Byggahus.se
Är rätt nybliven husägare.
I hallen har vi ett såpaskurat trägolv.
Jättefint, men känns opraktiskt och lite tungskött för oss med flera barn.
Det blir fort smutsigt.
Känner mig okunnig om golvbehandlingar.
Några tips på hur man skulle kunna ytbehandla golvet så det fortfarande är vackert,
men kanske mer lättskött??
 
Vet ju inte hur gammalt ditt skurgolv är...ett gammalt golv med riktigt inarbetad skurning brukar vara lättskötta även i en hall men ditt är kanske nyare. Ett tips är ju att måla golvet. Är hållbart med rätt färg och det blir vackert. Men vill du behålla träkänslan så är nog oljning det bästa. Fördelen är ju att du slipper slipa om golvet när det behöver ny behandling. bara gör rent och olja om där det blivit slitet. Använder du lack måste hela golvet slipas om innan man kan lacka om.

hårdvaxolja har jag sett rekommenderas av flera på senare tid som en tålig och snygg behandling men jag har inte testat den själv.
 
Tack Sophie för tipset! Ska ta och läsa på om hårdvaxolja.
Huset är från -45 men när golvet blev ett skurgolv vet jag ej.
Här har varit en större renovering senaste tio åren så jag skulle misstänka att det blivit senaste åren.
Kanske jag inte använder rätt metod när jag sköter golvet helt enkelt?
Utgår ifrån en infolapp som tidigare ägare lämnat.
 
Opigmenterad behandling är också att föredra. Det tar (betydligt) längre tid att få till skurgolvskänslan, men när den väl kommer slår den vilket vitoljat golv som helst utseendemässig. Det är också lättare att bevara utseendet utan pigment.
 
Hårdvax är ingen höjdare efter 5 år då man då byggt upp en sådan höjd med vax att det ser taskigt ut och måste avlägsnas...!!
 
Om man hela tiden har ex Faxe golvsåpa i vattnet så kommer det att bli lent som honung. Men det sker inte på 1 vecka;-)
Sen ska man tänka på att inte använda något annat rengöringsmedel på golvet än just: Såpa. Vanlig grönsåpa ger inte ett lika bra resultat utan använd en bra golvsåpa och blanda 1:20 i varmt vatten.
Anders
 
Tack för alla tips! Har nu läst på ytterligare och kommer låta golvet vara just såpaskurat och ge det lite mer tid att bli riktigt riktigt bra.
 
Anders_S skrev:
Vanlig grönsåpa ger inte ett lika bra resultat utan använd en bra golvsåpa och blanda 1:20 i varmt vatten.
Anders
Ska det verkligen vara varmt vatten? Jag har läst på massor av ställen, och hört från byggnadsvårdskunniga, att det ska vara kallt vatten, annars grånar golvet på ett sätt man normalt inte vill att det ska göra.
 
Jag har använt kallt vatten, det har stått så nästan överallt.
Läste iofs nyligen att en del menar att det inte ska spela ngn roll,
men den vanligaste åsikten verkar vara att det är kallt som gäller.
 
Kallt vatten gäller om man vill behålla den ursprungliga behandlingens skick. Får att få vackert grånat skurgolv blir det bäst med varmt vatten.

...och opigmenterad behandling. :)
 
Vi har såpat både gran & fur ett par vändor med Trip Trap (tror jag) opigmenterad golvsåpa.
Vi har kört med varmt vatten, inte har det grånat nåt ?
 
Johan Gunverth skrev:
Kallt vatten gäller om man vill behålla den ursprungliga behandlingens skick. Får att få vackert grånat skurgolv blir det bäst med varmt vatten.

...och opigmenterad behandling. :)
Hm, överallt jag har läst hävdas det att om man skurar med varmt vatten blir träet grådassigt - och skurar man med kallt vatten får det en nyans med mer lyster i. De trägolv vi har - gamla och i furu - som är såpskurade är heller inte grå, drar ej heller åt grått, utan är snarast gräddigt beige i färgen. Så också de platser vi besökt med såpskurade golv. Kolla till exempel in det här golvet:

golvplank.jpeg
 
konichiwa girl skrev:
...grådassigt...
= skurgolv.

Jag förstår precis vad du menar, men jag anser att skurgolvskänsla på ett brädgolv är just grådassigt och absolut inte gräddigt beige. Vi har ett par sådana golv i släktens hus som är c:a 90 år gamla. De har skötts på traditionellt sett och är gråaktiga i tonen. Ett golv är nylagt och här har vi efter drygt 10 år lyckats få samma grå ton som i resten av huset.
Det golv du visar på bilden ser nyrenoverat ut.
 
Redigerat:
Men ett skurgolv som skötts på rätt sätt är inte grådassigt, eller grått, utan ljusare träfärgat (vi kanske definierar grått olika? Nåväl, det ser ut som på bilden ovan fast är ljusare). Det trä som behandlats medelst såpaskurning är minst lika gammalt - huset är 150 år gammalt - och det är inte alls grånat. Det är bara träfärgat, fast ljusare. Eftersom huset stått tomt i över sextio år, och därtill har moderniserats med linoleummattor, misstänker jag att det inte beror på någon modern golvbehandling.

Några andra bilder, den ena tagen på Gästgivars i Hälsingland, en mycket välbevarad gård, och på Gysinge:
1402785382_9a11bdb772.jpg
1402909809_ae7b918e2b.jpg
Samt länk till bild på Stockholms länsmuseums hemsida: http://lansmuseum.a.se/byggnadsvard/visabild.cfm?in_bildnr=LX2006-1111&in_idnr=251

Fundera över rimligheten i det du säger. För hundrafemtio år sedan fanns inte järnspis - den kom under senare delen av 1800-talet och då inte i var mans hem - och man badade sällan. Hur troligt är det att man värmde upp skurvatten? Man talar till exempel om "skurhänder" som har blivit förvärkta av det kalla vattnet. Om du vill kan jag ringa min mormor (hon är 93) och höra hur de gjorde. ;)
Möjligen är det så att golven i ditt hus har tvättats med varmt vatten senare och därför fått den patinering de har?

Så här skriver de på Stockholms länsmuseums sajt för byggnadsvård:
skurgolv tvättade med varmt vatten blir grå och går aldrig att få ljusa igen
 
Redigerat:
konichiwa girl skrev:
...Om du vill kan jag ringa min mormor (hon är 93) och höra hur de gjorde. ;)
Möjligen är det så att golven i ditt hus har tvättats med varmt vatten senare och därför fått den patinering de har? ...
Jag har själv talat med bl.a. farfar (90 år och uppväxen i farsans nuvarande hus) om hur golven skurades. Det var varmt vatten, såpa och rotborste. Så även på granngårdarna. Järnspis fanns i husen på den tiden. De var alla boningshus på lantbruk byggda på 10-20-talet. På 60-talet lades linoluem in i vissa av husen, bl.a farsans, så ett slags konservering har ju trots allt skett. Golven är fortfarande samma fina gråa ton.

Jag vet inte, men jag tror att vi helt enkelt har olika åsikter om hur ett skurgolv skall se ut. Det kan vara en regional skillnad. Precis som färgen gulockra skiljer markant mellan olika landsdelar.
Det som mest liknar ett skurgolv i mina ögon är trapphusgolvet och även bilden på Tyresö Slott du länkar till. De är grå i mina ögon. Frågan är hur de ser ut i verkligheten.

Att Stockholms Länsmuseum noterar "skurgolv tvättade med varmt vatten blir grå och går aldrig att få ljusa igen" är snarare ett konstaterande. Det säger inget om att det är fel. De skriver samtidigt "Skurgolvets karaktäristiska gråa färg är resultatet av långvarigt slitage och såpning". ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.