Elarbetsansvarig
m.m.
|
2007-09-28, 15:00
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: aug 2006
|
K25
Den betong jag använde hette visst K25...(16 lätt tyckte jag att nån på station nämnde). Första natten efter gjutning hade ca 3 minusgrader men det tror jag inte inverkade nåt på det färdiga resultatet. Jag hade hoppats på att få börja lägga klinkers tidigare än två månader p.g.a det är ett pannhus och man vill få igång anläggningen fortast möjligt nu innan det är minusgrader dygnet runt.
|
|
2007-09-28, 15:12
|
|
|
Senior medlem
Medlem: sep 2006
Län: Stockholm
|
![]() |
|
2007-09-28, 15:21
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: apr 2007
Län: Värmland
|
I våtutrymmen bör man ner under nåt visst gränsvärde av fuktighetshalt i plattan. För mig tog det nästan 3 månader på hösten,sen blev vi tvungna att lägga klinkers, då strök plattsättarna på nån "svindyrt" medel som gör att det blir helt tätt och att fukt ur plattan inte påverkar plattsättningen.
Som min plattsättare sa (vilket gjorde mina snickare tokiga) - "Ska jag lämna garanti på jobbet så måste fuktighetshalten vara under 85 % (tror jag det var), annars lägger jag inga plattor". Plattsättaren berättade om fall där plattor lossnat efter 4-5 år (!) pga av att man satt plattorna för snabbt efter betonggjutningen. Ska du lägga plattorna själv? Behövs ett tätskickt? Annars prata med ett proffs och se vad dom säger om torktid och garantier... |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|