produkter också. Eller bara cementslurry. Ett längsgående armeringsjärn fästes sedan i dessa järn. Gjut med grovbetong. Gör en enkel form. Täck
2 svar · 2,0k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Problemen med gammal fog är att den kan bilda småklumpar även om den har stått kruttorrt. Dessa kan torrvispas isär. Slutresultatet blir detsamma som med ny fog. Värre är det med skyddet mot krominnehållet. Detta hålls i schack av järnföreningar när fogen är nytillverkad. Hållbarheten på fogen är alltså att risken för kontakteksem ökar i och med att järnet oxiderar.
4 svar · 949 läst
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Jag pluggade vid vitamin institutet i Schweiz... Men jag kuggade i vissa kurser....
25 svar · 6,5k läst
·
P
Peter321: Har fått ett nytt massagolv lagt och ungefär på mitten går en gräns där nyansen är lite annorlunda. Jag gissar att det kanske är för att färgen kom i två olika burkar. Är jag för petig när jag är lite missnöjd med detta? I övrigt är allt bra. [bild] [bild]
0 svar · 725 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Hej. Kommer du åt under huset? hur tjockt med spån ligger idag? Om det är väl packat hjälper det inte att bara byta.
1 svar · 1,1k läst
·
S
Sir Duke: [citat] Tack för input Firman höll med och har rättat till det, jag är nöjd nu
26 svar · 3,1k läst
·
A
Alpine19: Tack för hjälpen. Blev en Fernco koppling mellan gammalt och nytt rör. Installerade enskilt vattenlås i handfatet så jag kunde separera från brunnen. Stenmjöl, lecakulor och sen på med finbetong. Behöver nu ordna golvet så det blir rakt och fint inför eventuell epoxi behandling.
13 svar · 2,1k läst
·
S
skogaliten: [citat] Jag la sådan här en tunn matta med linfiber under ett kallt golv. Fungerade mycket bra! http://www.isolina.com/se/isolering-parketunderlagsmatta.cfm
3 svar · 916 läst
Sittställning
Sittställning: [citat] Kör du saltsyra kommer allt metall i hela huset rosta, jag har provat använda det vid något tillfälle :o En betongslip med 3 diskar är inte roligt ifall du har fall på golvet. Det finns inga genvägar, vill du ha bort färgen på att bra sätt så skulle jag slipat, hyr ordenligta prylar så gör du jobbet på mindre än en dag.
6 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.