Golv
Düsseldorff: [citat] Om golvet inte har rörelsemån, vilket ditt trägolv inte har, så kan det upplevas som att det sviktar. Testa kapa 5 mm mot det andra golvet. Du behöver inte vara särskilt noggrann för det täcks ju ändå av tröskeln.
Demmpa: Varför förstöra golvet? Flytta istället tillfälligt bort möblerna så att golvet kan expandera mot den aktuella väggen å samtidigt jämna ut golvet. Försök även att trycka golvet nästan ända mot aktuella väggen, ställ sedan tillbaka möblerna. När golvet torkar till vintern så kommer det att bli en stor springa vid motstående vägg. Eller så tar du bort lite av motstående
alinge: [citat] Jag har iaf lyckats med att lägga det baklänges. Det gick ganska enkelt och snabbt. Man får lyfta delar av det lagda golvet lite, men det gick bra
Rotehjon: [citat] Hej! Glömde nämna att jag använde denna när golvet nästan var nytt och märkte att det var svårstädat: https://www.bauhaus.se/fogskydd-kiilto-seal-0-5-liter Behandlingen gjorde det marginellt bättre på själva golvet. Verkar ha hjälpt mer i fogarna som är hyfsat enkla att rengöra med svamp.
TheGame: [citat] Nej det är ingen källare. Vill bara veta om det kommer fungera eller om jag måste ta bort hela spångolvet.
jonaserik: Som armering om det flytes grunt, kan man använda putsnät med rutor 10X10 mm och bygger ca 2 mm på höjden.
perstorp..: Tjenixen Funderar på mitt garage golv. Är bättrat lite här o där under åren. Sen en del olja spill när man bytt olja o så.🙃 Nu till 10000 kr frågan. Kan man typ rolla över med någon olja med lite pigment. Vill gärna få det lite mörkt så syns inte alla olja hehe. Sett det finns stenolja o så,men bara i klar färg. Lättast hade kanske varit o rolla ut gammal motorolja 😁 Vad
ToveWall: Hej, för 1,5 år sedan renoverade vi köket och valda att slipa ner den ekparket som fanns och lägga på en matt lack. Ganska snart började det komma mörka fläckar på golvet som jag tolkar som fuktfläckar då de varken går bort med såpa, diskmedel eller cif. (Vi gå ofta direkt från duschen ut i köket och gissar att det är fuktiga fötter som är boven). Är det så att en matt lackat
Jacob.M: Hej, Jag och sambon ska i dagarna påbörja arbetet för att bygga ett fundament för vår vedspis. Huset är byggt 1932. Vi tänker mura med lecablock. Jag började ta bort lite golv för att se vad vi har under, detta eftersom det tidigare har varit en eldstad / vedspis / kakelugn för många årsedan. Nu till några frågor: Under golvet verkar det vara någon typ av betongplatta. Denna är i
KMNelhas: [citat] Från beskrivningen "Vid leverans är golvet nedtorkat till ca 9% vilket motsvarar ca 50% relativ luftfuktighet vid +20° C i normalvilla. Vi rekommenderar dock att golvet ligger i rumstemperatur i ca en vecka innan läggningen påbörjas." Som referens håller rummet där golvet ska läggas just nu 60% RF.
TobiasLinköping: [citat] Visste inte att dom fanns i så små smidiga versioner. Tog en annan väg den här gången men uppskattar ditt svar! Lägger in någon bild när det är färdigt om nån vill se :)
yonna: Jag har gran i övervåningen sedan huset byggdes för snart 18 år sedan. Det är riktigt att gran är mjukt. Fördelen är dock att "det reparerar sig självt". Der vikigaste är att såpa golvet upprepade gånger de första åren för att få en tålig mättad yta. När repor uppstår som TS har rengör man och blöter golvet. Jag har lyckats bra då jag har stor tung jycke som repar golvet
Mattias E Svensson: Om man ska lägga nya klickgolv av något slag och sitt gamla hus inte har helt jämna golv. Antar någon form av flytspackel borde vara lämpligast då? Om det är golvskivor kan man väl bara prima och spackla på? Ligger det plastmattor antar jag man måste bort med dem och sedan samma procedur?
Maxx16: [citat] Nja, svår fråga. Du får väl känslan av fiskben men skivorna matchar inte in i varandra på samma sätt. Så en något mjukare version skulle jag säga men fortfarande absolut fiskben. Golvet har nu gått isär lite i hallen, underlaget var nog inte helt platt. Sambon har ännu inte noterat något så det är främst min petighet. Nedan kommer lite bilder. På första ser man skarven
Leo999: [citat] Det vet jag tyvärr inte. Får försöka ta reda på det och återkomma.
Rolle85: Om man ska lägga parkett eller våtrumsmatta på ett golv av betong som har en oisolerad bottenplatta, vad måste man då göra inför respektive golvtyp?
Denan353: Blev plårent. Skråat på några få ställen tidigare. Lät som mest där spiken var plektrum typ. Ska kortla på några ställen nu för sen låser råspont allt skiva resten. Men först skråa klossar. Sen ryker banden. Det här är lite for future reference
MrJay: Om jag vore du hade jag köpt en likadan från annan tillverkare, de finns på en hel drös sajter utöver Amazon (personligen tycker jag Amazon fungerar hur bra som helst…) som säljer dessa. Även om du lyckas få tag på den till ett överpris kommer du ha samma problem om ett tag igen.
mojjen: Jag har blivit rekommenderad , Timbertech TT 5mm från IMEX, om man vill ha effektiv stegljudddämpning. Valde själv duri db wl. Lite tunnare. Men jag lade mellan spånskivegolv och spårade spånskivor. Kombinerat med en enklare 3mm matta från amazon. Skulle jag bara haft under parkett hade jag valt en lite tjockare som IMEX Dessa är för stegljud, så förvänta dig inte en fullständig
magnuskalitzki: [citat] Hej Exakt körde ett lager Osmo hårdvaxolja i färgen grafit sen körde jag ett lager matt hårdvaxolja, båda med maskinen från Osmo .
WIRN: Tack för svar. Jag reklamerade de mest böjda brädorna och la de andra. Det blev bra.
BirgitS: Är du säker på att golvet är lackat och inte hårdvaxoljat? Reporna får man väl bara bort genom att slipa. På lackade golv kan man ha golvpolish, vilket ger en blankare yta men å andra sidan verkar det vara mer populärt med matta golv. Fråga mäklarna vad de tycker att du ska göra, de kan ha diverse knep för att det ska se bättre ut på en visning eller så tycker de att köparna i
Mats-S: [citat] Förborra innan du skruvar, problem solved :) Finns även skruvar som har en spets som är gjord för metallreglar. Limmar du med sättlim så river du med dig delar av gipsen om du ska lossa på listen vid senare tillfälle.
mrsnhp: Tänker du att det ventilerade golvet ska läggas endast på den öppna ytan och inte in under skåpen?
TheGame: Måste dra om ett avlopp 110 till en toalett bla. Golvet är bortrivet och under är det spånskiva - 5cm EPS frigolitskivor och sen betongplatta. Avloppet kommer upp från plattan ca 2-3m från toaletten. Tidigare gick avloppet i vägg (som också är riven och var full med högmässa som stödje va rör) men det går inte att återbygga på det sättet utan att ta för mycket utrymme från
Mats-S: [citat] Som jag skrev, smaken är som baken delad ;-) Så den delen var absolut inte menad som kritik, tvärtom så är det väl tur att vi alla har olika smak :)
jonaserik: I ditt fall skulle jag såga rutor, har du maskin med lyft så kan dom vara stora. en sån betongsåg kapar även järnen. Ett problem som kan bli är detta med miljö i dag. Allt ska separeras betong hit och järn dit, ta reda på om det finns möjlighet att att bli av med block. Det är lite större mängder så att gräva ner kanske inte är en ide. Bilar man så blir det mycket smått och