Golv
Gustavos: Hejsan. Vi har detta golv i vårt kök från 1898 år byggd lägenhet. Vi skulle vilja renovera upp det men har några frågor.. Hur är golvet behandlat idag tror ni, se bilder. Är det lut eller pigmenterat eller bets?? Ifall vi vill ha liknande finish efter renovering, räcker det att slipa bort och sen hårdvaxolja med vitpigment för att undvika att furugolvet blir gult?
Snorki London: [citat] aha har anlitat någon som försöker komma undan lätt
Olf Oggler: Kärs 14mm klick. Ej limmat. Varken i skarv eller till underlaget.
dartan: [citat] Hej! Det blev Moelvens ( https://www.moelven.com/se/se/plywood-och-skivor/mdf/funktion-mellangolv-mdf/ ). Det var lätt att lägga och allt har fungerat perfekt. Angående tången så kan jag inte svara på det, jag köpte såklart Ebecos :)
Vnils: [citat] Såg nedan svar, och lite av den anledningen valde vi att inte limma. Fick också rekommendationen att inte göra det just av anledningen att träet rör på sig så passa mycket (vilket händer även om vi har skruvat, men kanske då inte lika mycket)…
MariaNina: [citat] tack det var en bra tråd!!
Datagubben: Har köpt 15st 20kg så borde räcka, har laddat upp med 5 hinkar, tänkte blanda i 2 större av de ca 2 säckar åt gången sen ha vatten i de 3 andra så man kan blanda en ny omgång snabbt, har även satt upp nivå pinnar som jag mätt upp golvet med så man inte håller onödigt mycket på något ställe, för golvet är inte helt plant sen innan
simmin: Gammal tråd, men om någon fortfarande letar så hittade jag den här videon. Har inte provat det själv. [MEDIA=youtube]TCCCBfzczF8[/MEDIA]
BirgitS: Är det 1 mm tjockt trä, eller är det 1 mm blandning av plast och papper (med trätryck)? På översta brädan i din första bild verkar det vara en del skador på ytan. Är det ek i botten på skadorna eller något annat? 3. Fanergolv och lamellparkett är ömtåligare än laminat. 5. Det går inte att slipa fanergolv, alldeles för stor risk att kvarvarande slitlager är så tunt att det går
Kullatorp: [citat] NI köpt 100 kvm Rusta laminat verkar bra
Appendix: Nej. Man sätter alltid lister sist…. Var drt ingen som lärde er det?
Exqert: [citat] Jaha du menar så, ja det skulle absolut kunna vara ett alternativ, tack!
Leo Eriksson: Vi tog upp vårat golv i sovrummet och hittade ett gammalt grangolv under. Dock har det varit kattvind i båda sidor av rummet och där ligger idag spån och annat plank. Vi skulle vilja behålla original golvet och skarva på med nytt på kanterna. Har hittat nytt golv i samma storlek. Undrar om någon annan har gjort liknande och kan komma med tips?
davidzet: Hej, Jag och min sambo har nyligen köpt ett 1 1/2-planshus byggt 1975. Grundläggningen är platta på mark som förmodligen är oisolerad med tanke på byggåret. Vi står nu inför ett visst renoveringsarbete där vi bl.a. önskar byta golv på nedre planet och funderar nu på vad som är bästa golvvalet och tillvägagångssättet. Vi har bl.a. sneglat lite på Basecos massiva furugolv som
Mrtornqvist: Du har ett parkett som vilar direkt på reglarna sen är det sand under 1. Återställ eller spackla upp det du tagit bort med ett golvspackel och lägg ett nytt laminat på 2. Riv ut all parkett ända ner till sand/reglar och lägg in ett spångolv och sedan ett laminat eller liknande
Stensson11: Det kan det väl. Smygen är ju tjockare än en vanlig golvlist.
O: [citat] Det finns olika typer av "underlagsfoam" dvs ett skikt man lägger på befintligt underlag innan själva golvet. Det tunnaste brukar vara grålumppapp. Ett lite tjockare alternativ är sådan tunn skumplast som finns på rulle hos t.ex. Byggmax. Sedan finns det i form av skivor. Det finns absolut möjligheter att hantera mindre lokala ojämnheter på så sätt. [citat] Antagligen. Men
fpv1: [citat] Ja jag håller med om att det blir lite väl stort ingrepp
Mattias_Jo1: [citat] Hur är det med isolering med Subfloor? Kostnad per kvm att bygga detta.
Mandoling: Jag rekommenderades att välta mitt golv Marmoleum Modular. Hittade en golvläggarfirma som kunde hyra mig en 50kg vält för ett par hundra över en helg. Cramo och Ramirent hade inte. Mattvält eller Golvvält kallade de den.
Kullatorp: [citat] Aldrig att jag accepterat detta. Det är svårt att lägga parkett kanske ej proffs utan vanliga golvläggare
Harriet Kowalski: Vi ska lägga parkett på värmegolv på golvbjälklagret på andra våningen. Vi har tänkt ett lager golvspån och limmat och skruvat frästa golvspån för vattenburen värme. Kan man lägga en stegljudsisolering mellan dessa två? Vi tycker att det är väldigt otydligt vad olika produkter har för effekt på ljudisoleringen gällande mellanlagret. Alla hävdar 19dB minskning medan priset
Daniel Söderman3: [citat] Ja det har varit ett av alternativen men svårt att hitta en färg som ger ett snyggt resultat och som håller. Tips?
Fornis89: [citat] Stämmer, karmen är gjord av plast. Jag antog det 🥲 [citat] Känns som att detta får bli vägen framåt istället för att försöka spåra/anåassa en tröskel som kan passa 😊
Zynvinkeln: Hittade du någon leverantör av massagolv? Är själv sugen på att lägga det eftersom den epoxifärg jag har idag på golvet är så känslig.
Leif i Skåne: [citat] Det finns en annan tråd som behandlar problemet läs där! Jag har 9 inlägg där. Leif i Skåne https://www.byggahus.se/forum/threads/villa-75-dalig-lukt.262053/page-3
klaskarlsson: Jag kan ju förstå om dom inte vill använd amaterial från en tillverkare mot tillverkarens instruktioner (då kan dom ju åka på att göa om jobbet om det inte funkar) Och att lägga flytande golv direkt mot dessa går antaglien inte då det måste kunna röra sig. Men går det inte höra med dom oma dom kan kolla med tillverkare om man kan limma bara trappstege + nos, och sedan med en skarv